Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
eembretsen

Seglats runt jorden

Rekommendera Poster

De senaste tre somrarna har jag seglat med okända människor av det enkla skälet att jag tycker ensamsegling är jobbigt då man seglar flera dygn i sträck (man får inte sova ordentligt) och att säkerhetsmarginalen blir mindre än jag helst vill ha (hårt väder). Handen på hjärtat så känns det bra att dela på marinakostnader också. Det är 1-2 pers åt gången och helt på självkostnadsbasis (delar på arbete och rörliga kostnad för mat, gasol, förtöjning osv). Med de flesta har det funkat utmärkt, men trots upplägget så händer det att medseglare har svårt att respektera att de därmed tagit på sig ansvar att ta sin andel av vakter, inte sova på sin vakt osv.

Om jag däremot tog betalt för seglandet (så som jag uppfattar paying crew) utöver den rena självkostnaden så skulle jag 'driva butik' och hela relationen förändras. Det enda som möjligen skulle kunna få mig till det är om det var den absolut enda möjligheten för mig att ha råd att segla. Jag är dock övertygad om att en stor del av njutningen skulle gå förlorad pga upplägget.

Och just nu i skrivandets stund inser jag att att du förmodligen menade motsatsen, dvs inte att TS skulle ta ombord paying crew utan att han skulle bli paying crew. I så fall -> www.7knots.com.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, jag menar att han borde hoppa på någon båt som gör vad han vill göra. Med paying crew menar jag just paying crew och inte deck hand eller turistkryssning. Dvs vara en del av en besättning i en båt med folk som var i en sitiuation så lik som hans som möjligt och nu genomför det.

Eembretsen!

Åt vilket håll lutar det? Vad har du gjort för att komma vidare i planerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom att jag nu läser till byggingenjör och tar examen 2015 så är det hösten 2015 som blir mitt mål för avfärd. För att komma vidare i planerna så läser jag dagligen på internet om allt som berör sjölivet. Jag söker dagligen efter segelbåtar som är lämplaga för resan. Har varit väldigt nära att köpa en allegro och en vega. Det som har hindrat mina köp är budgeten för båtarna, båda båtarna har nämligen varit i kalmar, vilket ligger 60 mil bort från mitt hem. Det har därmed kostat nästan lika mycket att ta hem båtarna som att köpa dem. För att pengarna ska räcka så kommer jag knappast att köpa en båt för 50 tusen utan snarare för 20. Sen kommer jag att renovera och utrusta båten fram tills den dagen jag åker. Målet är att köpa en båt tills i sommar.

 

I sommras var jag ute och seglade en del för att lära mig grunderna. Har även börjat göra listor över vad som skall finnas på båten och börjat räkna på vad kostnader för t.ex. all säkerhetsutrusning kommer att hamna på.

 

Jag letar även efter folk som är intresserade av att följa med på resan men det är knappast det lättaste. Det är ju inte precis vem som hellst som vill åka iväg i 2 år och segla runt jorden. Speciellt inte när man förklarar resan över atlanten och stilla havet.

 

Paying crew har jag länge funderat över men kommit fram till att det inte är något för mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilket skick är en allegro för 20kkr? Köper du dig inte väldigt mycket problem?

Jag hade inte förstått att du var ensam i projektet, vågat! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ungefär 3 månader sedan var jag påväg att köpa en allegro för 35 tusen där båten var komplett med allt vad heter segel och motor. Enda problemet var att all inredning var urtagen.. men även den komplett. Men eftersom att jag antagligen behöver ta ur den mesta av inredningen i vilken båt jag än köper för att bland annat dra ny el, mögel sanera och förstärka upp båten så den klarar av havets krafter så var detta inget problem.

 

Men självklart är en allegro i hyfsat skick värd mer än 20 000.

 

Som det är nu så är vi två som skall åka. Men man kan väl aldrig lita på att nummer 2 hänger med försen man lämnar hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

Du verkar ha bra koll på läget. Lycka till med allt!

Passar på att tipsa om att läsa relationer ombord. Tyvärr är den bäst anpassad för män som vill ta med sina fruar på långsegling men tycker ändå du bör läsa den. Ger viss insikt i det här med att hänga på någon annans dröm. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är totalt nödvändigt att alla känner sig delaktiga under seglingen, helst även under förberedelserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är se till att segla till England i sommar.(köp något till det)

Sen nästa sommar seglar du till Azorerna.(uppgradera om du gillar det du har annars byt)

Efter det kommer dina tankar ang, val av båt vara lättare.

För vad som passar dig vet bara du.

Så se till att hitta något att komma iväg med i sommar,segla mycket.(tänk inte på att hitta båten som ska ta dig runt jorden nu)

Den kommer dyka upp där du minst anar,dom billigaste bra båtarna är sällan på blocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!







Jag har nu, ett år senare blivit ännumer intresserad av att segla och sugen på en jordenrunt segling. Jag har också blivit ett år äldre, studerat ett år på universitet till ingenjör samt köpt mig en Albin Vega. 

Även om det går segt så går det frammåt så har jag krypit en bit påväg. Om allt går som jag vill så lämnar jag Sveriges kust hösten 2014. 

Det som fattas idag är som vanligt besättningen... men det borde ju kunna gå att lösa utan större problem...

För att jag ska kunna resa nästa år har jag nu tagit sabbatsår från skolan och kommer att jobba mig genom vintern. 

Det var lite uppdatering, förhoppningsvis kommer jag väl att starta någon fin hemsida innom en snar framtid så att de som är intresserade av mitt projekt kan följa min framfart. 

 

 

post-10022287-1394237569,4636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går frammåt!

 

Hela besättningen är klar, båten är somsagt inköpt och under full renovering samtidigt som den seglas för fullt.

Som planen ser ut nu lämnar vi gävles hamn den sista juli 2014, alltså om exakt ett år.

 

Största frågetecknet är navigeringen, någon som har någit tips om program som man kan använda?

 

Vi ska under veckan boka in skepparexamen samt vhf kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj annars tänkte jag föreslå storebror ;) ,han har ju klart med pluggandet nu...

Hoppas allt går bra och att ni kommer iväg som planerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF är bra.Och ett måste vid passage förbi Europort.

Men SSB är bättre för eran del dessa kan man ibland köpa billigt på bryggan av någon i penningbehov.

För en ny kosta 30kkr har jag för mig.

Kan vara bra att ta det när ni är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. En SSB är bra. Köper man en amatörradiostation med antenntuner kan man klara sig med 5-10000kr. Man kan prata med med kustradiostationer, andra båtar och sändaramatörer hemma. På köpet får man en bra mottagare för väder mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaos! Vet inte om någon skrev det men ang navigation. Papper behövs nog inte faktiskt. Enndator med open cpn och piratade sjökort Cm93. Sedan en ipad med 3g(pga gps) och appen navionics!

Det här låter sjukt men jag hade flyttat batterierna från kölsvinet, bygga ut banken och solpaneler såpass att man kan ha både kyl och frys;) lyyyx. Men jag tror det sparar mer pengar i slutet, för då slipper man slänga så mycket fisk och sparar pengar. Men lyssna inte på folk om att du behöver så jäääääkla mycket. Det är upp till dig!

Segla jorden runt med dagens teknik tror jag alla skulle klara av.

Men vindroder, elektroniska sjökort+laddningsmöjligheter, sattelittelefon är nog det utöver det vanliga jag skullentycka man behöver.

Nu blev det osamanhängande. Men jag fortsätter.

Se till att kunna din rigg, och ha frächa segel när du åker. Motorn skall du se till att byta olja på ofta, samt bränslefilter osv. Jobba förebyggande såmsparar man pengar. Det missade vi lite.

 

Och se till att ta hand om dieseln med bakteriemedel.

 

Läs på lite om fiske också;) så får du dt varje dag i princip!

 

Och jag hade nog föredragit två personer till nästa gång!! Många anledningr! De som e två verkar fixat bättre!

 

 

Nä, n slutarjag:p

 

//simon kapten på warskavi af gamleby

Theinspiration.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaos Kaos! 



Ska kolla upp det där med Navigationen som du skrev! Navigationen är någ vårat största problem.. 



Som det ser ut idag står det två batterier under babord lucka i sittbrunnen och i kölsvinet är det tomt. Jag skall utöka med två till batterier som då kommer att stå i kölsvinet. Jag har två stycket solpaneler på totalt 36W, vilket får lov att räcka. Det du säger om kyl och frys låter inte speciellt billigt, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Kostnaden för att utöka solpanelerna samt köpa kyl och frys går på mer än vad fisken man kastar är värd. 

Som det är tänkt ska vi inte ha med något vindroder, möjligen kommer vi att använda oss av en befintlig autopilot som går på el, om jag får den att fungera. 



Angående frächa segel?, hur viktigt är det egentilgen? Jag har 3 storsegel men inget av dem är frächt... har 4 försegel också och ett trasigt som eventuellt skall lagas. 



Dieseln slipper jag ta hand om av den enkla anlednigen att det inte finns någon ombord. Båda motorerna går på bensin. 



Kan du utveckla lite om varför du tycker att man ska vara två? Jag hade från början tänkt 3 eller 4 personer och vi kommer att bli tre. Två känns lite lite...





Tack för att du kommenterade, har följt din resa och har även en nära vän som har talat med dig om segling :) 

// Erik, Kapten på Lenntina (nyttnamntips?)

Websida kommer innom kort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang seglen, har du nya så klarar du troligtvis en resa utan att behöva laga dem. Har d gamla utblåsta segel som vi så får man laga relativt ofta. Men se. Så fall till att vara förbaskat noga med att skydda dem från sol när du inte använder dem. Klantigt av oss som ofta knöt upp ett längs sidan för att det va simpelt. Man blir lätt lat.

Vi hade kyl i från början. Och på dessa breddgrader så går det mycket kräm.

Många har en lite dyrare kylbox, is på fiskehamnar är skitbilligt och i dessa boxar räcker det i två veckor! Bättre tips kanske;)

Jag skall lägga upp något ordentligt på sidan snart om fiske så är det bara att läsa där. Eller köp boken

http://www.adlibris.com/se/bok/the-cruisers-handbook-of-fishing-9780071427883

 

Finns på amazon som kindle.

 

Den är lite för omfattande men rätt kul läsning.

Har ni en bensinare till inombordare så får ni se till att sköta den ännu bättre! Många som har problem med dem, även om alla tycks ha problem med dieseln också.

 

Hmm.... Något om jag ongrar är nog att vi skulle polerat och vavxat båten väldigt ordentligt med många lager vax innan vi åkte. Och bottenmålat med både starkare färg och med mååånga mer lager. Det är svårt att förstå hur mycket solen och saltet sliter på saker här nere!

 

Men kontentan är ju som vanligt, bli inte lat och se till att underhålla sakerna. Bara lite i taget så är det inte jobbigt. När segel väl börjar revas och motorn kärva, då är det för sent och mycket jobb. Men jag antar att månaga är mer visa än oss:p

 

Hoppas jag inte rör tillmdet med min dubbelmoral och osammanhängande babbel;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och just det, med vindroder vinner ni mer än ni någonsin tror, plus att autopiloten kommer garanterat att pajja.

 

Men ett alternativ är att lära er systemet sheat to tiller

Googla detta plus typ self steering. Väldigt effektivt. Och funkar bra på vegan av många tidigare seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag glömmer att svara. Ang att vara två är att det blir så mycket lättare med allt man gör. Många tror det behövs mängder med människor för att ha nattvakter, men sanningen är att du bara behöver titta it en gång i kvarten när du seglar över de stora haven, resten av tiden är det kustsegling med dagsseglingar ändå. Anledningen på 15 min är att om du möter ett tankfartyg i rak kollisjion så är det på 15-20 minuter från hirrisonten ni kommer krocka. Osv osv

 

Men jag tycker också det skulle vara lättare för att d har bara en annan personlighet du behöver anpassa dig till, bara en annan vilja. Vilket gör det lättare. Och du/ni får mycket mer utrymme att leva på.

Men ja självklart funkar det absolut med 3-4 ombord i vår ålder! Jag e bara mer kräsen nu;) vi va ju 4 över atlanten utan större problem. Mer än att en sakta seglande båt gick ännu långsammare. Och det blir bra jäkla tungt med allt vatten;)

 

Se till att höja vattenlinjen med minst 15 centimeter, så slipper du skrapa skit som en tok (lärt mig den skittråkiga hårda vägen)

 

Aja fråga på nu när jag e på skrivhumör igen;)

Men glöm inte att alla kan segla jorden runt med vilken båt som helst. Och den som säger något annat är antingen bortskämd eller har aldrig varit ute på havet i en segelbåt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med visum osv..? Europa är ju inget problem men vad kräver övriga världen? Hur långt kommer man med bara passet?

 

Hur mycket pengar bör man ha i åtanke att lägga på hamnavgifter m.m?

 

Har hört några som säger att man behlver ha med sig ägarbevis på båten, går det ens att skaffa sånt till en bpt som är från 1976?

 

 

Har en miljon frågor som jag kan ställa men jag antar att med mesta kommer att visa sig under resans gång,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta visar sig under vägen. Och är du osäker på nästa ställe skicka ett mail^^ men vi har inte behövt visum eller något sånt på hela vägen hit. Men det går att goolga visumguide eller visumkarta. För oss kommer det bara ha behövts i australien. Och det ansöker vi om nu. Elektroniskt. På fiji.

 

De dokument du behöver på båten är köpekontraktet du har, och et båtbevis. Är båten under tolv meter som i ditt fall så går du med i kryssarklubben och fixar ett internationellt båtbevis. Gult papper, genom deras hemsida. Kostar några hundralappar totalt och räcker två år! Har du inte dessa kommer du inte långt. Sedan kan vissa marinor eller länder kräva ansvarsförsäkring vilket jag tycker du borde ha i vilket fall som helst då det kostar sådär en tusenlapp om året och skyddar dig om du råkar paja någon annans båt eller egendom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En varningens ord, du sa att inombordaren va bensin. Jag ogillar att vara negativ så jag skall försöka uttrycka mig rätt denna gång. Du kommer med största sanorlikhet ha mer problem med den än dieselmotorer. Så mitt tips är att plugga och vara dunderproffs på din egen motor. Eftersom elen är en otroligt viktig del av en bensinmotor, med tändstift som kan krongla osv. En VP md6 som går att handveva går helt utan el och har färre saker som kan gå sönder.

 

Men jag tror, att kan man sin bensinare så kommer det gå hur bra som helst. Men riktigt bra filter och god kunskap om mekaniken! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...