Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
MeaDiva

Storlek på Kylbox

Rekommendera Poster

Hej

Vi håller på att bygga båt och skall nu beställa kylbox, vi har dock ett litet problem och det är att det precis inte går in den färdiga 92 liters boxen som vi hade tänkt.

Det saknas en centimeter på ena hörnet. Nästa box i storleken är 75 liter, den går in utan problem.

http://meadiva.se/2012/06/08/kylboxens-storlek/

Skall man bygga en egen platsbygg och iså fall hur gör man ett bra lock till den?

Räcker det med en 75 liters box för lite längre boende i båten?

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många är ni och vad är lite längre boende?

Det mesta behöver ju inte förvaras i kyl, vi klarar oss i en vecka på fyra pers med en 25 l kyl. En hel del av sådant som måste förvaras i kyl klarar sig ju normalt inte så mycket längre tid än en vecka så en bunkring per veckan måste man nog räkna med. Det gäller ju även mjukt bröd och en del grönsaker.

Jag vet att det finns ett ganska stort antal trådar om just mat ombord, vad som är hållbart, diverse tips mm, prova att googla med förljande:

mat site:maringuiden.se

Skillnaden mellan 90 l och 75 l är inte så stor, fundera på om det blir bättre att bygga själv eller om dete är värt att slippa. Tänk på att isolera mycket och noga, då drar inte en stor kyl så mycket mer energi än en liten.

Mackey

Senast ändrad av Mackey | 09 juni 2012 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mackey

Vi är fyra i familjen som förhoppnigsvis kommer bo under längre perioder ombord. Sommar som vinter!

Tipset om googlingen skall jag ta till mig då jag sällan lyckas få några bra sökresultat på Maringuidens egen sökfunktion.

75 eller 90 liter kanske inte skiljer så mycket trots allt!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vare sig man väljer 75 eller 92 har man ett kylskåp som är rätt litet i förhållande till det man har hemma. 

Ni får nog  hitta på kreativa lösningar om ni vill ha stora förråd omborde vilken ni än väljer, drygt15 liter gör nog varken så mycket till eller från i den frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som man hemma slänger in i kylskåpet behöver egentligen inte va där. Det är bara ett bra ställe, i brist på annat, att förvars de produkterna på, fast kanske inte det optimala förvaringstället..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om strömmen räcker kan man ha 2 boxar. En störrre som man sällan öppnar och en mindre som man öppnar flera gånger om dagen. Mjölk finns med flera månaders hållbarhet i rumstemp. vid oöppnad förpackning. Smakar lite sötare än vanlig mjölk men har inga konserberingsmedel tillsatta. Kyler man ner en sådan innan man öppnar den är smaken nästan densamma som på vanlig mjölk. Produkter som tål vatten kan man lägga i en nätkasse med kardborrelås som finns att köpa i båtbutiker och sänka ner någon meter i vattnet så kyls varorna ner till vattentemperaturen. Fungerar iaf vid stillaliggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara saknas någon cm i hörnet så skulle jag överväga att kapa bort den biten på skåpet. Jag hade själv samma problem, kontaktade leverantören bara för att höra så att det inte satt något viktigt innanför plåten, det gjorde det inte. Sedan visade det sig att det fick plats utan modifiering.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla ideér! Nu har jag varit i kontakt med Thermoprodukter som sa att det inte är några prblem att ta lite i hörnet så den går ner, kylslingorna ligger mot plåten på insidan!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det låter underbart att ha möjlighet att tillbringa mera tid på båten på det sätt du kort beskriver. Hoppas ni får till det med kylen på ett bra vis, det verkar ju som det ska lyckas. Vid längre tids boende blir det viktigare att komma bort från campingstandard.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det löste sig.

När jag läste om ditt problem, kom jag att tänka på en båt jag såg en gång. Man hade monterat nåt som inte fick plats. Då hade man helt enkelt skurit upp i skrovet och byggt som en steglist på ena sidan.

En sån lösning vill du väl knappast ha på din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, det vill vi inte ha men det var onekligen en kreativ lösning...

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...