osterman 0 Postad 13 Januari , 2005 Har blvit dags att byta upp sig från Stortrissen och letar nu båt i prisklassen 25-40 000 kr... De båtar som har intresserat mig mest hittills är RJ 85 och Bellona 23... nu skulle det vara trevligt att få höra lite för- och nackdelar eller liknande om respektive modell. t ex har jag läst att Bellonan ska gå väldigt bra på kryss i krabb sjö, hur är RJ:n då...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 13 Januari , 2005 Har en kompis med en RJ 85. Han är i stort sett nöjd. Båten är litet smal för att kännas rymlig och den tenderar tydligen att gå ganska blött i motsjö. Har aldrig seglat med honom i den, så jag vet inte själv... Dock uppskattar han det ringa djupgåendet när det är dags att smyga in i naturhamnarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Januari , 2005 Hej Daniel, titta gärna på Johnson 23, eller Fabola Scanper oxå. bra båtar med stora utrymmen. Bägge har ett lys på 1,0 /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 13 Januari , 2005 nidelvbo: Har du någon uppfattning om hur sittbrunnen är i RJ:n, går det bra att sitta uppe på sargen? Wille: Tack för tipsen, Fabola Scanper kännde jag inte till tidigare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cayenne21 0 Postad 13 Januari , 2005 Hej, Har faktiskt en RJ själv, som dessutom råkar vara till salu:o) RJ'n är en mycket bra kryssbåt under alla förhållanden, men det blir blött till havs och i ytterskärgården när det blåser upp. RJ'n har två växlar där den går bäst på kryssen, dels 0-3 m/s då man seglar lågt med genua, och över 5 där man använder kryssfocken och går högre. Om man bara lär sig trimma och har någorlunda bra segel, seglar RJ'n betydligt snabbare än LYS-talet på alla bogar. Nackdelen är väl innerutrymmena samt en självläns som inte fungerar pga att friborden är så låga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slabban 0 Postad 13 Januari , 2005 Hej! Min far köpte en RJ85 på 90-talet, från ett försäkrings bolag. Men som gammal Albin Marin byggare han är fick han ordning på båten efter en brand. Ang. Sittbrunnen så e den lågt byggd, det kommer in vatten genom själv länsen när det är c:a 3pers eller mer där. men det är lätt fixat. Men farsan hade ju inombordare göta 10 hk den vägger ju en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 13 Januari , 2005 cayenne21: du har ingen annons / webbsida med info om din båt? angående vatten i sittbrunn är det inget större problem för mig, är ju van med en stortriss där det kommer in vatten om man är 2 i sittbrunnen eller så fort båten börjar luta.. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 14 Januari , 2005 Även Bellona 23 släpper in vatten via självlänsarna. Det gör den på kryssen när båten lutar mycket, det bakre nedre hörnet av brunnen blir då lägre än vattenlinjen och vatten kommer upp. Annars är det en trevlig liten båt som känns större än vad den är när man seglar den. Självlänsarna är effektiva så vattnet rinner genast ut när båten rätar upp sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser