Athene2600 0 Postad 7 Juni , 2012 Hej! Har låtit bya motor i min gamla Nimbus2600. Den nya motorn e en Hyundai Seasall på 170 hk. Varvet som gjorde installationen hade små problem med att få motorn å rymmas på höjdled, annars tycker jag att allt gick enligt planerna. I samma veva byttes den gamla propellern ut mot en Sole Diesel Helice 4 Palas D 18 X 17 . Båten hade sedan tidigare en 4-bladig propeller vars diameter och stigning jag tyvärr inte minns. Nu e min fråga följande, verkar propellern i ert tycke vara tillräcklig stor/lämplig för denna installation, eller e de frågan om pengarna bort? Om ni har några tankar, låt mej höra. Hälsn. Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 7 Juni , 2012 Hej För att svara på frågan bör vi veta vilken propeller du hade och vilken reduktion det gamla backslaget hade. Vidare vilken redukrion som nya backslaget har och om rotationsriktningen är samma och vilka förväntningar du har på nya motorn, högre hastighet eller samma fart på lägre varv. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Athene2600 0 Postad 7 Juni , 2012 Hej Ove! Du ställer svåra frågor. Har tyvärr ingen aning om vilken reduktion backslaget i den gamla Volvo Penta TAMD30 hade. Samma som alla andra Nimbusar med 110 hk antar jag.? Försökte kolla om jag skulle ha hittat någonting stansat på den gamla propellern... utan framgång. Rotationsriktningen e den samma på nya motorn som på den gamla och om jag inte missminner mej, så tror jag att reduktionen är 1,5 eller 2,0 på det nya backslaget. Min tanke var framför allt säkerheten eftersom Volvon började visa vissa otrevliga symptom, typ läcka både olja och vatten i bilgen, svår å starta osv. Med gamla VP:n marchade jag ung. 13 knop vid 3400 varv så man kan väl säga att litet högre hastighet, runt 15-19 knop, men med mindre varv skulle vara önskvärt. Hälsn. Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser