Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
sunwindjanne

Dieseltank på Sunwind 26

Rekommendera Poster

Jag har en Sunwind26 från 1978 och har fått problem med att det inte kommer någon diesel.

Om man blåser lite försiktigt hör man att det bubblar i tanken men om jag försöker suga med en pump till borrmaskin så kommer det inget.

Således tror jag att det växt till sig i tanken.

Jag skulle behöva rensa ur men kan inte begripa hur jag skall ta mig in till tanken.

Motorrummet är isolerat från insidan och kanske finns det en möjlighet att ta sig till tanken den vägen, kan ju kanske finnas skruvar som håller bakre motor rumsväggen på plats. Annars får det bli bakifrån men då får man vara väldigt nätt i måtten för att ta sig in med risk att aldrig komma ut igen vilkert vore ett öde.

Är det någon som har ett bra förslag på lösning?

MVH

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån pump av centrifugaltyp som jag antar det är suger man dåligt luft. Nästan ingen sugeffekt alls faktiskt. Det måste vara vätska, då suger den tusen ggr så bra.

Prova att växla med att pumpa in diesel i tanken från en yttre dunk med diesel genom utloppet och skifta till sugning medan det är diesel i slangen. Lyckas du då ha diesel i slangen mot pumpen får du bättre sugeffekt så du kanske får bort bakteriepluggen och omrört i tanken. Håll på så och skifta riktning mellan att pumpa in och pumpa ut diesel från/till din extradunk tills det lossar.

Filtrera sen dieseln och låt den gå ned i tanken igen i ett kretslopp hjälpligt filterad och håll på tills du fått bort de stora propparna. Du kanske kan arrangera med en stor tratt med filter så dieseln kan gå via den ner i tanken så är det bara att låta pumpen gå. Ju högre fart dess bättre. 

Filtera finare (Melitta typ) så du typ kan köra på bränslet och gör om operationen för att få ut det mesta som ligger löst.

Byt grovfilter och var observant på det efter att du gått i sjö så tankinnehållet kan ha ruskats om och löst upp gamla rester. Det kan finnas mycket mög i en gammal aldrig rengjord tank. 

Spana förresten efter ett rör som kan finnas i tanken för uppsugning av bottensats. Det hittade jag på våran tank i ett hörn. Röret går ned till lägsta punkten och där suger jag bottensats varje vår. Blir inte mer än en fingerborg. Den tanken var heller aldrig rengjord och jag fick stopp som lossades med kompressor. Sen sög jag upp bottensats och inspekterade tankbotten via bränslemätarens hål i tankens överdel.

Efter det hittade jag röret för rensugning. I ett hörn som stack under nästa plywoodskiva i kojen. Har aldrig behövt använda gift.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus

 

Tack för dina tips.

Jag skall prova att pumpa fram o tllbaka och se om det går att lösa upp proppen till sist.

MVH

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i precis samma sits som du, men med en Sunwind 27 från 1982.

Du kommer inte åt tanken från skottväggen bakom motorn, den är fastplastad akterifrån... Jag tömde hela stuvfacket i sittbrunnen på babord sida (inkl träbotten) och inspekterade. Det du kan göra (som jag har påbörjat) är att hoppa ner i stuvfacket och skruva av slangstosen mellan tankpåfyllning och tank (ca 2 dm lång) och sen skruva bort tankpåfyllningen. Då kan du sitta i sittbrunnen och sticka ner en pump för att pumpa ut både diesel och gegga. Utan slangstosen, som åtminstone i min båt inte går helt vertikalt, ser man rakt ner i botten på tanken om man lyser med en ficklampa eller tar foto med blixt. Just att fotografera med blixt visade sig lättare i mitt fall för att få ordentligt med ljus, själva inloppeti tanken är lite för smalt för att man ska kunna lysa och se bra samtidigt.

Med tankpåfyllningen och locket borta (inkl slangstosen) kan du relativt lätt sticka ner t ex en oljebytarpump och pumpa ut den dåliga soppan och en del av geggan i botten. Se bara till att du har en styv slang till pumpen så den inte böjs upp, tanken följer nämligen skrovformen i botten så det blir en relativt smal ränna i botten där skiten samlas så det är viktigt att du når ner hela vägen.

Ett alternativ till att krypa ner i stuvfacket skulle kunna vara att du tar upp ett hål från stickkojen in till stuvfack/tankutrymme som du sen sätter igen med en stor inspektionslucka typ http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2232

 

Hör gärna av dig om du kommer på något tips som kan underlätta, det är inte helt lätt att rensa ut tanken direkt!

 

Hälsningar,

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Sunwind 26 och hade ur tanken för rengöring så sent som igår faktiskt. Upptäckte en del gegga i vattenavsiljaren så jag täntke att det var dags för ursköljning i år igen. Bifogad bild är ifrån förra årets skörd av dieseltroll i tanken.

Du kommer åt tanken genom att lyfta ur trälådan i stuvfacken på babords sida i sittbrunnen. Sen får du helt enkelt (förutsatt att man inte är alltför stor i rocken) klättra ner i facket, lossa slangar till motorn, påfyllning osv, skruva loss två skruvar för att sedan kunna trockla ut tanken. Eftersom den är relativt liten är det inga större problem att lyfta ur den såvida den är någorlunda tom.

Med största sannolikhet är det stopp i det lilla munstycket (vet inte vad det heter) där slangen börjar vid tanken.

post-10010446-1394237128,4508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog lite annorlunda utformning av tanken mellan 26an och 27an, jag försökte få ur tanken igår igen genom stuvfacket men den är för stor helt enkelt.

Jag gjorde istället så att jag började med att suga upp så mycket diesel som möjligt ur tanken genom påfyllningshålet, sen hällde jag i lite ny diesel och blandade runt så gott det gick genom att sticka ner en plastslang genom påfyllningshålet. Efter det sög jag upp blandningen av alger och diesel igen, tillsatte ny diesel i tanken, blandade runt, och gjorde samma procedur en 4-5 gånger. Nu ser tanken helt ren ut invändigt.

Nu är det dags att fylla tanken med ny diesel och lufta systemet, så får man se om ingreppet hjälpte.

Bifogar några bilder på hur tanken såg ut från början och hur det blev efter några sköljningar med diesel! Sista bilden är efter tredje sköljningen eller så, sköljde ett par gånger till efter den bilden.

http://img94.imageshack.us/img94/5439/tankena.png



Senast ändrad av AndersLa | 19 juni 2012 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

Jag får nog prova och ta upp ett hål via stick kojen tror jag. Jag kommer inte åt på ett enkelt sätt från babordssidan då där sitter en varmvattenberedare samt kompressor till kylen mitt i vägen.

Det är synd att inte kunna göra det via den bakre väggen i motorrummet, jag letade efter skruvar bakom isoleringen, att jag inte hittade några har jag ju fått förklaringen på nu, tack! Man kunde kanske sätta en lucka via den bakre motorrumsväggen? eller det kanske inte är lämpligt ur hållbarhet, brandsynpunkt etc?

Jag får fundera lite på hur göra.

MVH

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående skillnad på 26'an och 27'an så har den senare en 40 liters tank medans 26'an bara 20 liter.

/Mikael

www.sundwindklubben.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Sunwind 26 årsmodell 81. Tanken kommer ganska lätt bort via stuvfacket fastän man är nästan 2 m lång. Kräver uppmjukning av lederna och efteråt har man ett antal blåmärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...