Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Lufto

Dryga problem med Mercury 80hk 3-cyl 2-takt -87

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har ett svårfunnet problem på min motor. Den tänder bara på 1cyl av 3.

Problemen började när jag insåg att jag inte bytt tändstift på länge...och mycket riktigt förra året så vill den inte starta vid sjösättning. Såg direkt att elektroderna var slut. Köpte nya stift omedelbart men samma fel.

Den gick igång på 1:ans cylle. De 2 andra är blöta i stiften.

Felsökning följde..

* Kompressionsprov = OK

* Kablar till tändtrigger under svänghjul var brända = ej OK.

Köpte ny tändtrigger och samtidigt ny CDI-enhet. Har skaffat nya tändkablar (ej original utan med kopparledare (endast för test) vilket förorsakar irritation hos grannar när jag testat =)

Nog f-n kvarstår problemet. Den tänder BARA på cylinder 1.

Har bytt:

Stift, CDI-enhet, tändtrigger, tändkablar, mät upp relevant kablage. Resistansmätt spolar (svårt på primärsida pga låg impedans) Ser dock rimligt ut. Skiftat tändspole mellan 1:ans cylle med 2:ans...samma fel. Fortfarande går den bara på 1:an. (=ej fel på tändspole nr 2)

Finns det någon som känner igen detta eller drabbats av liknande??

MVH

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De blöta stiften, är det bensin?

Kan kanske vara kylplåten mellan utblås och kylmanteln som rostat hål i.

Då kommer kylvattnet in i cyl.

 

pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nej. Blöta av endast soppa!


Redigerat:

Har satt en stroboskopelampa kring samtliga tändkablar vi start.

Men min måste vara trasig då den inte strobe:ar då den är kopplad runt cylinder 1´ s tändkabel.

(1:an funkar ju)

I helgen tänker jag logga tändimpulser på primärsidan av tändspolararna igen. (Mycket skärmande ska till då HSP-sidan stör ut mycket)

Hör gärna av er med tips!

Mvh

 

 

 



Senast ändrad av Lufto | 07 juni 2012 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Trodde att jag hade liknande fel på min 100hk Mercury -89 4cyl med blöta stift på 3:an och 4:ans cylinder, men visade sig att 3:an och 4:ans förgasare inte har tomgångsmunstycken och börjar inte funka/tända förrän vid ca 2000rpm för att spara bensin vid låga farter. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vad händer om du tar de två stiften ur cylindrarna som ej funkar. Jordar den riktigt och kör runt motorn. Har du gnista på dem då?.

 

 En sakt till. Har du verkligen kollat så att jordningen från tändspolar till motorblock är helt ok. Samt jordning från stator till block, och från CDI box o block,om du har sådan.

 

Har haft jävulska problem på en 4 cylindrig båtmotor, så jag har letat det mesta i felväg. Och sett fel som jag aldrig sett på andra motorer, och då har jag byggt o mekat med det mesta. Man kan bli tokig.



Senast ändrad av Anders67 | 07 juni 2012 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ny stroboscopelampa idag komptestare.

Ska sätta igång mätning avseende jordning byta lite kablage kontaktera om på vissa ställen.

Jag återkommer med mer info. Tack för att du/ni engagerar er.

p.s.

Båten var RIKTIGT billig igår innan första tröst-pilsnern slank ner  =)

d.s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut stiften och jorda dem riktigt. Veva runt och se om det gnistrar som de ska.

Snabbaste vägen att börja.

 

Sen får man ta beslut om de gör det om vad göra, eller göra om de inte gnistrar.

 

Var kablarna brända av sig själva, och inte av motorvärme. Så måste det kortslutit någon stans.

 

Mvh. Anders 



Senast ändrad av Anders67 | 08 juni 2012 | 18:11



Senast ändrad av Anders67 | 08 juni 2012 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders!

Jag vet.....(råkar vara elektriker åxå  =)

Det första momentet blir att kolla om det existerar tändimpulser på högspänningssidan från felande cylindrar.

Därefter (om dessa uteblir) vill jag veta om jag får impulser på lågspänningssidan på spolarna.

(Det är detta jag kan logga med bra utrustning, i kontenuitet samt frekvens samt amplitud) med en analog mätning). 

Jag har sådan utrustning.....men den störs oerhört av min just nu minst sagt icke-avstörda högspänningssida).

Jag återkommer med info!!

Trevlig kväll och helg!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering goda vänner:

Jag får tändimpulser på tändsidan till alla cyllar. Nytt stroboscope förtäljer att detta sker fint och frekvent.

Komp-test visar: OK! (8.3 bar cyl 3, 7,9 cyl 2 och 7,9 cyl 1)

Felet är alltså bränslerelaterat då 2:an och 3:an dryper av bränsle vid teststart.

Motorn startar på 1:an med går otroligt fett när man ser på stiftet.

Nu är frågan: VARFÖR går den så j-a fett?

Har haft isär hela förgasarbryggan i molekyler för 1 år sedan. Såg helt fantastiskt fin ut.

Det som gnager mig lite är om bladventiler till vevhus (reed-ventiler) är helt slut/otäta?

Kan det vara något tro?

Edit: För dagens test handlade jag 5 liter soppa. Efter några teststarter och några min gasande var ca 1 liter kvar =)

Något är så sjukt fel så det borde vara skitenkelt.

(Min syrenbuske som jag gasade på håller nog med).

 

 



Senast ändrad av Lufto | 10 juni 2012 | 17:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde i ofs bara påverka en cyl, men kolla bränslepumpen. Är det hål i membranet går soppan rätt in i vevhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, intressant. Drivs alltså membranpumpen (som det då måste vara) med undertryck övertryck från vevhuset? Borde isfl vara från cyl 3.

Är även inne på nålventiler till resp. förgasare. (Som jag har för mig att det fanns då jag rev ner förgasarbryggan för längesedan).

Ponera att dom är ruskigt otäta. (?)

Det som ändå verkar hända och vara fallet är att motorn tok-fylls med bränsle.

Återigen....tack för engagemang!!

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

***********Problem hittat löst********************

Mycket riktigt trasigt membran i bränslepump skadade backventiler.

Rep. sats komplett från Marinshopen = 139kr !!!

Tack för er hjälp och trevlig sommar!!!

 

/Lufto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...