Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
folkeorg

Tung roddbåt i plast = vatten i flytblocken? Vad göra?

Rekommendera Poster

Har en Lohi 389 (fast den är 440cm lång) som har lite skavanker bl.a. verkar det ha varit vatten i skrovet pga diverse sprickor. Satte in en dräneringsplugg i aktern å ställde båten med fören i vädret, men det kom inte speciellt mkt. Den fick stå så i varmgarage hela vintern. Har börjat fixa med den men tog upp ett hål i aktern och flytblocket där var helt genomsurt med vatten. Funderar på att gröpa ur det helt för den gör väl inte så mkt nytta längre.

Men det kanske förklarade varför båtfaan var så tung att lyfta. Visserligen är den stor så lite ska den ju väga. Är det flytblock i sidorna åxå? Hur är båten konstruerad? Det låter ihåligt på sidorna men det kanske är ngt ingjutet?

Går det ens att torka ut flytblocken ifall de sugit åt sig vatten? Eller är det enklast att låta det vara?

post-28320-1394237109,4697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha tillbaka båten i ursprungsskick, dvs osänkbar och säker som en liten båt ska vara: såga upp plasten, byt flytblocken och plasta igen. Allt instängt vatten mellan skroven ska ur båten. Misstänker att den du har går till botten snabbt om den vattenfylls.

Eller lämna den på återvinning och köp en ny båt som är hel och säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det flytblock i sidorna åxå eller är det bara tomma utrymmen där? Antar att flytblocken underlättar när man byggerbåten dvs är en stomme för plasten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att de flesta roddbåtar säljs som osänkbara. Dvs till verkaren har satt in så mycket flytblock så bårten flyter helt vattenfylld med motor och personer ombord. Om dina flyblock är vattendränkta så är det nog inte längre fallet.

Men det beror på vad man ska ha båten till? Ro bort nån kilometer till aborrgrundet vindstilla dagar? Badbåt nära land?  Eller långa utflykter över lite större fjärdar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra flera 6-10 mm hål på OVANSIDAN på högsta punkterna.

Vänd båten upp och ner och låt allt vatten rinna ut. Passa samtidigt på att täta under vattenlinjen mha epoxispackel e.dyl. Låt båten stå upp och ner en längre tid och ändra vinkeln då och då så att så mycket vatten som möjligt rinner ut.

Du behöver INTE byta flytblock/skummet utan det funkar lika bra med luft under förutsättning att du tätar de hål som du borrat ev. andra hål.

Ärligt...har någon hört talats om någon mindre båt som sjunkit under normala förhållanden? 



Senast ändrad av Jansan | 10 juni 2012 | 09:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tungrodd roddbåt är det tråkigaste som finns. 

Det är inte säkert att den har så mycket fukt i sig utan det kan vara grundkonstruktionen som är en båt byggd efter regler som ska göra den säker. En massa fack med flytmaterial tynger och båten görs extra bred för att inte kantra när nån absolut ska kliva på relingen vid påstigning.

Vi hade en sån båt som köptes av mor min för att användas av alla badande och fiskande i släkten. Helt otroligt tråkig båt som borde ha körts på tippen direkt från affärn. Hennes gamla tjära eka borde ha fått några bord istället. Den var smal och lättrodd, byggd på orten för sitt ändamål, dvs rodd och härlig att ro. 

Köp aldrig en osänkbar båt för rodd. De ska va så vingliga som möjligt och man ska stiga i mitt i båten vilket också är lätt när den är så smal. Alla ska sitta på centrumlinjen vilket faktiskt är möjligt. Då är den hur säker som helst. Har rott norska smala båtar på Lofoten. Ett tag med årorna så gled den en bra bit. 

I detta fall kunde en vägning avslöja om det är vatten i flytskummet. Det gäller att googla fram vikten på båten från fabrik. 

Dagens fukttips

Man tar en tillräckligt stor tryckbehållare, placerar båten i den och sänker lufttrycket. Fukten kommer då att ånga bort ur sina hålor då vatten kokar även vid låg temperatur vid lågt lufttryck. 



Senast ändrad av forgus31 | 10 juni 2012 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...