lars11 3 Postad 8 Juni , 2012 Har läst nånstans att batterierna i en motorbåt m bensinmotor inte får placeras i motorrummet. Nu är det så att mina batterier är placerade just där. De sitter fast med metallklämmor, har polskydd osv. men är ändå i samma utrymme som motorn. Det här är ju ganska vanligt vet jag också men hur ska man göra för att det ska bli bra? Batterierna ryms inte i ruffutrymmet och dessutom blir ju kablarna till motorn extremt tjocka om man flytta batterierna flera meter bort... Kan man konstruera nån form av batterilåda? Om det är gasproblemet det gäller så är det väl rätt svårt att göra en gastät låda. Förslag välkomnas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Juni , 2012 Vad jag har förstått så finns det ingen regel som säger att man inte får ha batterierna i motorrummet men du kan ju kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger. Jag tror att riskerna är extremt små med gasproblemet om allt är friskt i systemet. Moderna batterier gasar väldigt lite och eftersom knallgasen är lättare än luft så skingras den snabbt ut genom ventilationen. Eftersom motorn oftast går vid laddning så dras också eventuell vätgas ganska omedelbart in i motorn och förbränns med bensinen. Att tillverka en gastät låda för batterierna är inte så svårt just för att vätgasen är lättare än luft. Det räcker med att lådans övre del samt lock är täta och att man har en ventilation från lådans högsta punkt som man sedan leder ut i friska luften. Skulle lite vätgas smita ut i motorrummet ändå så är det verkligen ingen fara...det kräver exakt blandningsförhållande mellan vätgasen och luften för att det ska smälla. Sen måste det ju till en gnista ovenpå det...mao är risken i princip obefintlig. Då tror jag att riskerna är många gånger större med att få bensinångor i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 8 Juni , 2012 Just det här med bensinångor i motorrummet tillsammans med batterierna är väl det som är faran? Att det riskerar bli gnistor från batteriet som tänder bensinångor i stället för att det blir en smäll av gasen som batteriet alstrar? Jag vet inte men det är min teori till att man bör skilja batteriet från motorrummet. Jag har själv två batterier i motorrummet och är därför nyfiken på om min hypotes stämmer. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Juni , 2012 Hur menar du att batteriet ska generera gnistor? I mitt inlägg skriver jag om allt är friskt i systemet och då menar jag att batterierna inte är dåliga och att alla elektriska kontakter är korrekt utförda och i bra skick. Självklart kan dåligt utförda installationer generera gnistor men de kan lika gärna orsaka kabelbrand på andra ställen vilket nog är större risk för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 8 Juni , 2012 Vätgas antänds och brinner i ett brett blandninsområde, 4 % till 75 % väte i luft brinner. Väte exploderar i blandningsområdet 18,3 % till 53 %. Bensin antänds och brinner explosionsartat i området 1,4 – 7,6 %. Både bensin och vätgas ger stor risk för explossionsartad brand. Min bedömning är att det är bensinångan som är den stora risken. I nybyggda båtar får man inte installera batterier i motorrum med bensinmotor, men det är ok i ett motorrum med dieselmotor. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 8 Juni , 2012 Ja just den regeln är ju den jag undrar om... Vi som nu har batterierna i motorrummet, hur kan vi lösa detta? Eller behöver det lösas, kan man kanske skita i det om man har koll på installationen i övrigt? Dom här batterilådorna av plast som finns, tillför dom nåt i det här avseendet? Minns att batterierna varit i motorrummet på alla våra båtar, Fjordar, chris craft och nu den här nyare amerikanska båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Juni , 2012 Är du bara noga med att sköta motorrumsventilationen vid start så tror jag att du kan känna dig helt lugn med att ha batterierna kvar där de är. För sinnesfridens skull kan du ju också ha motorrumsluckan öppen en liten stund innan du lossar/tar bort batteripolskorna om du behöver göra något med batterierna. Kom ihåg: vätgas=lättare än luft och försvinner därför ut genom ventilationshål eller när man öppnar motorluckan, bensinångor=tunga och samlas därför vid motorrummets lägsta punkt. Plastlådorna för batterier är mest till för att förhindra skador på omgivande ytor av batterisyra som eventuellt skulle kunna stänka och för att förenkla fastsättningen av batterierna. De flesta av dessa lådor är inte gastäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 8 Juni , 2012 Har själv två batterier i motorummet. Är inte större risk Med det än något annat på båten.. Finns risker med allt som Rör teknik. Se till att allt är ok bara. Dvs, kablar ventilation mm.. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 8 Juni , 2012 Jag ville bara förtydliga att det är bensinångorna man är rädd för i kombination med batterierna. Nu händer det ju inte så mycket olyckor med bensindrivna båtar som exploderar beroende på gnistbildning i batterier så risken är sannolikt mycket liten för en olycka om man sköter utrustningen. Vad kan man då göra? Om man vill anpassa sig till ny lagstiftning kan man flytta ut batterierna från motorrummet, bygga en vägg mellan motor och batterier eller bygga in batterierna i en gastät låda (vilket jag inte är säker på stämer överens med gällande lagstiftning, men det bör funka). Jag skulle inte gjort något annat än att se till att alla elinstallationer i motorrummet är felfria och välgjorda. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Juni , 2012 Nästan alla amerikanska båter har batterierna i motorrummet ! Gör en egen riskannalys .....( om det behövs ?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 9 Juni , 2012 ok, jag är ganska noga med installationerna och har bara gnistsäkra och täta marindetaljer som laddare i just motorrummet så då känns det väl ok. Säljer man den så får man väl ta diskussionen med ev. inspektör då. Tackar för all input Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juni , 2012 Det är väl knallgas som bildas vid laddning, alltså väte plus syre. Explosivt utan luftinblandning och batterier kan explodera utan synbar* anledning p.g.a. tillverkningsfel som ger inre gnistor. Försäkringsbranchen verkar som sagt avråda ifrån batteri i tank- eller motorutrymme enligt punkt 4.1 i båtbesiktar-instruktionen ... http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf Saxar ett avsnitt ur en CTEK-artikel:http://www.bernberg.se/shop/laddare/laddarkunskap.html Läs mer om säkerhet. Ett batteri är en blandning av de mest otäcka material man kan tänka sig. Svavelsyra och bly i olika former ska man undvika att ha nära sig. Därför är gnistfrihet och välkontrollerad spänning extremt viktigt för en batteriladdare. Att använda skyddsglasögon och handskar är en mycket god regel vid all närhet till batterier. Ändå händer olyckor, ibland t.o.m. explosioner. Varför? Förutsättningen för att det ska ske en explosion är att det finns energi, oftast i form av en gnista, så att knallgasen som oftast finns närvarande i batteriet kan antändas. Tre möjliga orsaker: Den vanligaste orsaken på nya batterier är statisk elektricitet. Det räcker att dra av en etikett, för att spänningen ska bli över 10.000V. Om man t.ex. bär batteriet och därmed stryker batteriet mot vissa typer av kläder och sedan ställer det på en plastpall så kan det ske urladdningar mellan mycket höga spänningar. Om det finns gas närvarande vid ett sådant tillfälle, t.ex. en propp som inte är helt tät eller någon läcka på grund av en skada, är risken stor för en explosion. Den andra orsaken är en felaktigt utförd pollödning eller förbindningssvets, dvs. tillverkningsfel. Här kan man också se skillnaden mellan kvalitetsbatterier och andra. I båda dessa fall krävs låg syranivå för att en gnista ska bildas. Det tredje fallet skulle kunna vara att laddaren kan avge gnistor. Därför är alla CTEK-laddare gnistfria. Använd inga laddare som kan avge gnistor! Edit tillägg; *) Utan synbar anledning var nog lite smått överdrivet, enligt artikeln behövs låg vätskenivå vid inre gnistor pga illa lödda poler etc. Och nivån är ju ofta synbar. Ytterligare en anledning att kolla och fylla på vatten ibland. Antar att hög nivå hindrar vätet och syret att blanda sig, de bildas ju vid var sin pol? Har iofs nånstans sett att de tunga cellplattorna kan lossa och kortslutas, men men. Senast ändrad av Thomas-1 | 09 juni 2012 | 16:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser