ljunghall 0 Postad 9 Juni , 2012 Minn elektriska toapump vill inte spola. Hur felsöker man sådant? Det känns som ett elfel. Jag vet inte vad det är för pump, men bilder på den finns här: http://storebro34.se/wp/2012/06/09/toapumpen-strejkar/ Senast ändrad av ljunghall | 09 juni 2012 | 22:21 Senast ändrad av ljunghall | 09 juni 2012 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 9 Juni , 2012 Hej Vet inte om det kan vara en lösning men jag hade en tömningspump som slutade att funka, den var alldeles ny så jag misstänkte inte att den gått sönder utan att det var något annat. Lösningen där blev att jag polvände den snabbt så den flyttade sig lite ur sitt läge och sedan dess har den gått som en klocka! Om man på något vis kommer åt att rotera motorn ger det samma resultat. Kan vara värt att testa! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 9 Juni , 2012 Intressant. Vad menar du med snabbt? En mycket kort stund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 9 Juni , 2012 Precis, bara så den rycker till och ändrar läget då den inte är byggd för att rotera på det hållet vet jag inte om den kan ta skada. Hoppas det funkar för er, vår brände säkringar innan vi testade detta! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 9 Juni , 2012 Tack! Det ska regna imorgon, så det blir en bra dag för skitjobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2012 En spontan tanke när jag läste det du skrev. Pumpen hade fastnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Juni , 2012 Man brukar säga skit in skit ut. Har nån ätit nåt olämpligt så visar det sig så småningom. Det som är bra för kroppen kanske åndå inte passar toapumpen. Eller nån har tappat ned en grej som satt sig fast. Fram/back är ett tips. Annars öppna pumpen och peta bort grejn. Att den får ström eller fick ström bekräftas av säkringen som överbelastades så elfel kan nästan helt uteslutas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 10 Juni , 2012 Är inne på samma! Har en macerator tror jag det heter som suger och finfördelar fekalierna när jag tömmer hålltanken halvägs ut till baltikum och den hade jag samma problem med förra våren att säkringen gick efter några sekunder. Plockade isär motorn och fick kämpa för att dra rund lindningen för hand men efter ett par varv så gick den lätt igen. Måste fått nått skit som legat kvar i kvarnen under vintern som kärvade men efter det har den funkat som den ska! /Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2012 Var inne på samma tanke som forgus31 utvecklade. Eftersom säkringen gick när man försökte köra pumpen, men fungerade ok efter att man backat det, tyder det ju på att något gjorde att den inte kunde snurra. Därför ökade strommen. Tur att säkringen var så liten att den gick sönder. Det finns väl inget motorskydd på 12-volts motorer i regel. På trefasmotorer skulle man ju ställa in motorskyddet så att det löste om strömmen översteg ett visst värde. Men det var minst en evighet sen jag sysslade med sånt. För såna saker som pumpar är det nog klokt att ha rätt storlek på säkringen. Så stor så att den klarar startströmen, som väl är 6-7 ggr märkströmen. Det betyder ju inte att man måste ha en 70 A säkring om märkströmmen är 10 A men kanske 16-20A. På 230/400 voltssidan håller ju en 16 A trög sökring 19,2 A i en timme. Har för mig att de nya CE-säkringarna håller ännu mer. En siffra som kom för mig är 22 A. Har jag gjort så i min båt? - Nej. Jag har handpump. Litar inte på det elektriska - av bitter erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 10 Juni , 2012 Det hjälpte inte att byta polerna. Jag är inne på att byta ut den, för att slippa den helt. Den är inte i toppskick ändå, och krånglade lite föra sommaren. Tips på heavy duty-muggar? Hellre en som hackar i sig taggtråd och granit än en som inte tål ett extra toapappersark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 11 Juni , 2012 Hej Det var synda att det inte funkade, vi har en Jabsco med kvarn i som funkar fint! Den funkade felfritt under drygt tre månders seglats förra året. Har även kvarn på utloppet! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 21 Juni , 2012 Det blev en ny toa idag. Känns bra att få patinera den själv. http://storebro34.se/wp/2012/06/21/ny-toa-inkopt-idag/ Senast ändrad av ljunghall | 21 juni 2012 | 22:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser