Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
searay-220

orkeslös mercruiser 4,3

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en sea-ray 220 OV 89:a som är otroligt orkeslös.Den planar med max 4 pers i och orkar 23 knop med 2 , vad jag har hört så ska den göra runt 30 med en 4,3;a

känns som ett tändnings fel då den bara brölar och smäller när man ska varva ur...men jag e ju ingen expert...

har bytt stift tändspole , kollat tändningen med strob, jort rent förgasaren men ingen förbättring

nån som har några tips tacksam för all hjälp jag kan få ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den fungerat bra innan?

Vilket varvtal ligger den på vid 23 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi köpte båten förra året å den gick nog inte helt 100 då heller men de e värre i år .

varvräknaren har börjat pendla mycket men skulle tro att den varvar ca 3300 vid 23knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon kanske kan svara på om varven stämmer bra med farten... men låter väl ganska rimligt i mina öron.

Har du bytt tändkablarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår V6:a, en 3,8 l (som är samma block som 4,3 l) ska ha ett varvtal på 4800 vid WOT (Wide Open Throttle). Jag skulle gissa att det är samma på din motor, eller åtminstonde i närheten av det. Leta upp en verkstadshandbok på nätet så finns uppgifterna under tekniska specifikationer.

Om motorn bara varvar 3300 vid maxgas så är något fel. Motorn ska ju inte bröla och smälla heller...

Hur ser stiften ut? Man kan ofta göra en hyfsad diagnos av motorn  bara genom att titta på stiftens färg och generella kondition.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften ändrar färg väldigt snabbt vilket gör att om motorn går bra på tomgång så kommer stiften se bra ut om du stänger av motorn på tomgång. Skall du kika på stiften så försätt motorn i det läge där den går dåligt och stäng sedan av på nyckeln. D.v.s. i ditt fall kör på max , stäng av via nyckel och kolla stiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag nog fått tag på en hand bok ska försöka hinna ner till båten i morgon och se över elektronik och förgasare ( igen) senast vi kolla tändningen upptäckte vi att det fanns små missar mellan spole och fördelare då byttes spole om dessa kvarstår kanske det är tändmodulen som knasar .

någon som vet var man köper tändmodul / pris mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Hansen Marine, finns på nätet!

Dom har mycke grejer till Mercruiser.

Jag brukar beställa därifrån. Man kan även beställa genom Mekonomen från dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort ett kompressionsprov?

Om inte är det att rekommendera för att veta om motorn är frisk.

Sedan kan du kika på hur stiften ser ut. Om den går på alla cylindrar och färgen på stiften är rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen kul att ni skriver....

har ej gjort komp prov men blir nog till veckan en kolegas föräldrar har ett varv så han skulle fixa en provare.

ytterligare en fråga då , det finns några luftskruvar på förgasaren ( rochester quadrajet) någon som vet grundinställning på dessa

 

vore kul att få ordning på skiten annars får man väll puttra runt i 7 kn i blidösundet hela sommarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompprov kommer ge dig svar på om motorn är frisk och har du jämn hyffsad komp på alla cylindrar så är det lugnt. Sedan kollar du stiften. Alla ska ha samm ljusbruna färg för då funkar den bra på alla cylindrar.

Om kompen är jämn och du ändå har något stift som ser klart annorlunda ut så har du troligen fel på tändkablar, fördelarlock eller rotor.

När du gör kompprov ska det göras med varm motor och du ska ha öppet gasspjäll för att få in luft via förgasare. (minst halvgas på gasreglaget) 

Givetvis ventilerat motorrum då bensinångor kommer ut från cylindrar då du testar och gnistor kan komma från lösa tändkablar.

Om stiften inte är riktigt nya så passar du på att köpa nya.

Sedan bör du kolla att tändningen står rätt. Stroboskåplampa på 1:ans tändkabel och kolla på vevaxelns remskiva. Skall var mot markering på remskiva på tomgång. Nyare mercruiser ska jorda en kabel- Äldre kanske har vacum till fördelare som ska kopplas bort. Kolla med någon som vet.

Har du bra komp, bra färg på stiften, rätt tändinställning nyligen bytt bränslefilter så skulle jag siktat på skit i förgasaren alternativt om någon skruvat på den.

 

FInns säkert  någon mer som kan fylla i och ge tipps så du får ordning på motorn nu när sommaren precis börjat.

Hoppas det löser sig och glöm inte återkomma med svar då de nhjälper många andra.



Senast ändrad av crabfish | 16 juni 2012 | 08:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Är det någon som vridit på fördelaren och ställt om tändningen? Det låter precis som det när du beskriver felet, alt, topplockspackning mellan 2 cylindrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja var ner till båten en stund idag innan de börja regna så mycket att ja tappa suget...

hur som helst ja plocka ur stifften som max gått 2 h såg fint förutom på 2:ans cyl det såg lite vitt ut på bygeln kanske går snålt på soppa ?

lyffte flamskyddet och kollade att alla spjäll och nålar funka , inga problem

pumpa 2 gånger på gasen å vred på nyckeln hoppa igång direkt, sen som sagt kom regnet så något mek under belastning vart det inte,

sen börgade jag fundera på propellern lika bra att kolla allt nu så jag ska försöka doppa huvet i vattnet imorgon och kolla storlek mm... någon som vet ungefär villken typ jag borde ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kompen innan du gör något mer.

Läste i inledningen och du hade bytt stift och kollat tändningen. Stiften verkar ok då inget är surt svart.

Den båten bör ha ca 21 tums propp och göra över 30 knop med mer än 4-5 personer.

23 knop är ett skämt om nu knopmätaren är att lita på. Bör plana lätt med 4-5 personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag ska försöka fixa ett komp prov till veckan , så får man väll dommen : (

knopen bör stämma då det är gps , har även åkt bredvid vänner och deras mätare visar samma

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du problem. Hoppas det inte är fel på kompet för då blir det dyrt. Bättre med fel i tändsystem eller förgasar/bränsledelen.

Håller tummarna yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har jag gjort ett komp test cyl 5&6 4-5 bar :(

så nu e de väll bara att riva skiten , någon som har tipps om hur jag gör det på lattaste sättet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en verkstadshandbok!! Om du ska ge dig på att riva en motor utan att veta hur man gör så måste du ha en bok att läsa på i samt ha uppslagen brevid motorn när du sätter igång. 

Hur man river en motor är inget som man kan förklara lite snabbt på ett forum. Dock är det inte speciellt svårt att utföra jobbet, bara man har bra vägledning med tydliga bilder vilket handböckerna bistår med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som har koll på olika utväxlingar?

om det skulle vara så att man ska sätta i en hel motor istället ( en med 8 burkar ) måste jag då även byta drev ( alpha one )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En koll till innan du river eller byter motor.

Om du med oljekanna sprutar in lite olja och gör nytt kompprov i de dåliga cylindrarna. ALltså lite olja som ska hamna på cylinderväggarna och täta lite mot kolvringar.

Förbättras kompet å är det kolvringar och då är det motorbyte eller renovering som gäller.

Men om kompressionen blir samma som utan olja kan det vara ventiler och då kan renoverade toppar vara ett billigare alternativ.

Finns säkert mer motorkunnigga sam kan ge stöd för detta. Men visst är det intressant tanke att stoppa i en större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så kan det mycket väl vara topplockspackningen mellan dessa cylindrar som gett sig. Det är inte ovanligt, Bort med toppen och kolla det första du gör. Är det det så har du tur. Ny packning och sedan ihop med grejorna igen. Hade samma problem på en av mina båtar för tre år sedan och det betedde sig precis som du beskriver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp packning? Dessa 2 cyl ligger på motsvarande sida allså mitt i mot varan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp packning? Dessa 2 cyl ligger på motsvarande sida allså mitt i mot varan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, läste inte ordentligt, sorry. Men du måste ändå ha bort topparna för att kolla vad som är fel. Har du tur så är det ändå packningarna, kolla även ventilsätena så det inte är dom. Hoppas att det inte är nerrepat i cylindrarna för då får du lite mer jobb. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

Nu va det ett tag sen det skrevs här.

LIten uppdatering , tog upp båten för ett par timmar sen står nu i verkstan imorgon ska ja plocka ur motorn , på fredag hämtas en motor med 8 burkar : ) kommer nog i på lördag ( förhoppningsvis)sen för man väll prova och säkert pyta propp...

skriver igen när jag får ordning på grejjerna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett din tråd tidigare, därav sent svar, men drevet är lika men inte utväxlingen i det. Det går att kompensera med byte av propeller men ett drev avsett för V6 har oftast 1,84 eller ibland 1,65 i utväxling. V8 har 1,50. Även om du byter propeller för att kompensera så blir drevet klenare om du inte har rätt utväxling i det (utväxlingen sitter i överhuset). Men för övrigt fungerar det givetvis att byta till högre stigning på propellern om man är medveten om detta och kör därefter. V8an har även motorfästena på respektive sida längre framän V6. Ungefär 110mm. Men har man väl tilltagna hyllor för fästena i båten så medför inte detta nåt större extra jobb. För övrigt är det bara att bulta ihop förutom att du kan få ställa om varvräknaren (på baksidan) från  6 till 8 cylindrar. Du gör helt rätt att byta. En sån båt ska ha V8. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

Det gick lättare än ja trodde , fick ur motorn på torsdag förmiddag , hämtade en 5,7 vortech på eftermiddagen satt i denna igår (fredag) helt annan båt =) har inte hunnit prova så mycket men den hoppa upp ur vattnet och gjorde drygt 30 kn detta med en 17 propp , ska försöka få tag på en 19 propp så får vi se hur det går

skriver igen när ja tunat in grejjerna lite mer ......

( denna båt ska nog helt klart ha en v8:a )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det sen?

Gjorde du motorbytet själv?

 

Jag går själv i tankar att stoppa i en V8 istället för min V6 och undrar lite hur mycket jobb det var att byta motor och flytta motorfästen m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp jag gjorde det själv , fick lite råd av en kolega som jobbat på varv ...

men det hela är inte så svårt , började med att ta den drevet så att man inte har drivaxeln i vägen sen bränsle ledningen ,multikontackten till alla mätare och tändningslås mm,  &- pol och diverse el b,l,a jord mellan motor och sköld ,ström till MERCATHODE (elektrisk anåd till drevet) sedan hydral slangarna till styrningen ,kylvatten slangen som sitter i skölden, låssa på motorfästena (4 st ,2 i skrovet 2 i skölden) sen lyfta ur motorn .

Sen när den nya ska i så är det då denna prosedur omvänd . Men motorfästena sitter olika på 6:an & 8:an jag fick tipps om att sätta dit en förlägnings platta eller en vinkel på motorbalkarna , men mina balkar var stora nog så jag slapp detta.

sedan till det viktigaste att få motorn i rätt vinkel jag lånade en så kallad tolk av ett varv ( ett gärnrör som agerar drivaxel) sänk ner motorn stoppa in tolken genom skölden när motorn är rätt i sidled bulta fasst den i skölden , sedan justerar du motorn i höjdled med dom justerbara motor fästena mot motor balkarna i skråvet..... om detta inte blir rätt kan du få allvarliga slitningar på drivlinan framför allt stödlagret i skölden.

Detta var första gången jag gjorde det och det gick på 2 dar så har man inte tummen mitt i näven så är det inte så klurigt....

Sen har jag inte hunnit justera så mycket med proppar mm då jag fick en liten son dagen efter detta var färdigt =) men jag har introducerat båten för honnom 2 veckor gammal fick han sin första tur Blidö - Fejan T&R ca 25 distans, 25 knop han sov som en stock i babysittern ... hehe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog dig tid att skriva. Det var ungefär det jag tänkt mig. Mina balkar forsätter så jag ska nog också kunna flytta mina smidigt. Men hur gjorde du när du flyttade fästena? Mätte du bara de där 112 mm och satte dit dem eller flyttade du dem typ efter du justerat in motorn med tolken?

 

Grattis till pojken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...