Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
regn

vad håller glasfiber

Rekommendera Poster

Om jag kör i lite högre vågor så smäller det fult i båtbottnet. låter som att de kan gå i små bitar. har en 5 meters ganska lätt fabrikstillverkad båt. Behöver jag vara rädd att båten kan ta skada?

Verkligen inte roligt när det smäller som värst, båtbottnet trycks upp med våldsam kraft av vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor yta som tar emot i vågorna och ger våldsamma smällar. Det låter mycket och känns i kroppen. Inte säskilt bekvämt men klarar du dig så klarar sig också båten. Se upp med sprickor vid akterspegel och i hörn vid förstärkningar. Glasfiberplast är ett starkt och flexibelt material och lätt att laga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på att dra ner på gasen före stora vågor!

  Själv räddade jag polarns båt genom att köra upp den på land  innan den hann sjunka efter det att han kört genom en våg och botten sprack från för till akter.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fult möjligt att slå sönder en båt i vågor ja. Som sagt, dra ner lite så det inte smäller så hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har powertrim kan man ju även trimma ut drevet något för att projicera lite mera v-form så går det mjukare, givetvis tillsammans med sänkt fart. Det är ju inte för inte de som tävlar i offshore har en gasare och en styrare och även ibland en navigatör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns klokt att dra ner på farten ibland så det brukar jag göra. Lite dålig bränsle ekonomi blir det förståss. Min motor e inte överdrivet stor (tror jag) men båten planar nog före full gas. Kan förstå att de inte är planande som gäller i de större vågorna.

Vet att de inte går att jämföra och knappast nån kan svara på frågan men om man tar en vanlig rätt byggd glasfiberbåt på ca 6 meter, hur tjock stål ska de vara för att motsvara glasfiberns hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den intresanta fågan är - hur tjockt är laminatet  på din båt?

Hur väl är skarvarna som håller ihop skrovhalvorna gjorda?

Förstärkningar?

Jag har en båt på 8,6 m - 28 fot. 4,5 ton. Laminatet i botten är 15 mm. Det är mycket väl tiltaget. Tror att 10 mm hade varit tillräckligt.

Byggde en plywoodbåt när jag var ung. Första gången jag kom ut i ganska krabb sjö, trodde jag den skulle gå sönder. Det blev ett fruktansvärt ljud varje gång den dunsade ner i sjöarna.

post-945-1394237111,5206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovhalvorna, det låter ju rätt otäckt. Jag trodde att man plastade hela skrovet på en gång. Har man kanske aldrig gjort på det viset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på skrovform är det inte säkert att det går att plasta hela skrovet som en bit. Pratade en del med en kille som jobbat med att bygga skrov beträffande just detta för ett tag sedan..

Förekommer både skrov som är plastade som en hel del samt som är delade i mitten utmed längdriktningen.. Att plocka ur helplastade skrov ur en form är tydligen en utmaning i sig ;) Hade några mindre lagningar i vår förr-förra båt från varvet där man tyligen haft anslutningar för tryckluft för att pressa ut skrovet ur formen..

Däcket görs också separat och plastas eller limmas ihop med skrovet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formarna är ju alltid delbara - åtminstond de jag sett. Möjligtvis skulle man kunna plasta en mindre båt i ett stycke, dela formen och lossa båten från formen.

De stora båtarna måste man plasta var sida för sig för att komma åt, sätta ihop formen och plasta ihop skrovhalvorna. På en av de båtar jag ägt var det en väldig dålig skarv på en bit, nästan bara gelcoatspackel. Det var väldigt mycket fuskjobb på plastsidan på den båten. En del av de som jobbade med att bygga plastbåtar på 70-talet var inga båtbyggare, utan båtihopsättare eller rättare sagt klabbpellar.

Jag har haft 6 st segelbåtar byggda på 60 och 70-talet. På alla har det funnits fusk i plastjobbet i större (oftast) eller mindre grad.

Äger själv en form till en Canadesare. 80 cm bred har jag för mig. Den kommer man ju åt att plasta allt i ett stycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminattjockleken är ungefär 5 mm. Tror inte att det är några dubbla skikt. Åtminståne är det antagligen gjort förstärkningar mot durken, kanske något fyllnadsmaterial mellan skrov och durk på vissa ställen men det vet jag inte säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en annan tråd där en handlare dömde ut en båt som farlig då den var bara tio år gammal. En båt som är tunn i skrovet och böjer sig i vågorna kan vara ett sånt exempel och borde ha ett bästföredatum. 

Har annars inte hört talas om båtar som gått sönder av att hoppa på vågorna. Olycksstatistiken borde visa på sådana olyckor.

Tror forfarande att hoppandet begränsas av besättningen. Man klarar inte så många hårda smällar själv.

Hur gör man för att veta om man har en farlig båt?

Skulle vara kul att veta vilken båt som delade på sig och som räddades genom att den rådigt kördes upp på land. Kan vi få till en lista över farliga båtar. Kanske en ny tråd eller finns en sån redan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar går att köra sönder. Det är ju bara en fråga om tid och våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån tänkare eller rättare sagt nån med dåliga engelskakunskaper sa eller skrev;Its not the fart who kills, its the smell

Men det är klart - ju högre fart ju kraftigare smällar ju lättare går saker och ting sönder.

Om jag trummar med fingrarna mot nåt,så brukar det inte ställa till nån större skada bortsett för att min yngsta dotter blir irriterad (vilket i och för sig kan ställa till med en hel del otrevligheter).

Slår jag allt vad jag orkar med min största slägga går det mesta sönder- dock inte alltid så mycket som jag skulle vilja.

5 mm är väl inte så dåligt närdet gäller glasfiberlaminat. Det är nog sprickbildning vid skarvar och förstärkningar som är därdet kan uppståproblem.

Men det kan höras nåt förskräckligt att dunsa ner i en våg, som jag skrev om ovan och då gjorde den båten bara ett par tre knop vid tillfället.



Senast ändrad av toaen | 10 juni 2012 | 13:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ifråga delade sig inte den sprack längs nästan hela botten, ungefär mitt mellan köl och övergång till skrovsidan. Vi upptäckte omfattningen av skadan efter att torrskodda ha gått iland över fördäck och ner på den lilla sandstranden.

Jag vet inte vad det var för båt och vill inte smutskasta något märke.

Men den var av typen: Vitt skrov, rött däck, vindruta, 2 framsäten, baksoffa och utombordare.

Kan också nämna att händelsen tilldrog sig ca 1970, men liknande båtar kan fortfarande ses på sjön.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte kännas riktigt tryggt att färdas över havet med ett glasfiberskrov om risken finns att det spricker i stora vågor. Då är alltså stålskrovet säkrare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nåttecken på att det fins sprickbildning, skador på ditt skrov.

Ett stålskrov för en båt på 5 meter blir alldeles för tungt.

Sen går man väl sällan eller aldrig ut på havet med en så liten båt?

Fast det kanske beror på hur man definierar havet.

Tror nog du kn va ganska lugn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålskrov är riktigt starka och framförallt sega. Så man får nog definiera vad man menar med skada. Ett skrov byggt i tunn bilplåt skulle nog på sätt och vis vara starkare än ett normalt glasfiberskrov men det skulle ju få intryckningar mellan spant och stringers för minsta lilla.

Dessutom måste man ju ta till en rejäl rostmån.

Debatten stål vs, plast finns det spaltkilometrar att läsa om. Jag vill helst inte sticka in handen i det getingboet... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast är otroligt starkt särskillt om det är överdimensionerat, men det finns givetvis gränser för vad allt tål. Där man bör hålla koll är alla ställen där krafter överförs till annan struktur. Dvs där ena ytan töjer sig och nästa yta är stum i samma riktning. Där uppstår väldigt höga lastkoncentrationer då just denna del inte kan töja sig.

Kolla akterspegelns infästning

Kolla infästning mot spant, tofter, dubbelbotten och balkar

Kolla infästning mot köl och bakom köl (seglbåt), samt eventuell motorbädd.

Det som först händer vid övervåld mot strukturen är att plasten delaminerar sig, spricker invändigt, Har man tur ser man det som sprickor på utsidan. En delaminerad struktur kan suga vatten och det är skadligt på sikt då risk finns för frostsprängning eller att eventuellt ingjutet trä ruttnar (tex akterspegel eller motorbädd kan vara inplastat trä). Detta bör man då laga genom att slipa ner i laminatet, så att du får bort skadat laminat och sedan förstärka genom att bygga upp med mer glasfiber och plast.

Om man knackar i skrovet så skall det låta hårt med en viss klang, inte dovt och dämpat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa glasfiberbåtar flyter vattenfyllda eller är relativt lätta att få å göra det, vilket ger en viss trygghet. Man behöver trots allt inte långt från kusten för att de ska bli besvärligt att simma iland, speciellt i kallt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...