sorken88 0 Postad 9 Juni , 2012 Har en sprillans ny aldrig använd Supercool, som har några år på nacken. Den har legat och vilat till sig litet. Nu tänkte jag montera in den i en före detta kylbox där man kylde med is. Vad tror ni om det, funkar det eller? Jag har tittat på kylkompressorer i diverse kataloger och de kostar ca 4000 - 5000 kronor och supercoolen har jag liksom gratis, då den följde med båten vid köpet. När det är tid att montera supercoolen, kommer jag att ha två förbrukningsbatterier och generatorn till motorn är på 120 ampere. Har för mig att jag läst något om att supercooler är törstiga på ström, jämfört med kompressorkusinerna. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2012 Supercool är väl varken super eller cool. Har man en riktig isbox är ju inte det fel. Nu är det väl inte lätt att få tag på is. Har du båten i Öresund, får du väl dra över till Dragör. Där kunde jag i varje fall få tag på is på 1990-talet. låna nyckel till ishuset av nån fiskare, ta den isen man behövde och lägga pengarna i en låda. Supercoolen kan du ju köra när du har landström och om isen tar slut. Jag byggde ny kylbox i förra båten och byggde den som en isbox och med en kompressor. Då har man ju flera möjligheter och dessutom rinner ju vattnet ut när man gör rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Juni , 2012 Supercool borde förbjudas. Kan dra så mycket som 5 ampere konstant, vid varmt väder. Har du minsta problem med batterierna, kan du bli strandad på ön pga urdragna batterier. Satsa på kompressorkyl, litet dyrare men värt varenda krona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 9 Juni , 2012 Om du har två 100 Ah förbrukningsbatteriera (du kan förbruka hälften) klarar du dig 24 timmar om du kör en Supercool. Med en kompressor och en välisolerad kyl klarar du dig en vecka... Valet är ditt. Mackey PS Batterierna har ett begränsat antal uppladdningscykler innan de är förbrukade, så med en Super-o-cool måste du köpa nya batterier sju gånger oftare än med en kompressorkyl. Dessutom kommer sannolikt batterierna att hålla kortare tid med Supercool eftersom du i stort sett alltid riskerar att djupurladda dem. PPS Is till drink.., läsken menar jag, kan man ta med sig i en termos, håller ca tre dygn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 514 Postad 9 Juni , 2012 Till alla andra negativa saker som skrivits om Super- o- cool är att den har en begränsad kylförmåga rent tekniskt. Jag har för mig att tekniken med peltierelement kan kyla max 18 grader under omgivningens temperatur. Så har du 30 grader i båten, inte omöjligt en fin sommardag, så får du som lägst ca. 12 grader i boxen. Dessutom bildas det mycket kondens på elementet, så det blir ganska mycket vatten i botten på boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 9 Juni , 2012 Då blir det komressor i stället, så får coolen ligga i sin förpackning. Kan kanske skänka den till ett museum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2012 En gång i tiden var kompressorkylen den stora strömförbrukaren och supercoolen snål. Jag vet inte vad som har utvecklats på kompresson sedan dess, tekniken verkar vara ganska lik. Ja jag har en 25 år gammal supercool, och den får gå så länge den håller, att hålla den med ström har jag aldrig upplevt som något problem. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beaufort 0 Postad 13 Augusti , 2012 Har själv en supercool och håller med om att den drar en del men jag har ingen annan erfarenhet av något annat däremot håller ett vanligt 75 ah batt ca 2.5 dygn och då har vi varit ute normal svensk sommar har panel till kylen och den ställer jag på 6 grader och det funkar. hälsningar Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 13 Augusti , 2012 Ut med den på Blocket!! Det som inte går på Blocket går i containern brukade en maskinhandlare jag känner säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser