Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Logmattias

Ibland händer det inget när jag vrider om tändningsnycklen

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner! Jag har en sea ray 240 -2004 med en Mercruiser 5.0 Mpi. Ibland händer det inget när jag vrider på tändinglåset. Det klickar inte ens till i något relä eller i start motor. Om jag vrider ett par gånger fram och tillbaka på nyckeln så går start motorn till sist igång och startar motorn direkt. Om jag sedan stänger av motorn och provar starta den igen, så går den alltid igång direkt. Detta fenomen händer alltid om jag inte startat motorn på ca 2 veckor eller mer. Provar jag starta motorn innan den har fått stå stilla i 2 veckor, så startar den direkt. Någon som har någon ide om var jag ska börja felsöka ???? Med vänlig hälsning, Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Det du beskriver är inte helt ovanligt just på vissa MPI motorer. Du som många har säkert får lära sig att inte behöva ge någon gas när man har in insprutare.

Starordning på din motor som visar din symtom är följande:

1.Tändning på.

2. Ge fullgas, och dra tillbaka till neutral.

3. Starta nu motorn.

Nu skall du se att motorn startar. Även om den stått i 2 veckor.

Många som har exakt samma fel eller vad man skall säga? Och försökt rota i evigheten att få ordning på felet. Ett konstruktionsfel antagligen i databox eller insprutningsystemet och bensinpumpar. Ingen jag vet har lyckats att hitta felet om det nu är ett fel?

Jag har en teori varför de blir så här, men det orkar jag inte dra här och nu.

Nu behöver det ju inte vara exakt detta skönhetsfel. Det kan vara andra saker, men som du beskriver det låter det som just det felet vissa MPI motorer från Mercruiser har.

Om det inte fungerar, ja då får man nog kolla på:
* Startrelä, bränslerelä
* Mäta upp tändning och neutralsprärren.
* Det är ju inte heller omöjligt att det är fel på tändningslåset.
* Kablar till och från startmotorn
* Koppla in en Diagnosdator och se om det finns några felkoder.


Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite för trött så läser bara rubriken och slänger in lite tips i farten.

Jag har samma problem, brukar öppna förgasaren när jag gasar o då ser jag att den inte får soppa men när jag får igång motorn så rullar allt på som det ska? 

Vet ej om det kanske är lite gamal soppa eller om det är lite segt någon annan stans?

får den soppa som den ska mm???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har en MPI motor. Mutliport Insprutning, så det går inte att se om den får soppa. Man kan ju alltid mäta soppa tryck. Men det behövs inte att kollas än, då han bör prova mitt tips före han börjar skruva.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett intermitent el fel, dvs att det är glapp eller oxid i tändningslåset  eller ngt liknande. Prova med olja typ 5x56 i och  på baksidan av tändnignslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för tipsen, ska prova tricket med att gasa innan jag startar. Jag har redan provat att smörja upp tändningslåset, dock utan resultat. Jag återkommer med uppföljning. Med vänlig hälsning, Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en förgasarmotor dock men har haft liknande problem dvs att inget händer när man vrider på nyckeln. I mitt fall var det dålig kontakt i säkringen till tändningen. Lycka till med felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har inget med frågan i tråden men som allmän införmatin om tändningslås i båtar,ha inte startnycklen i en nyckelknippa med massor av nycklar, tunga knippor, jag har bytt flera tändningslås som gåttt sönder beroende på att dom varit belastade av hektovis med nycklar ölöppnare och annat skrot, ni kan tänka vilken belastning det blir på tändningslåset om det hänger ett hekto i nyckeln när man dunsar ner efter en luftfärd, finns inget tändlås som pallar för det.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker helt klart att det låter som det är glapp i tändningslåset. Det är i alla fall min första tanke. Det finns inte någon huvudströmbrytare som felar? Har nämligen jag råkat ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla startmotorn,låter som det...solonoiden som ej slår till förmodligen att den kärvar lite ,,lycka till:))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en MPI-motor och när jag skulle ta första turen efter sjösättning (var körd en sväng tidigare av meken) så tände den först lite men på andra startförsöket så pep (varningsljudet) det bara och inget hände i motorn. Var så kanske 2-3 gånger när jag vred nyckeln - att det bara pep. Men så väntade jag ett ögonblick och provade att starta igen och då gick den igång direkt. Men då var det både gammal soppa i och motorn hade bara blivit startad 1 gång sen i höstas.

Efter det har den startat bra de flesta gångerna vi varit ute, de flesta på första försöket men någon gång på 2-3 försöket.

En fråga som rör ämnet - jag har för mig att jag läst någonstans att man ska vänta en bra stund mellan de försök man gör för att starta motorn (V8 inte snurror som i Sällskapsresan..) - stämmer det eller är det bara att försöka direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jag har felsökt lite mer, eftersom felet uppkomm oftare. Tyvärr hjälpte inte tricket med att ge gas innan start. Jag har däremot upptäckt att det uppstår ett visst klick ljud, någonstans ifrån motorn när jag vrider på nyckeln. Låter som ett relä??? För övrigt så är tändningslåset uppmätt och felfritt. Start motor demonterad och inlämnad för service, fick dock indikationer utav firman att det inte var något fel på den, då den startade alla 10 gånger som dom provade att köra den i bänk. Så nu är frågan: vad kan vara fel om tändningslåset är ok och startmotorn ok???? Finns det något relä och var sitter det? Tänker på om det kanske är oxiderade kontakter på reläet? Med vänlig hälsning, Mattias Ps: fantastiskt trevligt med alla användbara ledtrådar, tips och kommentarer hittills. Ds: trevlig midsommar på er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla batteriet det kan vara kontakterna som är dåligt åtdragna/ärgat vilket gör att det kan bli dålig kontakt emellanåt då klickar bara startmotorn

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt många fel det kan vara.

Själv hade jag som vissa här endast satsat på elfel men kan tydlign vara det mesta. Ingen nämnt fendrar men det är det garanterat inte.cheeky

Att mäta på tändningslåset hade varit min första åtgärd. alltså att det blir spänning på tändnings kabel och sedan på start kabel (på tändningslåset) och givetvis att även tändspänning finns kvar då start kabel får spänning. 

Och att det inte är glapp i kablar elelr tändningslås (konstant spänning)

Därefter hade jag kollat att motsvarande kablar hade fått spänning i motorrummet. Därefter att kraftkablar är ok från batteri till motor/startmotor.

Om spänning och kraftkablar är ok ända fram hade jag fortsatt med undersökning av startmotor alternativt startrelä om sådant finns.

Då borde man hitta felet som beskrivs i TS inledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har glömt att återkomma med lösningen...... Det var solnoiden(den bredvid startmotorn) som det var glapp i. El motorlindaren AB, i Sölvesborg bytte den för 500:- . Nu startar båten direkt! Tack för alla tipsen och hjälpen! Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...