Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Terrafobica

Tvätta bort tejprester, med vad?

Rekommendera Poster

Låset på en lackad trälucka i båten gav upp för ett tag sedan.  Har nu lyckats få tag på ett nytt från Bella i Finland.  Men under tiden har luckan varit igentejpad för att inte skramla, och huga vad silvertejp sitter, det är massor av tejprester som nu ska avlägsnas utan att lacken följer med, men med vad? Kemiskt ren bensin? Rödsprit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte resterna härdat vilket jag tycker silvertejprester kan göra så går det nog bra med bensin. Det använder jag till etikettlimrester och tejpgegga. 

Även tändvätska, fotogen och diesel fungerar ibland. Har det hårdnat är det en annan femma. Då blir det mer skrapa som gäller. Eller aceton som ska användas med försiktighet då det löser vissa plaster. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limtvätt från färgaffären använde vi när vi tog bort 25 år gamla tejpade snobblinjer, funkade utmärkt.

Pärf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton funkar perfekt!  Var försiktig bara så att inte lacken följer med. Prova på något osynligt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

sk silvertejp har jag för mej är utvecklad för att härda i vatten. nått militärt?

annars funkar 5-56 kalas att ta bort tejprester och klisteretiketts-rester med. typ såna som dom sätter mitt på glaset när man köper en ny lampa till bilen.....

om det funkar på silvertejp vet jag inte ...- det är permanent-lagning för mej :)

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5-56 är ett gammal husmorsknep som funkar. Borde vara rätt skonsamt för underlaget också yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lim och Klotter Bort av märket Nitor.yes Som f..d. kemist har jag haft tillgång till, och testat, de flesta lösningsmedel och även en hel del kommersiella produkter i sådana sammanhang. Inget har hittills slagit LoKB. Till skillnad från t.ex. aceton verkar det inte heller lösa upp och skada några lack- eller plastytor. Tyvärr luktar det inte Chanel nr 5 precis.

Nej, jag jobbar inte åt Nitor!!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citrusbasserat avfettningsmedel funkar på vissa tejprester.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Bäst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...