Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Haasz74

Problem med varvräknare på Johnson

Rekommendera Poster

Hej alla glada. Har en Johnson 88hp från -93 (J88MSLETE), med endast en likriktare för laddströmmen. Köpte båten för 2 månader sedan, med fanns en gammal icke fungerande varvräknare och en trasig likriktare visade det sig. Har nu monterat en ny fungerande likriktare, passade även på att testköpa en varvräknare på biltema som egentligen ska sitta i bil. Jag kan ställa om denna från 2-8 cylindriga motorer. Då motorn är en 2-takt 4-cyl. Så fick jag rätt utslag på varvräknaren när den är inställd på 8 cyl. Mitt problem är att varvräknaren endast fungerar när jag INTE kopplar in den röda laddkabelen från likriktaren på sin plats. Så fort jag kopplar in den för att kunna ladda batterierna vid körning så lägger varvräknaren av helt. Skruvar jag loss den röda så fungerar varvräknaren igen. Någon som har nån fundering kring detta? // Haasz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar inte med bilvarvräknare på utombordare, finns många trådar om det om du söker. En varvräknare för utombordare tar sin signal på laddspolen före likriktaren och mäter en sinusvåg vars frekvens beror på antalet poler på svänghjulet. Har alltså inget med antalet cylindrar på motorn o göra alls. Signalsladden på Johnson för varvräknaren vill jag minnas är grå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp signalvajern är grå, montering är som följer, från statorn kommer en gul och en gul/grå, dessa är kopplade på en plint. Från likriktaren kommer en gul som är kopplad med den gula från statorn samt en gul/grå som är kopplad till densamma från statorn. Samt en röd från likriktaren som är kopplad i kopplingsplinten sedan vidare till startmotorns . Den grå signalvajern till varvräknaren är ihopkopplad med den gul/grå vajern från likriktaren via kopplingsplinten. Så signalen tas från efter likriktaren. Som sagt så fungerar varvräknaren fin fint om inte laddkabelen från likriktaren är inkopplad, däremot lägger den av när jag monterar tillbaka den röda laddkabelen. Ska lägga upp en bild så fort jag kommit hem till datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...