collan 0 Postad 10 Juni , 2012 Hej alla Råkade köra mot en sten på tomgång igår på havet. Ena bladet vek sig något på ytterkanten,typ 1cm snett bakåt men det var inga problem att böja tillbaka. Saknas inga flisor eller något sånt. Är det några problem att köra med detta eller skall jag kolla upp med reperatör om den är ok?? Den ser ok ut efter min egna rep. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Juni , 2012 Beror på hur stark motor du har. Risken du har är att det bladet som smällde i har fått en lite annorlunda vinkel, det kan göra att propelleraxeln blir sned och orsakar skador... Men du skriver ena bladet så jag antar att det är en liten snurra du har med 2-bladig propeller. Och bladet måste vara mjukt (aluminium?) om det var lätt att böja tillbaka. Då gissar jag att det är liten risk att något mer blir skadat, om det bara var ett propellerblad som vek sig lite. Fast har du en större motor än jag tror, 15 hk eller mer, då skulle du kanske be ett proffs att titta på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 11 Juni , 2012 Propelleraxeln blir nog inte skev, dock kan packboxar vid axeln ta skada och börja läcka in vatten i växelhuset. Byt propeller, eller lämna in den för balansering/lagning. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser