Wisborg 0 Postad 8 Juni , 2012 Halloj Har köpt en båt med en johnson 30hk på. Tyvärr är det någon underbar själ som bestämmt sig för att sn batteriet och batterilådan... När dom gjorde detta så klippte alla kablarna. Den dåvarande ägaren kopplade då ur härvan på motorn och körde sen så. Nu har jag tänkt koppla tillbaka det men en kabel går jag bet på. Det jag har är plus till startmotorn. (solonoiden) Startström från nyckel till Solonid. Minus till Chassi på motorn Plus från spänningsregulatorn Sen har vi kar den sista kabeln som dessutom tappat kabelskon så det gör saken inte lättare. Den går inte via nyckelvredet eller huvudbrytaren så man kan anta att det är en - kabel. Behöver tips vad kan denna ha för funktion??? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haasz74 0 Postad 10 Juni , 2012 Skulle detta kopplings schema kunna hjälpa dig på något sätt, se bifogad bild. Om inte, har du en mer specifik beteckning/beskrivning på din motor? så kanske jag kan hitta rätt diagram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wisborg 0 Postad 10 Juni , 2012 Tack för dessa schemor, ska ta med dom till båten vid nästa besök och grunna lite. Kan även ta lite kort på motorn. Hittar tyvärr ingen typskylt, någon som vet vart den ska sitta eller anna ledtråd? Det är en tvåcylindrig Johnsson 30 HK från 91 med elstart monterad. //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 11 Juni , 2012 Hej, Är nog inte helt med på vad du menar...har du ett reglage av OMC-typ (Evinrude/Johnson) med startnyckel? I så fall kan nog denna skiss hjälpa dig: http://ww2.justanswer.com/uploads/jacksparrow1956/2011-07-23_132424_control_box_key.jpg Vad är det för färg på kabeln du undrar över? Jag tog bilder högt och lågt när jag plockade ner en Evinrude 35hk för några år sedan. Har säkert några bilder jag kan skicka om det kan vara till hjälp. MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wisborg 0 Postad 12 Juni , 2012 Det är en extern nyckelbrytare monterad på styrpulpeten. Det är en hemma byggd elhärva så samtliga kablar är svarta =) Jag har studerat dom elschemna jag kommit över och då finner jag ingen logisk förklaring vad denna gjort. Så det lutar åt try and erorr modell en. DVS koppla in allt och strunta i denna för att se vad som händer eller inte händer. //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 Juni , 2012 Kan det vara dödmansgreppet ??? Kan det vara så att just nu är dödmansgreppet i läget OK hela tiden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser