Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Micklar

Försäkringsfråga Canberra/Sweet Sixteen

Rekommendera Poster

Hej, håller på att renovera en Marieholms Canberra och tänkte kolla igår vad försäkringspremien skulle ligga på en sån. Fyllde i alla uppgifter på båten på länsförsäkringars hemsida, sedan ringde en dam och talade om att premien skulle vara 861 kr /år (hel). Fick sedan mail från en annan handläggare på samma bolag som skrev att jag hade för stark motor och inte fick försäkra båten hos dem. Strax därefter fick jag en skriftlig offert från den första handläggaren. Nästa dag ringer hon igen och talar om att jag har för stark motor. Enligt deras båtexpert är min båt byggd för max 50 hk, och jag har en 70 hk evinrude på den. Var får deras båtexpert information ifrån, och vad kan jag göra? Tänkte höra om det är någon annan som har en Canberra och lyckats försäkra den med hur stor motor? Vore intressant att höra maxmotorgränsen på Sweet Sixteen också med tanke på släktskapet båtarna emellan. Det enda jag tänker mig behöva är stöldförsäkring. Finns det halvförsäkringar i båtvärlden också? Ska sätta mig in bättre i det här när båten börjar bli färdig. http://hem.bredband.net/micklar /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
För Sweet Sixteen var lämplig motor enligt tillverkaren Marieholms Bruk en 40-50 hk utombordare, och vid inombordarvarianten sträckte man sig till ca 70 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med fler bolag, exempelvis Svenska Sjö brukar vara bra att ha att göra med, men jag tror du måste vara medlem i en båtklubb för att kunna försäkra båten där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

minns jag rätt var det en annan ägare av badanka som lyckades försäkra och då var det hos lloyds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...