Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Soumi_batti

HT-båtägare måste gå på bommen?

Rekommendera Poster

Jag har en brygggranne som har en liten hardtopbåt. Av någon outgrundlig anledning envisas han med att gå på Y-bommen när han ska i och ur båten. Detta resulterar i att den smäller upp från nästan ubåtsläge när han kliver ombord.

Hittills har jag inte sett någon synlig skada på min båt pga detta.

Nu måste jag fråga, gör alla HT-båtsägare så?

Beror det på att man måste balansera på ett minimalt skarndäck för att komma ombord?

Eller blir man dummare så fort man köper en HT-båt per automatik?

Frågorna är många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär nog inte kunna omvända honom. sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken finns väl att dina fendrar kan hamnar tokigt av hans dumheter? Jag menar att de kan lägga sig på bommen eller rentav på fel sida? Det finns speciella bommar med mycket högre flytkraft och yta att kliva på, allt annat är inte avsett för det. Jag hoppas att du får honom att förstå det-många klarar tyvärr inte att få en tillsägelse i all vänlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är HT ägare och jag går på min egen båt. Det är bättre ur nästa alla aspekter. Man har ju ett räcke att hålla sig i på båten. De få gånger jag gått på Y-bommen har jag klivit av den försiktigt för att undvika detta fenomen.

Jag tror inte att hålet i huvet beror på båten, snarare exiterar det smala skarndäcket hans potential:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det är speciellt bra för själva y-bommen att behandlas på detta viset. Därför kan det kanske vara idé att kolla med båtklubben om det finns regler för hur man får hantera y-bommarna, utan att nämna att just din granne gör som han gör. Om hamnkaptenen säger att man inte får använda bommarna för promenader så har du ju lite extra ammunition när du tar upp beteendet med båtgrannen. 

Prata sedan själv med båtgrannen på ett vänligt sätt innan du drar in klubben i dispyten. Det är alltid bäst för grannsämjan att försöka komma överens själva. Hjälper det inte så kan en anmälan kanske vara aktuell.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har HT men inte Y-bom. Skulle inte välja att gå på Y-bommen om jag hade någon. Dels pga av TS mfl ovan angivna orsaker. Dels är Y-bommen tom smalare än mitt skarndäck. Försök att i den absolut vänligaste ton som går att uppbringa meddela din båtgranne dina synpunkter. Att gå via tredje man är sällan konstruktivt, ej heller att peka på regler och lagar. Grannsämjan är ömtålig och behöver vårdas väl. Har din granne något innan för sitt pannben förstår han att ändra sitt beteende. Tillägg: Det finns Y-bommar som är avsedda att gå på. Din båtgranne skulle ju kunna investera i en sådan?

Senast ändrad av -Torsten- | 09 juni 2012 | 18:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stryk såpa eller något annat halt på y-bommen så kanske han slutar. devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu måste jag fråga, gör alla HT-båtsägare så? - absolut inte det beteeendet är synnerligen ovanligt.

Beror det på att man måste balansera på ett minimalt skarndäck för att komma ombord? 

Nej ett skarndäck är sannolikt bredare än en normal Y-bom, men han kanske tänker bli cirkusartist och tränar för att kunna gå på lina.

Eller blir man dummare så fort man köper en HT-båt per automatik? 

- Nej, att köpa båt är överhuvudtaget tramsigt, onödigt, dumt och alldeles alldeles underbart.

cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att hälsa på din båtgranne och presentera dig så kanske ni kan skapa en relation först, senare kanske du kan ta dig mod till att ta upp det här med att gå på y-bommen vid en konversation om väder och vinddevil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

crabfish, klockren kommentar! tycker seriöst att han bör pröva det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej så bör man inte göra.

Se det som ett skämt.

Prata med grannen så kommer det säkert lösa sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be honom gå på Y-bommen som är på andra sidan om hans båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag provade det, men då hans båt var full av bråte och hans motorkåpa var tejpad med silvertejp började jag ana oråd. Mycket riktigt startade inte motorn trots att han hade släpat dit hela sin familj och några till.

Han hade fått för sig att tändstiften behövde bytas och frågade om jag hade en tändstiftsnyckel. Nej sa jag, men jag brukar serva min motor en gång per år, brukar vara en bra gej.

Då fick jag plötsligt hans fru och 3 barn in i min båt, de ville titta litet. Söta barn iofs, men en något märklig situation det hela. På frågan hur han fick båten till bryggan hette det att den gick på några cylindrar inte alla.

Jaja, alla är inte lika strukturerade, men vissa ger begreppet kaosteori en ny innebörd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som du fått en mardrömsgranne på halsen, jag är inte avundsjuk.

Han kommer nog inte förstå dina argument om Y-bommen o att vara rädd om båten, med tanke på hur han verkar sköta sin. Det kanske går att göra en efterfrågan att byta båtplats på klubben, utan att förklara anledningen, grannen kommer du nog inte få någon ordning på utan att äventyra grannsämjan.

Fast du kan ju ta upp med honom om hur överdrivetwink  rädd du är om båten o skulle sova bättre om han inte gjorde som han gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stôlligheter beror inte alltid på elakhet utan oftast på okunskap.

Folk som inte är vana  eller vet, gör lätt misstag eller fel. Att på ett fint sätt  tala om att det inte är så lyckat att gå på y-bommarna är bättre än att reta sig.

En nybörjare vid vår brygga hade förtöjt sin båt med en gammal tunn lina. Första blåsvädret gjorde att aktertampen gick av. Jag gjorde fast när jag var nere på bryggan. När jag mötte familjen berättade jag det och gav dem rådet att skaffa nytt och lite kraftigare..

Dagen efter låg båten på knappa fem meter med förtöjningar som skulle hållt en båt på 10 ton laugh

PS. jag minns min dotter när hon var tre. Min kompis frågade om hon ville ha hjälp i land från hans HT-båt.

- Nej, jag gör som på vår båt, svarade hon glatt och klättrade upp på skarndäcket och gick i land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, det skulle också kunna bero på slarv samt en övertro på att varje situation kan hanteras med en snabb nödlögn.

Med tanke på att deras båt låg och skavde helt utan fendrar första dagarna efter sjösättning så försökte jag ringa honom för att berätta det, vilket jag även nämnde när vi träffades på bryggan. Men den lilla detaljen viftades bort helt, och istället kom snacket om tändstift mm. Troligen var han stressad av allt folk han släpat ned till bryggan och att han antagligen visste med sig att han slarvat med typ allt som hade med båten att göra. Den var för övrigt förtöjd med blå pressenningstamp utan ryckdämpare. Och bara till en sidan y-bommen, så den slog ganska hårt mot det bara stålet på y-bommen. Jag fick en känsla av att de kanske struntade i det med tanke på skicket på båten.

Att hans fru sen äntrade vår båt med alla barnen gjorde det hela än mer olustigt. Som om de inte var kontaktbara eller så. Däremot deras kompis på bryggan fattade direkt det jag snackade om service av motor mm. Han frågade om vilken mek jag använde och om de gjorde på platsen reparationer osv. Vilket såklart var onödigt för ägaren visste att det var stiften som skulle bytas. Något jag personligen tror är det sista han hade behövt åtgärda, men det är bara min personliga tolkning.

Nåväl, stolthet i kombination med okunskap (läs trångsynthet) är sällan en bra kombo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp honom med motorn så har du en vän för livet (kan ju oxå bli att du får sköta allt underhåll på hans båt i framtiden). Ta upp det här med att gå på y-bommen med honom när ni ses nästa gång så att du inte får skador på din båt. Vi är ibland lite för rädda att ta upp det som stör oss i tron att den andra ska ta illa upp. Säger du det på ett bra sätt så tror jag han kommer uppskatta att du är rak och ärlig i kommunikationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, aldrig i livet jag hjälper någon som struntar i allt inklusive andras råd om förtöjning mm. Det enda det skulle leda till är att man får något form av supportansvar för deras båt. Dessutom kan jag för litet om en modern 4-taktare för att kunna felsöka.

Det är en Yamaha 3-cylindrig, ser ut som tidigt 00-tal, så en auktorierad tekniker borde direkt kunna tala om vad som är fel. Såvida det inte redan flashar på panelen?

Självklart ska jag påtala detta med y-bommarna nästa gång vi ses. Problemet är bar att de inte varit nere vid båten senaste helgerna, inte då jag själv varit där i alla fall.

Och det ligger en Yamaha manual på dynan...

Meningen med tråden var iofs inte att snacka skit om en stackars oinvigd båtgranne, utan snarare en stilla undran om HT-båtarnas konstruktion gör att man hellre går på bommen än att vingla runt på det lilla skarndäcket.

Men men nu ska jag ner till båten och kolla en grej, vem vet båtgrannen kanske är där? wink

Senast ändrad av Soumi_batti | 10 juni 2012 | 16:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina tre svar.

Nej

Nej

Vet ej

Man måste inte ens stå upp för att köra HT vilket så många experter på båttypen tror.  wink

post-10011607-1394237112,7397_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har HT och jag går ibland på Y-bommen en bit för att komma ombord. Barnen brukar stå på Y-bommen när de fyller på vatten. Jag tycker att ni övriga alltför lätt accepterar detta påstående:

Detta resulterar i att den smäller upp...

När man flyttar vikten från ena foten till den andra, från Y-bommen till båten, så verkar det svårt att göra det snabbt. Själv kliver jag åtminstone över långsamt och försiktigt för att inte halka. Y-bommen höjer sig långsamt.

Har någon annan sett en Y-bom som smäller upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det har jag.  Står man längst ute på y-bomen och flyttar vikten därifrån så ploppar den upp som gubben i lådan och fendrarna fladdrar all världens väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men menar du verkligen att du står med båda fötterna längst ut och sedan flyttar vikten därifrån? 

(båda fötterna samtidigt?)

Jag håller med om att om man tillfälligt kliver ned med en fot, då har jag sett att Y-bommens boj därefter ploppar upp igen (då är det en Y-bom som inte tål hela personens vikt utan att sjunka). Men frågan gäller en man som går ut till sin båt på Y-bommen = båda fötterna (hela vikten). Menar ni att han sedan hoppar jämfota upp i båten?

Senast ändrad av Jonas478 | 11 juni 2012 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om det finns någon i detta forum som är mer motvalls än du? I precis alla ämnen.

Bockar av denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten liten och olastad medan båtgrannen är tvärtom och dessutom ovan kan det tydligen kännas bättre att balansera på bommen. Kolla om du kan sätta något mjukt på det ställe på bommen som ev skulle kunna träffa din båt när bommen flyger upp. Folk vill inte gärna bli tillrättavisade säskilt när det är en nybörjare. Han lär sig nog med tiden han också även om han är som han är. Men det är ju alla. Grannar får man tåla. Prova att promenara på hans skarndäck. Det kanske är vådligt värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner med dig, jag hade på sin tid några lägre tjänstemän från sovjetiska/ryska ambassaden som båtgrannar och det var inte kul. Vi låg på boj och jag fick hänga några bildäck som skydd. Till slut fick jag en annan plats, tyvärr längre bort från P-platsen, men det var det värt. Ryssarna kunde inte varken svenska eller engelska när jag försökte kommunicera med dem.

Hur det kunde se ut efter 1.a höstkulingen syns på bilden.

Men kan inte du montera några fendrar på din sida av y-bommen så att den i alla fall inte slår med metall på din båt ?

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 11 juni 2012 | 13:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet verkar vara att du inte gillar din båtgranne:

hans båt var full av bråte -- fru och 3 barn in i min båt -- han slarvat med typ allt -- inte var kontaktbara -- aldrig i livet jag hjälper

Enklaste lösningen har du redan fått som förslag: byt till en annan båtplats.

Meningen med tråden var iofs inte att snacka skit om en stackars oinvigd båtgranne, utan snarare en stilla undran om HT-båtarnas konstruktion... 

Ehh...? Eller kanske för att du insåg att jag och andra inte hade läst tråden om den hade haft som rubrik Min båtgranne är en slarver som jag aldrig i livet hjälper -- vad ska jag göra? 

Problemet med att din granne går på Y-bommen fattar jag inte. När det kommer in vågor från sidan mot din brygga, så att din båt gungar i sidled, då är väl betydligt större risk (vågor kan ju komma många gånger per dag, grannen kommer sällan) att dina fendrar flyger iväg, eller att Y-bommen nuddar din båt?

Gissar att om du hade gillat din granne, då hade du aldrig brytt dig om ifall att han kliver på just din Y-bom. Då hade du aldrig startat denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så typiskt svenskt, det är alltid den drabbade som skall fly, aldrig bråkmakaren.

- Bor det någon störande i huset som stör grannar, då skall de störda grannarna flytta, inte dem som stör

- Går det bråkiga elever i en skola/klass, då skall de skötsamma byta skola/klass, aldrig bråkmakarna

- Mobbas du på jobbet, byt jobb

- etc

Ett samhälle som aldrig vågar ta i problemmen utan det är alltid den drabbade som skall fly/flytta. Borde vi inte skämmas ??? Vill vi ha det så ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...