xdajoni 0 Postad 9 Juni , 2012 Hej, hade en tråd här tidigare då jag hade problem med min startmotor som bara spann när jag vred om tändningen.. Då köpte jag ny startmotor och det funkade klockrent. Nu, 3 veckor senare och 3 gången jag skulle använda båten så händer det igen. Kommer ner till båten, vrider om tändningen. Den tuggar till lite lätt, men inte i närheten med kraft för att vrida om. Nästa vrid på nyckeln så spinner den bara och så fortsatte den. Knackade på solenoiden, hände inget. Skruvade loss startmotorn (inte lätt när man ska slingra sig ner under motorn) kollade kransen, den ser ju självklart bra ut, den är ju helt ny... Skruvade tillbaka allt men samma sak. Den spinner bara, inget annat. Vridit på startkransen också, ingen skillnad.. Helt nytt startbatteri med fullkräm har jag också.. Vad fan kan det va? Har en 5.7LX mercruiser -96 Senast ändrad av xdajoni | 09 juni 2012 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 Juni , 2012 Måste ju ha någt med el att göra. 1. Fram med en mutimeter och mät upp vad du har för styrka. Starmotorn krväer enorma mängder kraft en dålig kontakt eller väldigt klämd kabel kan skapa problem. 2. Med största sannolikhet har du ett relä som styr om tändningssignalen så inte startströmmen går igenom tändningslöset. Jag skulle byta det reläet, de kostar inget. Finns på biltema. 3. Mindre troligt, men bara för att vara säker, se till att du har neutral läget i på växelspaken. Jag skulle vela det lite hit och dit och testa att starta imellanåt. Sista alternativet är att försöka att dra en temporär kabel direkt från batteriet till startmotorn. Därmed kringgå alla relä, tändningslås och säkerhetspärrar. Kolla även Jordpunkter!!!! Så det inte är något så enkelt! Några idér i alla fall. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 9 Juni , 2012 tog bort mitt inlägg.. insåg att jag läst fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Juni , 2012 Känns nästan som att jag måste ha en el utbildning för det här.. Men får ge det ett försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2012 Mät spänningen vid startmotorn. Då ser du om det är borta några volt. Mät sen på batteriet och jämför, det ska vara ungeär samma. Ett relä som ska dra mycket ström har begränsad livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 9 Juni , 2012 Finns det ett speciellt relä man ska ha? Tänkte om man kunde handla med sig ut till båten första vändan. Eller behöver jag ta med mig den som sitter för att få samma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 Juni , 2012 Det finns mängder med relän att köpa. Så du får nog ta med ditt relä. Så du kan jämföra elschemat. På ditt gamla och det nya som du tänkt köpa. Jag har en Volvo Penta 5,7 GM, samma motor som du typ. Penta tar 600 SEK för detta relä. Nästan samma relä finns att köpa på biltema för under 100 SEK. Jo det är skillnad på dem. det är flera kontakter på biltema relät, men just startfunktionen som enbart används på min motor stämmer överens med elschemat på biltema relät. Det jag vill säga är att det inte säkert finns ett exakt samma relä. Du får helt enkelt titta på ritningen över hur det öppnar och sluter. Denna beskrivning finns ovanpå relät i plasten. Därför är det klokt att ta med ditt relä. Men nu är det ju inte säkert att ditt relä är trasigt? Men eftersom det inte är någon kostnad så är det värt att kolla eller byta det. När jag hade problem med mitt relä... var det mycket konstigheter kan jag säga. Ibland fungerade det, ibland helt död, ibland bara tickade. Och en gång så hängde det sig.. så startmotorn gick och gick. Trodde det var typ alla el fel i helvetet samtidigt. Så var det ett litet relä. Det är starka strömmar som går genom det. Så det är som någon sa tidigare. Det slits med tiden. Har man tur lägger det bara av helt. Eller så börjar det småjävlas. Och man letera elfel runt hela motorn. Det är svårt att lära ut el-lära. Hur du skall mäta upp det. Men att investera i multimeter är bra. Och testa sig lite fram. Så kommer du tillslut att förstå hur allt hänger ihop. Det är svårt att förvärra eller göra skada med en bra multimeter. Den visar ju bara status på saker. Tex Mät mellan och - polen på batteriet. låt oss säga att det visar 12.7v. Mät sedan kabeln på startmotorn. Den bör också vara 12.7v. Om det visar lägre siffror, testa och byt jordpunkten. Se om det blir bättre osv osv sådära får man hålla på. Nu säger inte volten allt. Ett dåligt batterie kan också visa rätt höga siffror. Men vid belastning så dimper det rejält. Nu vill jag inte skrämma dig, men det är inte så att du fått vatten i någon cylinder? Vilket gör att startmotorn orkar inte dra runt motorn! Då kan det bara klicka. Det går inte att komprimera vatten. Att du har lyckats tidigare med att få start på den, kan var mer tur än skicklighet och rejält otäta ventiler. Detta händer när limporna är slut. När byttes dina limpor och knä? Blöder dem mellan limpa och knä? Alltså är det rostigt där? Som det ser ut som det runnit rost. En bild på ditt motorutrymme vore kul att se. Säger så mycket... om saker och ting. mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Juni , 2012 När du mäter med voltområdet belastar du inte med mer än voltmetern och den drar nästan ingen ström. En dålig kontaktpunkt leder då tå bra att du kanske inte ser nån skillnad före och efter den dåliga kontakten. Spänningen ska givetvis mätas med belastning. Då går kanske en miljon ggr så mycket ström och spänningsmätningen visar direkt var felet ligger. Ett sätt är att låta motorn spinna. Den drar ganska mycket ström även när den går fritt så efter ett tag kan du lukta. Eller känna dig fram var felet ligger. Det bränns en hel del effekt på det stället så det avslöjar sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Juni , 2012 Är du ensam i båten vilket man ofta är när det gäller såna här jobb kan du prova att ha belastning lagd på mätpinnarna. Tex en kraftig billampa 100W belastar tillräckligt för att du ska hitta en ärgad kontakt. Mäter du på batteriet visar det kanske 12,6V då lampan lyser. Då ska det vara det hela vägen fram till reläet. För startförsök kan du tejpa en pinne på nyckeln och sen tejpa den i startläge. Ge akt på värme men mät också och känn på kontaktställen plus det misstänkta reläet. Släng inga delar. Den startmotorn du hade innan fungerade nog. Förädiskt sätt att felsöka genom bytesmetoden. Är det imget stabilt fel kan det hända att det tillfälligtvis fungerar vid bytet men felet ligger kvar och visar sig igen. Har du tex ett svagt batteri och en startmotor med Bendixdrev kan en ny startmotor klara av att slunga upp drevet mot kuggkransen medan en lite osmord gammal startmotor bara spinner. Samma med en oxidpunkt eller kass relä. Den gamla startmotorn kanske bara behöver göras ren och smörjas på Bendixskruven. Detta är ett vanligt fel och visar sig på samma sätt om startmotorn är dåligt smord eller man har dåligt batteri eller spänningsfall eller kass relä. Ska man byta grejer istället för att mäta får man byta delar i prisordning tycker jag. Börja med et som inte kostar. Oxid på förbindninar. Lossa och putsa ev oxid. Byt sen batteri. Sen relä och sist startmotorden är väl dyrast. Mäta är det säkraste och helst i rätt tillstånd alltså under start då den stora strömmen dras. Då blir dåliga kontaktpunkter avslöjade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 11 Juni , 2012 jag tackar ödmjukast för alla svar.. ska köpa en multimeter och ta kort på motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser