Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
adde_xboy

Skillnad sjökort och båtsportkort?

Rekommendera Poster

Ja som rubriken lyder. Båtsportkort är ju betydligt dyrare än det som kallas sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kartbilden är exakt samma. Kommer från samma datafiler på Sjöfartsverket.

Sjökorten är gjorde för proffsbåtar och i A3 eller A2 format. Stora lakan att ha i en liten båt. Båtsportkorten är plastade, tål regn och sitter i en  ringpärm. Perfekt att ha plats med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom brukar det krävas fler sjökort för att täcka in samma område som ett båtsportkort, så det är inte säkert att sjökorten blir billigare om man vill täcka in samma område.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte en del information på båtsportkort som inte finns på vanliga sjökort. Fågelskyddsområde och liknande!? gästhamnar !?

Jag har vanliga sjökort över de delarna av Svenska kusten där det inte finns båtsportkort. Plus en del översiktskort. De stora korten är mycket bökigare att hantera i en liten båt när man inte har nåt navigationsbord.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Batsportkort/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt, toaen. Finns bl a dass utmärkta i Stockholms Skärgård, samt ett kort jag har över Mälaren har man tagit bort sexmeterslinjen på, och istället har man en 1,5-meters och en tremeters, men det var visst bara på försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, rätt. Det finns förstås en massa fritidsskeparinformation på båtsportkorten också!

Tänkte bara på stenar å öar å sånt. :-(

Lasse: Finns det Fock-kort på min del av skärgårn tros? :-)  Fast visst ja, har ingen bra pinne att sätta den på på min motorpråm. .-)

Senast ändrad av Anders_St | 08 juni 2012 | 16:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte be om ursäkt. Hur skulle det va om första inlähgget i en tråd gav alla svaren. Tråkigt korta trådar.

Det där med spinnakersjökort.

Vi får kalla in Forgus31.

Han bruka va duktig på att försöka få folk att byta från de felkonstruerade båtarna många kör till riktiga båtar.wink

När du har bytt till en riktig båt så är det inget problem att hissa en riktigt stort sjökort. 

Å andra sidan. I mina GPS;er har jag för mig att det brukar komma upp en varningstext när man startar dom; får ej användas för navigation eller nått liknande.

Hur är det med spinnakersjökort?

På båtsportkort har jag aldrig sett nån varningstext att man inte får navigera efter dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...