Ospreyrib_com 0 Postad 12 Januari , 2005 Än så länge finns det inte så många RIB båtsägare på forumet men det ökar succesivt. I vår tänkte slutet April eller liknande (kom gärna med idè om datum) så skulle det anordnas med en RIB trip till en destination som ännu inte är bestämd, kanske t.ex att man möts i Nynäshamn och drar till Visby, partar över och åker hem nästa dag. Vore kul om det fanns intresse och ju fler vi blir ju fler mindre RIBàr kommer att följa med. Jag kommer att lägga ut detta på fler forum och hoppas de som har intresse sprider detta. De som har intresse kan maila mig på info@grandrib.se Kom med ideer och förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 13 Januari , 2005 9 timmar har gått och 5 är på hittills. Kom med ideer om tider och resmål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 13 Januari , 2005 5 båtar 10 pers. Kom igen nu så skall vi få ihop ett gäng på 20 båtar och 40 pers. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 14 Januari , 2005 6 båtar 11 pers nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 14 Januari , 2005 Ursäkta om jag är dum men vad är en RIB båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 14 Januari , 2005 En RIB är en Rigid Inflatable Boat, dvs en gummibåt med fast skrov (vanligast plast). Eller om du så vill en vanlig plastbåt med gummikrage För att se lite bilder på ribbar kan du titta på följande länkar: http://www.rupertmarine.se/ http://www.ospreyrib.com/frameset.htm Då kan du se lite bilder på RIB. Kan tillägga att det är helt underbara båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 16 Januari , 2005 Hej! Ge mig lite bra NYTTO-argument varför man ska köpa en RIB-båt ! Verkar ju vara en ganska kul båt att leka lite med .... men hustrun instämmer ej, det krävs bättre argumentation än lek-aspekterna! Har kollat lite på båttypen, men finansministern hemma (=kära hustrun) tycker att det är att kasta pengarna i sjön :-D :-D :-D mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 16 Januari , 2005 Stabilitet, väldigt säkra, enkla att sjösätta, behövs inga fendrar, man behöver inte vara lika försiktig vid tilläggning, lättskötta, lite underhåll, lättkörda, snygga, snabba, roliga m.m. PS: Vad jag gjorde, titta på en intressant RIB ta med henne på en provtur och be killen köra ordentligt sen har hon smällt. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 17 Januari , 2005 Det ökar sakta men säkert, 15 pers, 8 båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 18 Januari , 2005 Mkay, var inne å kollade på de länkarna. Var mäkta imponerad över 50 fotaren men de andra skulle jag möjligtvis kunna dra bakom min båt. Inte mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 18 Januari , 2005 Men iof. 22fot med inombordare är inte fel det heller. Hehe, den kan ju inte väga måga kilo och lär inte ha en klen inombordare heller. Kunde nog vara ricktigt kul. Men jag får nog hålla med åvanstående talare. Den går under kategorin leksak. Punkt slut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 18 Januari , 2005 Vet inte hur man skall definera begreppet leksak. Jag vet inte hur du använder din SeaRay men om man antar att du är som de flesta andra är det något du använder på fritiden och inte för att den skall ge dig det ekonomiska för ditt uppehälle så är väl även den en leksak precis som en sommarstuga eller så. Själv använder jag min RIB mest för att transportera mig själv och ibland lite pryttlar till sommarstugan. Jag ser det som en styrpulpetbåt med grymt bra egenskaper för lite högre sjö. Dessutom är den väldigt stadig när den ligger still på grund av luftkragen. Däremot kan jag hålla med om att den har sina begränsningar som semester båt, men det är den heller inte tänkt som. Hur ser du på en Buster Magnum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 18 Januari , 2005 Den går under kategorin leksak. Punkt slut! Då åker alltså Kustbevakningen, Sjöräddningen, Brandförsvaret, Polisen, Sjöfartsverket m.m. runt i leksaker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 18 Januari , 2005 Men handen på hjärtat, 'RIB trip till våren' hamnar nog på nöjessidan, trots allt... Absolut hamnar det på nöjessidan men detta innebär väl inte att båt typen är en leksak, då skulle alla båtar vara leksaker så fort det kommer till nöje. Däremot ser jag kanske att RIB båtar på 3m med en liten jockey konsol är en leksak men inte båtar som fungerar som transporter (talar inte om charter utan privat personer som har landställen) ute i skärgården som exempel, lättskötta, enkla att lägga till m.m. ser jag bara som ett bekvämlighetsval av båt och inte en leksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 28 Januari , 2005 12 båtar anmälda nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 4 Februari , 2005 Hej, jag hade själv tänkt besöka Visby i vår, men vill inte köra själv. Något kan ju hända... Ang turen till Visby. Hur mycket bränsle tror du går åt per båt? Det kan ju vara rätt grov sjö. Hur stor rib tror du behövs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 4 Februari , 2005 Hej Berra; Det behövs inte så stor rib så länge vi är några stycken, soppa förbrukningen vet jag ej då jag inte vet vad du har för motor. men som det ser ut nu så är det plus till Mariehamn mot Visby så vi får se vart det landar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser