Aggebiggan 0 Postad 10 Juni , 2012 Vi har installerat nytt elsystem i båten och gjort väldigt fint. Blev dock förbryllad av kopplingarna till vår generator. Den sitter på en Yanmar 8 YSE. Det fanns en tunn kabel som även var kopplad till tändningen dvs inget konstigt. Däremot hade jag två kablar till plus på batteriet och inget till minus. Jag gjorde inte så här i min nya koppling utan kopplade B till röd plus och den som inte hade någon märkning till minuspol.( dum i huvet). Det skulle jag inte gjort. Det sa klick och det började ryka. Efter att läst lite mer på nätet så inser jag att det behöver inte finnas någon minus utan hela genaratorhöljet kan vara jord och det sitter ju direkt på motorn. Kan någon hjälpa mig med vad som kan ha hänt. Går det att rädda generatorn? Nu startar inte motorn. Om generatorn inte går att rädda....kan ni rekommendera var man hittar generatorer som passar denna motor och fästen. Tacksam för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 10 Juni , 2012 Den (klena) kabeln som du inte hittade nån anslutning till är förmodligen sense, dvs avkänningen för vilken spånning som finns på B . Ibland är den intern men ofta är det en liten kabel som man dra ut och ansluta på batteriets pluspol eller efter en skiljediod. Har det sagt poff i generatorn och börjat ryka får man lämna in den för reparation. Kan kosta mellan 1500 och 3000:-. Man ska dock kunna starta motorn, även om inte generatorn laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 10 Juni , 2012 Kostar generatorreparationen 3000:- är det bättre att köpa en ny. Kontakta företaget på länken www.startmotor.se Dom har bra priser på nya prylar. Dessutom får man garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 10 Juni , 2012 Eftersom du har kortslutit batteriet (kopplat ihop och -) och inte motorn startar alls känns det som att det borde finnas en huvudsäkring som har brunnit någonstans!?! Som inlägget ovan så borde motorn gå igång även om generatorn är bränd! Även om du hittar en bränd huvudsäkring så finns det ju en risk att den trasiga generatorn orsakar kortis så länge plussen till batteriet är inkopplat. Fram med multimetern och mät!!! /Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aggebiggan 0 Postad 10 Juni , 2012 Tack för svar! Säkringen är hel och vi har ström i kablarna som kopplas in i generatorn. Det mätte vi. När vi vrider på startnyckeln startar bara startmotorn dvs det surrar bara i den. Kan felet sitt någon annanstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juni , 2012 Hej, Finns väl inte mer elektriskt - förutom startmotorn - som måste fungera på en diesel än bränslepump och ev glödstift för att kunna starta? Hittade f.ö. en verkstadshandbok med ett par elscheman på sid 26-27 ...http://nf.broach.se/motorer/yanmar/motorer/yanmar/yanmar-ys8-12-verkstadshandbok.pdf Tror också att den ledning du råkade jorda är sense-ledningen, alltså en avkännare som mäter batterispänningen på själva batteriet för att kompensera bort spänningsfallet. Låg spänning på den borde egentligen bara leda till full laddning, men jordas den helt till noll volt så klarar uppenbarligen inte regulatorn det? Frågor: 1. Är det en rätt klen ledning som råkade jordas? (Ifall den är lika grov som B kan det måhända vara andra parten ur en generator-inbyggd skiljediod.) 2. Funkar bränslepump och glödstift? Edit tillägg: 3. Vad menar du mer exakt med startar men surrar bara, driver inte startmotorn runt dieseln på ett normalt sätt? Senast ändrad av Thomas-1 | 11 juni 2012 | 12:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juni , 2012 Ta inte illa upp, men be någon duktig bilelektriker titta på din instalation innan något mer händer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser