Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
ralle

Köra utan VRO, blanda själv.

Rekommendera Poster

Vi har bytt båtmotor, från en Evinrude 70hk till en Johnson 70hk, några år nyare...
Den egentliga anledningen till bytet var att vi ville ha trim & tilt.

Men det som även tillkom var separat oljetank, men denna tänkte vi strunta i och blanda själva i soppan som tidigare.
Detta mest pga att det helt enkelt inte finns nån vettig plats för tanken.

Nu undrar jag om nån vet om det bara är att strunta i den tanken och blanda i soppan, eller om man på nåt sätt bör koppla ur VRO pumpen, eller göra något annat för att det ska funka bra, eller för att man inte ska pajja nåt (pumpen t.ex.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min mariner 100 hk sitter den separata oljetanken under kåpan i motorn men det gör det alltså inte på din johnsson då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är en extern tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag förra sommaren frågade en auktoriserad Johnsson/Evinrude mekaniker angående en båt jag var spekulant på avrådde han starkt från att koppla bort en fungerande VRO. Om man ändå ville göra det krävdes det ny bränslepump och lite annat krafs. Han är inte typen som vill sälja på folk grejor som de inte behöver och är mycket yrkeskunnig.

Men här är ju en som verkar nöjd och visar hur man gör på en 60 hk,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för dessa!

Slangen och kablarna till oljetanken är ju redan borta och pluggad då vi just monterat motorn.
Sen är väl pumpen bara en vacuumdriven sak?
Om jag fattade det rätt i filmen så fanns det fler kablar... Vad är de till för?

Eller är det bara att åka om tanken med dess kablar är bortplockade?
Eller är det mer att göra?
(framgick säkert, men jag och engelska...)

Jag provstartade motorn lite snabbt i dag bara för att kolla att all el osv. lirade, och det fungerade ju bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I filmen förklaras inte vad kabeln med den fyrpoliga kontakten har för funktion. Det konstateras bara att de går till pumpen och därför bör kopplas ur.

Jag vet ingenting om systemet själv somsagt, men man kan väl anta att det är någon form av styrsignal till VRO pumpen.

Hoppas någon som vet kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips:

Varför inte riva bort VRO-pumpen och allt därtill hörande kablage, köpa en begagnad klassisk mekanisk pump (från tidigare årsmodeller) som finns för rimliga pengar (<400kr) på säkert vilken marina som helst (alternativt E-bay) och sätta på motorn? Troligtvis finns det redan i motorblocket färdigtagna hål för mekanisk pump med 2 slanganslutningar, annars finns det pumpar med 3 slanganslutningar där pumpen drivs från vevhuset med den tredje anslutningen som kopplas på uttaget i nederkant av vevhuset.

Släng sedan VRO-pumpen med full kraft så långt det bara är praktiskt möjligt (gärna på något som är hårt), blanda bensin olja själv och använd båtmotorn i generationer utan oljetillförselproblem...

Sjöberg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det så förbannat? Är väl bara att slå i 1-2% olja i soppan och köra som vanligt. Se till att ha lite olja i oljetanken till VRO-systemet också. Funkar det så funkar det, funkar det inte så funkar det inte.

Det är inte så förbannat kinkigt om motorn får 1,5% olja eller 3,7% olja. Det viktigaste är ju att motorn inte skär ihop.

Jag kör med drygt 1% extra olja i min soppa just in case, trots att mitt system funkar så vitt jag kan se. Inte tusan ryker den så mycket för det.

Däremot tror jag inte att det går att köra torrt i oljetanken, får då går väl motorn in i något slags limp-home läge tror jag,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten sjösatt!

Vad jag kunde se så är det tre slangar till pumpen, inga kablar alls.
De enda kablar som fanns var till nivågivaren, en som skulle sitta i en jordpunkt, och så ett litet stift till tutan.

Jag har pluggat slanganslutningen på motorn, och kopplat ur (eller helt enkelt gett tusan i att koppla in) nivågivaren.

Motorn går fint, är det nåt som kan jävlas nu, eller är det bara att åka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med pluggad vro i tio år, så det är bara köra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...