Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
eembretsen

Seglats runt jorden

Rekommendera Poster

Hej :)

Jag är 19 år gammal och har en dröm om att segla runt jorden. Jag har blivit väldigt inspirerad av olika bloggar, så som JORDENRUNT.COM , 28FOT.SE och många många fler. 

I hela min uppväxt har jag åkt motorbåt, med dock aldrig satt min fot på en segelbåt som ligger i vattnet. Jag känner mig därför lite bakom flötet när det gäller kunskap om vilken typ av båt man ska ha och vilken typ av utrustning som krävs för att klara av en så pass lång och krävande segeltur. 

Storleken som jag har tänkt mig är någonstans mellan 27 - 32 fot och prislappen ligger på 100 000 kr/person om man är 3 stycken i grundbesättningen. (totalkostnad)

Jag har tre alternativ då jag kan lämna hamnen. 
Våren 2013 - jobba fram tills dess. samt ordna allt med båten.
Hösten 2015 - plugga 3 år på högskola innan avfärd.
Hösten 2017 - plugga 5 år på högskola innan avfärd.

Frågan är då inte OM detta är genomförligt utan bara HUR det ska genomföras? 

Ska man ha en fenkölad eller en långkölad båt? - Den frågan verkar ingen kunna enas om.

Båten kommer att ha ett maxpris kring 40-50 tusen kronor exklusive utrustning, vilken båt är då ett bra alternativ?

Innombordare eller utombordare? - själv tycker jag att en innombordare är en självklarhet och att utobordarn finns med som reserv och till jollen. 

Vad är viktigast att lägga pengarna på utrustningsmässigt med tanke på budgeten? 

Vilka typer av kurser bör man ha läst innan avresa? (skeppar examen mm?) (jag tycker själv att jag kan det grundläggande innom sjön, förutom när det gäller seglingen, finns det någon bra kurs i det eller finns det någon i TYP Dalarna som har lust att lära ut i sommar?)

Tips fårn andra långfärdsseglare är sjukt välkommna!

Tack på förhand! Jag välkommnar allt innom ämnet med öppna armar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooj!

Många frågor och jag kan tipsa om att läsa in sig här på nätet. Finns massor av berättelser och skildringar med tips osv.

För de pengar som Ni verkar vara beredda att betala är 20-28 fot förmodligen det Ni får välja. Finns förvisso lämpliga 32-fotare och uppåt men då lär Ni hamna i prisklass 250 000:- och mer.

Långkölad ska det absolut vara i den storleksklassen. Optimala båtar är Allegro 27 eller L28 som i sin grundkonstruktion är gjord för tuffa tag. Kolla gärna Allegroklubbens hemsida tex. Långkölade båtar är betydligt kursstabilare än fenkölade.

Inombordare naturligtvis.

Tips: Läs på och googla på nätet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns dessutom massvis med trådar i ämnet startade av personer med ditt utgångsläge. Där det har diskuterats val av båt och utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 tusen för en båt att långsegla med är inte lätt att hitta, men det går säkert. En Vega går att hitta för 50k men den kommer troligen ej vara utrustad med nyare utrustning. Tänk på att du behöver en bra motor, bra rigg, och fräscha segel. Du behöver ett vindroder, säkerhetsutrustning (t.ex. nödrakter, eprib etc), sjökort, GPS backuper, VHF handhållen m.m

Tror nog du behöver 100k i utrustning/upprustning. Det betyder 150k för båten.

Fickpengar klarar du dig på 150k jorden runt på 18-24 månader. 36 blir knapert. Det blir ingen lyx men ni klarar er iaf. 

Hellre en bra utombordare än en dålig inombordare med massa problem. Problem är aldrig kul. 

Kika utomlands är ett alternativ. Titta t.ex. i Panama, Florida. Där kan ni hitta båtar med mer utrustning och ni kan säkert hitta något i storlek 32-33ft.

Utbildning. Inget du behöver gå. Men ta ett VHF certifikat. Det mesta kan du lära dig på egen hand. 

/Edit

Om du ska sticka nu eller sen. Risken är större att om du skjuter på det att det aldrig blir av (hur mkt man än intalat sig själv att så inte är läget). När jag och tjejen begav oss 2007 hade vi först tänkt spara pengar i 6 år. Det slutade med att vi nöjde oss med 20 månader istället. För dina chanser att få jobb efter utbildning är det också bättre att du börjar jobba direkt efter examen (även om jag gjorde   tvärt emot, dock kom min ide upp direkt efter avslutade studier)



Senast ändrad av melle | 10 juni 2012 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skulle också satsa på en vega eller liknande, vegan behöver som du säkert sett några förstärkningar inombords under mastfoten (detta stag måste ni göra mycket starkt av marinplywood eller motsvarande eller montera en stämpa) Den kan även behöva ändringar av rodret och dess upphängning, under alla omständigheter är det av yttersta vikt att sådant (roderinfästningar mm) gås igenom ordentligt före avfärd. för att nämna några detaljer.

Laurinkostrarna kan man idag hitta relativt billigt, men räkna med minst 60-70kk om ni söker ett exemplar i bra skick överallt och samma utgångspris för en halvkrattig allegro om man letar litet, dock vill jag varna för att det ofta finns en koppling till varför ett exemplar är billigt, det kan kosta en bra slant att renovera en båt i dåligt skick.

Mycket viktigt är att motorn är ok, en motor måste ni ha, har ni tänkt passera genom kanaler och liknande är det tom krav. Satsa på en robust dieselstånka av bra kvalitet, tex penta, yanmar, etc och be att få testköra den ordentligt och om möjligt ta med någon som är duktig på motorer om ni inte är det själva. Även om själva motorn är billig kostar de rätt mycket att renovera och byta delar på. Att fixa ett motorras kan kosta lika mycket som budget ni avsatt för båtköpet om olyckan är framme. Även om man får tag på en billig motor i bra skick är det ett enormt jobb att passa in den. Så motorn är oerhört viktig!

Frecha segel är också viktigt och mycket kostsdamt att ersätta om man har så liten budget (jag vet för jag har också liknande dilemma) Det är rejält dyrt att sy upp nya segel och gamla sköra slits oerhört fort ute i skarpa lägen.

Man får betänka att båten slits ju mer här på en månad än den gör på ibland flera år vid normal söndags segling. Så kompromissa inte för mycket med viktiga detaljer.

Staglinor och annat är också mycket viktigt att hålla koll på, så minskar risken för allvarliga tillbude mitt ute på öppen sjö utan möjlighet till bogsering. Torde vara överflödigt att säga att Intrsslade lösa stag pga brustna linor kan vara direkt avgörande i en nödsituation.

Så,även om det kostar, tveka inte att lägga på några surt förvärvade slantar på sådant som är avgörande för säkerheten.

Vindroder är nästan ett måste, undvik de enklaste modellerna för skärgårdsnavigering, de är för veka, satsa på et begagnat av mer robust kvalitet, tror dock även tex vikingroder och liknande borde fungera för en relativt liten båt.

Annars är det väl mest mast, el mm, masten är viktig och skall kontrolleras ordentligt att den är hel och felfri (detta är som man kan gissa, även det en säkerhets åtgärd då den kan ha drabbats av materialutmattning vid felaktigt monterade delar eller inre korrosion vid nitfästen mm), elen räcker mest att lanternor och liknande säkerhetsanordningar fungerar prickfritt och är väl underhållna, byt trasiga kablar och tveksamma delar till sådant före avfärd.

VHF med tillhörande cert bör ni ha. GPS osv likaså.

Slarva inte med kvaliteten på detta, köp hellre begagnat men kontrollerade prylar av dyrare kvalitet än billigaste tänkbara skräp om sådant saknas.

Detta var väl de några av de viktigaste posterna tror jag, tillkommer två miloner grejer till, så räkna med att budget kommer att spräckas oavsett om man satt den till 50 kk eller två milioner! :D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att skriva så mycket som helst om detta men några små tips:
Läs alla böcker i ämnet, där finns många idéer att hämta. Kom bara ihåg att dessa berättelser är ofta lite överdrivna, hur ska man annars sälja?
En tyngre båt har fördelen av att den ger bättre komfort. Därför blir det ofta längkölat som ju också är mindre känsligt. Man ska leva och bo i denna tvålkopp ganska långa tider, en nervös båt blir tröttsam. Gärna 30-35 fot, men visst, en Vega fungerar och är väldigt prisvärd.
Allt som kan krångla kommer att göra det. Störst problem brukar man ha med elen. Bra grejor och bra underhåll är viktigt. Vindroder, nja. De brukar förorsaka en hel del bekymmer med mycket reparationer. Undantagen är väl Monitor, men det kostar. Många kör elektrisk autopilot idag, billig lätt att ersätta och man kan ha både en och två i reserv ombord och det är fortfarande betydligt billigare än ett bra vindroder.
Utbildning: Allt du kan få men astronavigeringen kan man skippa. Utsjöskepparn ger en del om tidvatten, grundläggande meteorologi som är väldigt bra att ha.
En bra grej är SSB, både som säkerhet och som en möjlighet att prata med andra när lappsjukan sätter in. Idag kan man köpa en hygglig amatörradio ganska billigt och det funkar bra.
Av de som ger sig ut på långsegling är det väldigt många som aldrig kommer mer än till kanarieöarna. Att leva i en trång och fuktig båt med bristande hygien och taskigt käk upplevs inte alltid så positivt. Ta en bit i taget, känns det inte bra så skippa projektet det finns faktiskt de som fått psykiska men för livet! Röda byxor kan man ha ändå.
På forumen verkar det finns många specialister på långsegling trots att de själva aldrig varit utanför territorialgränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indeed, men jag tror det är sunt att ha något att sträva mot, och man kan ju börja light och tex segla efter svenska kusten och sedan fortsätta med litet mer avancerad segling tex till finlad eller baltikum, sedan ner åt europa osv Gärna inledningsvis i sällskap med någon mer erfaren person så att man får känna på hur det känns skarpt sas innan man ger sig in i mer vidlyftiga projekt soim kanske krväer mycket större investeringar. :)

Så tänkte jag själv göra.

Jag började också med att plöja igenom i stort sett allt jag hittade, fråga runt på forum bland folk som är belästa och kanske även provat själva osv.

Har mest kustseglat och kört motorbåt tidigare, men klart man vill vidga vyerna och någonting sådanthär drömmer väl rätt många om att göra åtminstone en gång i livet, så varför inte. Jag tycker man bör satsa på att uppfylla de mål man satt upp med livet om man kan menar jag.

 

_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,  

Om du klarar få tag på en båt utrustad för en jorden runt segling till 100.000 så har du gjort ett bra jobb, Jag tror helt klart att det är möjligt. 

När du skall lämna hamn?  våren 2013 HELT KLART,  de andra alternativen är bara dåliga ursäkter för att inte komma iväg och bara drömma.  Antingen så gör du detta eller så gör du inte det. Snacka kan alla, genomföra det kan bar helften!!  

Hur detta skall genomföras?  det kan genomföras på tusen olika sätt, mitt tips är att du genomför det på DITT sätt!  så som passar dig och din budget, låt dig inte skrämmas av  alla måsten som alla säger att man måste ha/göra/tänka på .  

Långkölad eller fenkölad?  för och nackdelar med båda, personligen tycker jag inte detta skall vara en prioriterad fråga, Alla moderna båtar idag är fenkölade, med andra ord, är det fler fenkölade båtar på jorden runt segling i dag än någon annan typ. 

VIlken båt som är bra alternativ?  Den båt som flyter och är sjöduglig, Här måste din budget avgöra.. 

Motortyp?  Ja inombordare är att föredra, men på en liten båt behöver du kanske det extra utrymmet en utombordare ger dig. 

Det viktigaste du skall lägga pengarna på är det som gör att du kan kasta loss. 

sedan är GPS,VHF radio, Kamera;autopilot, IPRB, gärna Radar varnare.   de saker jag skulle investerat i.  

Kurser är det minst viktiga,  Om du redan kan navigera och sjövett  så kommer resten med erfarenhet under vägen.   Jag skulle aldrig slängt pengar på teori om det  kunde läras praktisk väg under segling.  

 

Trevlig resa! och kom ihåg att alltid prioritera säkerhet och att komma dig iväg, före alla andra saker! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)
tack för alla svar!

Som det ser ut nu så lutar det mot att avfärden blir år 2015 då jag har studerat färdigt. 

Det lutar mot att det blir en albin vega som ska ta mig runt jorden, det blir då att riva ut hela inredningen och förstärka upp båten så den klarar av det mesta. 
Vad det gäller motorn så blir det att ha kvar den innobordare som sitter i vegan när jag köper den, och totalrenovera den. Har mycket goda kontakter innom motorrenovering så det blir inget problem att få det ordnat. Jag kommer även att ha med en duglig utombordare som ska fungera som en reservmotor samt motor till jollen. För övrigt så tror jag mig besitta tillräckligt med kunskaper för att kunna underhålla motorerna under färden. 

I sommras var jag ute och lärde mig grunderna innom segling och till nästa år blir det att köpa en mindre segelbåt (16-21 fot) att segla i, allternativt köpa mig en vega direkt för att kunna starta renoveringen. Det hänger mesta dels på om jag får tag på något som passar.   Prisklassen för vegan kommer nog att hamna kring 40 papp och sen utrustning för lika mycket till. Då ska iprincip allt ingå i utrustningen, jolle, segel, motorfix, vhf och kommunikationsutrustning, även renoveringen och förstärknigen. 

Jag kommer att försöka att uppdatera här så gått det går angående min resa och sedan skapa en mer seriös hemsida för att föra en blogg på.

Du som mailade mig; det går inte att svara, skicka gärna ett till mail med din adress i så kan jag svara :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du segla iväg 2015 tycker jag absolut att du redan nu skall köpa din Vega och påbörja upprustningen. Stora delar av renovering kan säkert göras i sjön och på så vis kan du segla en hel del under tiden och lära känna båten.

Renovering och förberedelser tar mer tid än man tror och kalendern har en benägenhet att snabbspolas ibland har jag märkt... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul intiativ. Är själv i 20-års åldern och sitter i samma sits. Sålde min motorbåt för ett halvårsen och har också skaffat mig ett intresse för segelbåtar. Inte minst för att min ekonomi ej går ihop med en v8 som drivmedel.

Vet ej hur mkt jag kan bistå i tips osv. då jag själv ej kan mkt om segelbåtar men det finns för och nackdelar i allt. Det viktigaste är att ni väljer en båt som passar erat ändamål.

Några små exempel kan vara hur viktigt boendet är. Kan ni tänka er att bo trångt, eller vill ni ha en båt med en större sittbrunn. Hur ska er rutt se ut?

Ang kurser m.m. så är det bästa att hitta någon som du kan hänga med. Skulle tipsa om din farfar om han seglade. Åtminstone någon som vet vad han/hon snackar om och besitter erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Mitt råd till Dig är följand:

1. Vega är en säker bra båt och för några år sedan seglade 3 ungdommar från Luleå jorden runt i en Vega under 2 år. Nu har jag inte länken till dem men hittar jag den ska jag förmedla. Dom har massor av erfarenhet av att segla Vega jorden runt.

2. Jorden Runt Seglar klubbenoch Oceanseglar klubben har många väldigt erfarna medlemmar som gärna delar med sig.

3. Jag är 64 år och har långseglat vid flera tillfällen. Jag läser regelbundet bloggar från andra jordenruntseglare och lär mig alltid något nytt.

4. Försök hitta någon mentor bland långseglare som Du har förtroende för och som Du kan rådfråga.

5. noonsite.com är en bibel för långseglare, liksom us.grib.

Det finns massor att tillägga för den som långseglar. Om jag minns rätt så plockade de tre ungdommarna ur toaletten för att få tillräckigt med stuvningsutrymme. Kommer inte ihåg om de plockade ur motorn med?

Själv har jag två mentorer och dessa har seglat utomlands i många år. Dom har redan gjort alla de misstag som jag försöker undvika.

Man behöver inte kunskap i astronomisk navigation. Däremot är det bra med två oberoende GPS system. Skulle en GPS gå sönder så klarar man sig med den andra till dess man kan skaffa en ny eller reparera.

Skaffa KUNSKAP och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

zeven

Att bara köpa en båt och segla jordenrunt verkar inte vara en god ideé. Man ska nog förbereda sig rejält innan man ger sig av. Det är liksom inte bara att svänga förbi macken och köpa två engångs grillar att laga mat på. Allt för många har kommit till Kanarieöarna och sålt båten för att få pengar till hemresan.

Många har kommit till caribien och varit tvugna att stanna och jobba för att kunna fortsätta.

Ett måste är en bra livflotte och en väl genomtänkt Grab bag i den ska det finnas en hel del, bl.a. en EPIRB. En VHF är nästan en nödvändighet för att kunna kontakta andra fartyg och Port Control. GPS ja. Vindroder? Satelittelefon? Kortvågsradio? Pactormodem? Radar? AIS? Sjökojer? Plastboxar för förvaring? Kylskåp? Sjökort? och massor av annat att tänka på.

En bra budget som håller JA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Räkna med en budget för 2 pers på ca 15.000 i månaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är den riktiga kaptenen av Maria Ingerup är en bra bok om ett gäng som ger sig ut på långsegling. 

Den unge, den gamle och havet : över Atlanten i en Vega av den gamle långfärdsseglaren Sven Yrvind och den unge kaptenen Thomas Grahn berättar om en seglats i en Vega och enhel del av de förändringar och förberedelser som båten fick. 

Var är den riktig kaptenen av 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Finns massor med litteratur.

ABC för långseglare är en. Bill & Laurel Cooper.

Bokförlaget Rabén Prisma

ISBN 91-518-2923-1

 

Handbok för långseglare, Allt för utsjöskepparintyget.

Carl Erik Tovås,

Se bara upp i kapitlet om tidvattenströmmar. Han interpolerar vektorerna för strömförändringen vilket inte är bra. I övrigt en lättfattlig bok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Grabbar!

Försök få kontakt med OskarÖ Han har en Fingal och funderar på att segla runt.

Här är en länk  här på MG

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=422139

Sedan kan ni lita på Melle. Han har seglat katamaran genom Panama och Stillahavet.

Det finns en Bianca 27 till salu av en svensk i Västindien. Hittar inte länken just nu. Hon är långfärdsutrustad och i toppenskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabbarna i Vegan (och en tjej) som Hemingway nämnde hittas på http://www.runtjorden.com/

Dom skrev också en bok som jag blev hopplöst förälskad i Alla sa vi skulle dö heter den och jag vet inte hur många ggr jag läst den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Killer-Boo

Jag såg sedan att de redan har länken till Vega seglarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, det ser inte jag.. Måste missat nåt. I ursprungsinlägget finns en liknande, fast bakofram :)

Edit:

Donk... Du har ju rätt. Länken de nämner går till länken jag nämnde :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

En som sitter på mycket kunskap om långsegling är Ingmar Svensson i Huskvarna som jag tror seglade Stressless i drygt 13 år runt jorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.. måste ha blandat ihop det när jag skrev inlägget

 

Jag har tagit sjukt mycket inspiration från deras hemsida! Det vär bland annat därifrån som jag fick idén till att segla med en vega.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore inte paying crew en bra ide för att få en känsla för vad långseglarlivet innebär?

Jag tillhör samma skara av inspirerade 20-åringar som tänker segla långt med vega (om nu medelhavet anses som långt numera) och har kommit en bra bit på vägen, fråga gärna om du undrar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

I ärlighetens namn är långsegling inte enbart glaumor. Det finns tuffa stunder också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade precis på S/Y Glädjen. Har inte sett den filmen förrut.  Måste säga att jag blev illa berörd. Blev sjösjuk bara av att titta på den. Mest smärtsamt var nog ändå att se hur människor trasar sönder varandra.

Jag tror det är bättre att resa själv, även fast det innebär att man inte har någon att byta av vakter med. Man blir mer fokuserad. Och har man resesällskap, då skall man verkligen veta vad det är för människor, och var man har dem nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Det finns bara en Kapten ombord och det är han som bestämmer och har ansvaret för besluten i slutändan. Det där med demokratikaruseller fungerar tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, skönt att få höra vad andra tycker! 



Bara jag som blir ännu sugnare på att ge mig av när man ser båtenannas video?



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...