Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
tobbe69

Hur säkrar man av..och vilken size på säkringen ?

Rekommendera Poster

Från min batteribank behöver jag dra fram 3 12V-uttag framåt i båten.

- ett ska försörja en kylbox som drar 35 Watt ca

- ett ska försörja en LED-tv på ca 40 W

- ett ska jag ha vid köket för kaffebryggare o ladda mobiler...inte många Watt.

1) drar jag bara på kabelskor på ett batteri med 0ch - och sen fram med dessa och monterar på ett 12V-uttag ?

2) Var sätter jag säkringen ? Och hur många Amperé ska dessa vara på ?

///

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

On du har HSB (huudströmbrytaren) i båten så ansluter du plus ledningen till utgången på denna, medan minusledningen till minuspolen på batteriet. Det säljs automatsäkringar i båttilbehörsbutiker kring 50-lappen.

Kaffebryggarens effekt måste du kolla, den är troligen den strörsta effektförbrukaren. Sen beräknar du säkringens märkesström genom att dividera den effekt denne transporterar med 12V, dvs drar kaffebryggaren 200W så blir säkringen 200/12 = 17A, då blir väl en säkring på 25A lagom (och kanske 2,5 mm2 kabeln ??). Köp tröga säkringar.

Säkringen (eller säkringar då jag aldrig fattade om du drar en ledning till alla uttag eller tre olika ledare till var sitt uttag) sätter du på plusledningen direkt efter HSB.

Pga miljö i båten brukar jag köpa förtennt kabel, och dessutom förtenner ytterligare de skalade ändarna mha lödtenn och en lödkolv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill göra det enkelt skulle jag rekommendera tre dubbelledare 2,5 mm^2, en till varje uttag, Säkra plusledarna få nära batteriet som möjligt. 10 Ampere säkringar kommer funka bra, men du kan i värsta fall gå upp till 15 A. Du kan sätta kabelskor på batteriet. Om du vill göra något proffsigare så finns det böcker i ämnet el i båtar.

Såg nu att du skulle ha kaffebryggare. Kolla svaret ovan istället.

Senast ändrad av guestsson | 07 juni 2012 | 22:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två viktiga regler:

1) max ström i en friliggande kabel är 6 Ampere per kvadratmm.
Dvs en 2.5 mm2 ledning får ha max 2.5*6=15 Ampere.
Men det är för att ledningen inte ska bli varm och brinna. Med 12 V system så tappar man för mycket spänning med såpass hög ström, ta max hälften. Säkringen väljer man efter vad kabeln tål, inte vad som sitter i andra änden.

2) strömmen (Ampere) = effekten(Watt) / Spänningen(Volt)
Dvs 40Watt   ger 40W/12V = 3,3 Ampere, till exempel

Notera att allting drar djävulskt mycket mer ström på 12V än hemma med 220V. En vanlig kaffekokare som brukar vara på 1000 Watt drar 1000W/220V=4,5 Ampere hemma men 1000W/12V=83 Ampere i båten! (Dvs behöver 14 mm2 eller hellre 30 mm2 kabel)

Eller; skulle teoretiskt dra. I praktiken har man inte så hög effekt på grunkor i båten av just den orsaken. Batteriet tar slut på några minuter. Värma vatten i båten gör man med gasol eller sprit, inte el. Om man inte ligger med landström.

(Men; om man sätter in en 12V-220V konverter då? Hjälps inte. Den drar i så fall likförbaskar 83A på 12V sidan för att kunna ge 1000 W ut.)

Senast ändrad av Anders_St | 07 juni 2012 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...