adec540 0 Postad 12 Januari , 2005 Hej! Jag har lite erfarenhet av båtliv men tänkte ta min Adec 540 till Skagen i sommar. Är det något man behöver känna till innan man företar en sådan tur? Hur är den tunga båttrafiken etc..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mats Postad 12 Januari , 2005 Hej! Man har så gott som alltid kollitionskurs med något fartyg vid översegling! mitt råd håll koll. Vid undanvind, slöra om möjligt för att slippa pendling vid kraftig sjö. Tänk på att vågorna blir högre ju närmare grundare vatten du kommer. Lycka till Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nugget 0 Postad 12 Januari , 2005 Håll bara rak västlig kurs. Var beredd på en lång dag på sjön. Se till att motorn är OK. Gå järna i följe med annan båt. Håll järnkoll på farleden som du ska passera.Dom kommer fort men man har ju bra sikt förhoppningsvis och det är ganska enkelt att räkna ut om man hinner passera eller inte, man har lång tid på sig att pejla. Har du anlag för sjösjuka så byt till segelbåt. Använder du gasol ombord så se till att tuben är fylld, man har ett annat system i Danmark. Jag är osäker på om mobiltelefon fungerar hela vägen över. Se till att du har reservdag för hemfärd, vädret skiftar ju som bekant rätt fort. Du behöver inte skämmas om du vänder hemmåt när du förlorar Hättebergets fyr i aktern, man känner sig inte så kaxig när man har horisont i alla väderstreck och det är första gången man ska över. Till sist, jag hoppas jag inte skrämt dig, det är tusentals var sommar som gör denna tripp och det är bara några få som fått problem och dom löses alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Börje Olofsson Postad 30 Januari , 2005 Hej ! Rakt västlig kurs från Marstrand som någon nämner är fel. Då missar du Danmark och England blir nästa anhalt. Hätteberget-Skagen är en kurs på ungerfär 250 grader. Strömmen går nosrdost och kan komma upp i två knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dehler'n Postad 21 Mars , 2005 Tänk på att oftast är det en ström från Skagen mot Marstrand så det brukar ta längre tid dit än vad man har tänkt sig. Och om man inte har gps så kan det vara bra och hålla kursen lite syd om Skagen så att man inte missar udden. ;-) Sedan är det bara att börja leta efter fyren ca halvvägs över... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 22 Mars , 2005 hej ja det kan være svært at segle derude - Man kan også tage stenaline frem og tilbage, så slipper man for al det bøvl :-D arda :tant og det er nok billigere. :roll: alternativ tage din adec med ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 22 Mars , 2005 Hej, Man behöver inte förstora upp problemen, sätt kurs från Marstrand till Skagen, och håll koll på yrkestrafiken så är det ingen fara. Har Du GPS så kolla av positionen då och då i kortet så är det inga problem, du har lite drygt 50 distansminuter till Skagen. Dessutom kan det ibland vara ganska mycket gammal sjö in från Nordsjön, men det märker du snart..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 22 Mars , 2005 hej man må så bare håbe han kender reglerne for anduvning af skagen havn - vigepligt i indre Danske farvande. arda :tant :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 22 Mars , 2005 Ja men dessa regler är ju samma internationellt och om icke så står dom i Dansk lots... om dom är avvikande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 22 Mars , 2005 hej just præsic hvor jeg vil hen :-D der er mage havne i danmark hvor ud gåenden skal vige for ind gåenden bl.a. dem Skagen . vi kan jo spørge adec om han har den danske havne lods, det er jo ikke kun de STORE bølger man skal tage sig iagt for ;-) arda :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 23 Mars , 2005 Nej kanske, Men som yrkesman anser jag att man även som lystskipper ska ha Dansk lods om man beger sig till Danmark. ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 23 Mars , 2005 hej gatenhielm nå skal der jo ikke blive polimik over det her MEN. eftersom adec skrev Är det något man behöver känna till innan man företar en sådan tur? Hur är den tunga båttrafiken etc..? ville jeg gøre opmærksomhed på andre regler i nogle Danske Havne såmend. hvis vedkommede havde været skipper havde han jo nok ikke stillet netop dette spørgsmål . ikke andet arda :tant N.B. i sverige kan man jo også købe en båd uden at kende til havet glæder og overraskelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Mars , 2005 Livlig fartygs trafik utanför Göteborg just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 24 Mars , 2005 Vi behöver inte gå i polemik om detta... Jag tror att både du och jag förbereder oss lite om vi ska in i främmande farvatten...elller ??? Och det var det jag menade att adec också skulle göra... men många gånger så gör man större problem av saker och ting än vad det egemtligen är....och skrämmer bort folk, kan Du hålla i en kompass så kan Du också hjälpligt navigera.... man måste väl åtminstoen veta var man har, ost,väst,nord och syd... Ja än så länge kan du köpa båt här i Sverige utan att känna till havets överraskningar, men det skall tydligen bli ändring på det nu, om politikerna får bestämma. Nu kommer förarkort på sjön snart..... :mad: :-) Ha en trevlig påsk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 24 Mars , 2005 ?-) Vad symboliserar de röda och gula båtarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Mars , 2005 Gula fartyg ligger stilla. Röda, vet ej Kolla på www.aislive.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 24 Mars , 2005 :-tackar Tack för det. Gick tyvärr inte att komma in på anvisad sajt. Någon annan som vet vad di röde kan va för nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Mars , 2005 Konstigt jag har inga problem med det. Klicka bara på länken. http://www.aislive.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 24 Mars , 2005 :-nojd Nu gick det. Röda fartyg visar att signalen mottagits för mer än 15 minuter sedan. Försvinner helt efter 30 min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cagner 0 Postad 24 Mars , 2005 Hej, grön båt = båten rör sig mer än 0,5 knop gul båt = båten ligger still, båten rör sig långsammare än 0,5 knop eller så har inte programmet fått någon fartuppgift från fartyget. röd båt = har också någonting med informationsöverföringen till programmet att göra. Får inte programmet nya uppgifter inom 30 min tas båten bort från skärmen. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser