erikeriksson 2 Postad 9 Juni , 2012 Hej,har nyligen köpt en bättre beg Suzuki 70hk, 2002. Kollade kamremen och den var väldigt slak. Spände den genom att släppa lite på de två bultarna som håller spännrullen. Stäckte remmen genom att dra svänghjulet i rotationsriktningen och sedan låsa bultarna. Remmen kändes därefter lagom spänd, kan någon bekräfta om detta är det riktiga sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2012 Jo, verkar rimligt. Finns en fjäder12 som väl automatiskt skall ge rätt spänning (1998-2008) ...http://store.brownspoint.com/df70-01/fig005.asp Tryck spännaren lätt emot remmen, står det bara i manualen (2003-) avsnitt 2.12 - 2.13 ...http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/SUZUKI__DF60_70_servis__remont.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 10 Juni , 2012 Hej, jättetack för svar och den nedre länken. Den övre länken har jag lyckats hitta. Vet du om årsmodell 1998-2002 finns på nätet, tror i och för sig inte det är så stor skillnad mellan dessa årsmodeller. I handboken står ju också att man ska rotera vevaxeln. Motorn har bara gått runt 200 timmar, förstår inte hur kamremen kan bli så slak på den tiden, är förmodligen aldrig efterspänd. Det är ju lätt att läsa ut drifttiden på dessa Suzukimotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 Juni , 2012 Kanske dags att byta den , innan den går av ? På yamma ska den bytas efter fem år , om jag kommer ihåg rätt ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 10 Juni , 2012 Hej, remmen ser trotts allt helt ny ut. Den ska bytas var 800;e drifttimme. Så jag väntar nog med bytet. Om remmen går av, är det någon som vet om det blir ventilsallad då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 10 Juni , 2012 Brukar det inte vara xxx driftimmar eller x år?? Blir remmen gammal så kan du ju gå av även om den bara gått en bråkdel av drifttiden!!! /Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 11 Juni , 2012 Hej, det är rätt, det står byt kamrem var 800 timme eller var 4:e år. Denna är förmodligen dubbet så gammal men ser helfräch ut. Tror att man ofta överdriver tidsfaktorn i vårt kalla klimat, remmen står ju i kyla och mörker större delen av året och då sker åldrandet betydligt långsammare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Juni , 2012 Hur ljust är det under en kåpa ? ....känns som du hittar på faktorer för att slippa byta ....Din motor , dina beslut ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 11 Juni , 2012 Hej igen, det är väl inget påhitt. Alla vet väl att en båt och motor vid medelhavet, med solljus, värme, saltvatten och lååång sesong, bryts ner betydligt snabbare än än båt i norrlands inland med kort sesong kyla och sötvatten. Bytesrekomendationer är väl gjorda för värsta klimatet. Underskatta inte heller manuella inspektioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 11 Juni , 2012 Som sagt, din motor - ditt val men jag hade hellre bytt den för några hundralappar än riskera att bli ståendes till sjöss och känna mig dumsnål! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juni , 2012 Verkar som ventilerna inte kan krocka med kolven, enligt ...http://www.boatpoint.com.au/engine-reviews/2006/suzuki/suzuki-df60-9073 Citat: De-rated from its DF70 counterpart, the DF60 uses the same relatively simple Suzuki Sierra powerhead that has two valves per cylinder and a single belt-driven overhead camshaft. Fortunately, it is a non-interference engine so if the camshaft belt breaks the valves won’t contact the piston crowns. Detta med bäst före datum på remmarna vågar jag inte ha nån åsikt om. Men man kan ju iofs undra hur länge nya remmar har legat på nån lagerhylla. Finns tydligen numera remmar som skall klara hela motorns livslängd, Conti diesel runner ...http://machinedesign.com/article/a-timing-belt-that-lasts-the-life-of-the-engine-0303 Hittar f.ö. ingen laglig gratismanual för 2001:or. Den ryska sajten mdmotors.ru har annars en del pdf:er till bl.a. Mercury mm. Blir bara tre träffar för just DF70:an ...http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=suzuki df70 site:mdmotors.ru&oq=suzuki df70 site:mdmotors.ru&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=hp.12...743.9419.7.13670.17.17.0.0.0.0.321.2135.10j3j3j1.17.0...0.0.FfYYAvmj9Xo&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=53ce1071f9450dfd&biw=1173&bih=651 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 11 Juni , 2012 Varför skall kamrem på en Suzuki bytas efterv 800h/4 år medan på min Volvo byts den efter 12000 mil eller 10 år ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Juni , 2012 Kamrem som är ett jävulens påfund på 4 taktsmotorer ska bytas olika ofta beroende på motor. En del sägs hålla 12000mil som din och en del 16000mil. Min 7500mil. Det finns motorer som inte kolvarna slår i ventilerna men gör de det så blir det bara skit kvar. Bättre då med en kedja som håller motorn ut. Många biltillverkare har gått över tilll kedja igen. Och även om kamremmen håller och inte motorn pajar så kostar det ägarna enorma summor att byta beroende på hur de går att byta och hur krångligt det är, Förhgoppningsvis är det bättre på 4 taktsnurror än bilar, Aldrig mer en bil med kamrem för mig! Och snurra med kamrem lockar heller inte. Finns det med kedja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 11 Juni , 2012 Nu vet jag inte hur det är med båtmotorer men det är väldigt sällan som remmen går av på bilarna utan oftast är det pga vattenpumpen som man bytar rem, iaf på VAG modellerna. Sen hade inte jag heller snålat med att byta en rem om det var så att åldern var inne och man ändå höll på att mecka där. Kan inte kosta många kronorna om man kan byta själv.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 11 Juni , 2012 Tack igen Tomas, det verkar som sagt som denna 8 ventilsmotor inte får ventilsallad. Alla övriga Suzukimotorer har kamkedja,detta är den enda av deras motorer som ursprungligen är en bilmotor. Kamremmen är dyr och krånglig att byta själv, svänghjulet måste av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 Juni , 2012 På vissa bilar (exvis Opel Astra) driver kamremmen vattenpumpen. Vattenpumpen kärvar ihop och det medför att kamremmen kommer ur läge och motorn förstörs . Dålig konstruktion! Vet ej hur det är med utombordsmotorer om samma konstruktion finns. Men tydligen finns det motorer med kedja. Ska försöka köpa en sån när behov föreligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 12 Juni , 2012 Men äldre fyrtaktsmotorer hade inga problem med byte av kamaxelrem eller kamaxelkedjan. Är det överligande kamaxeln som strular till det hela ? Skönt med en tvåtaktare så man slipper såna problem, bara att köra båten till/från service är tvådagarsprojekt för en sommarstugebåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 12 Juni , 2012 Hej, på denna motor driver kamremmen bara en överliggande kamaxel. Tror inte någon utombordare har vattenpump som drivs av kamrem eller kamkedja. Förutom denna fyrtaktare har jag/vi ett 10 tal tvåtaktare som är härliga och enkla att köra(10-200 hk). Har haft en fyrtaktare tidigare, var inte så imponerad utom på tomgång (yamaha100). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Juni , 2012 Jo, det är nog konsekvensmässigt en himmelsvid skillnad mellan motortyper där ventiler kan- respektive inte kan krocka med kolvarna!? Krökta ventiler som blir jättedyrt att renovera, respektive bara motorstopp och senare rembyte, nåt sånt?[själv seglar jag f.ö, och har ju då vinden som reservmotor för att ta mig hem. Tycker alltså att enkla motorstopp aldrig borde vara särskilt dramatiska. Har man exempelvis en motorbåt utan reservmotor, och tanklöst manövrerat denna så illa att fara för liv föreligger, tja då har man väl s.a.s. per definition åsidosatt gott sjömannaskap? Shit happens, motorstopp också, det tillhör sjölivet och måste av skepparen i vanlig ordning förutses och riskkalkyleras. Ungefär så?)] Kamremmar är ett djävulens påfund också i mina ögon, men även i helvetet finns nog gradskillnader? ;-) Kamkedjor är slitstarka (men rasslar iofs ljudligt) och tycks komma tillbaka starkt på bilar, men där är vevaxeln naturligt vågrät till skillnad från utbordare, och kedjan kan måhända därför lättare smörjas via tråg&stänk?? Nå, kan som sagt litegrann tycka att den himmelsvida skillnaden ifall ens motor är av salladstypen eller inte allmänt kan ha glömts/underskattats!?[särskilt avseende bilmotorer, salladshaveri kan nog helt överraskande slita ratten ur näven på föraren av en modernt framhjulsdriven bil i motorvägsfart. Och kanske därmed orsaka en liten men fatal kursändring babord till mötande fil?] Men nog ändå nånstans tycka att kamremmarna verkar jäkligt - nästan övernaturligt - hållbara numera, även utan minsta smörjning. För de går väl normalt torrt, utan riktig smörjning?? En 4taktsmotor av icke-salladstyp utrustad med en superduper-rem av typen Conti diesel runner hellre än kedja är kanske framtiden, åtminstone på kort sikt. Vete tusan??[Ps. själv har jag en gammal inombordsstånka med sidoventiler, tilllhör alltså generationen innan ens stötstänger till toppventiler uppfanns. (Ventilerna är upp&ned-vända och som namnet antyder ligger de vid sidan av förbränningsrummet som då får usel form. Blir riktigt dålig verkningsgrad, men men. ] Senast ändrad av Thomas-1 | 12 juni 2012 | 17:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser