Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Henge

Vad behöver man tänka på om man skall köpa båt i Holland?

Rekommendera Poster

Hej!

Har hittat en fin Tresfjord från -79 i Holland hos en större mäklare. På bilderna ser båten fin ut, min tanke är att sätta en större motor i den här hemma. Är det någon som har erfarenhet av båtköp från Holland, vad det gäller prutmån och annat viktigt som man behöver tänka på.

Transport? Några tips?

Köra båten hem, har en sjökaptensvän som kan tänka sig att följa med, men det tar ju sin tid. Vad skall man tänka på?

Hoppas någon har aktuella svar, det mesta man hittar i trådarna har några år på nacken...

// Henge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bla att det inte alltid är så bra som det låter.

Hittade en segelbåt i Holland, talade med mäklaren som berättade att båten var i fint skick. Körde de 100 milen ner, tittade på båten i 15min, den var inte i närheten av det skick han beskrivit för mig, så jag vände snopet snabbt hem igen.

Fick iaf handlat på vägen tillbaka.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta hemresan som en semestertripp om du hittar något att köpa. Annars blir det ju bara en tråkig trasport...

Jag har också hört att många båtar är betydligt mer slitna (eller mindre välskötta) i Holland och även i andra länder i Europa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prutmån finns alltid, båtmarknaden är stendöd i Holland.

Akta dig för båtmäklare, det finns många luriga säna i Holland.

Har bott i Holland i 35år inan jag flytade hit, båtmäklare, hästhandlare och bilhandlare har jag ingen förtroende för. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen och tankarna så långt!

Yachtbrokers Loosdrecht är firman, nån som vet något eller - om den mäklaren tro?

Transportföretag hem? känns som en bit att köra med båten...

// Henge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi planerar att titta på båten i nästa vecka, några sista tips? Bra att buda via mail innan?// Henge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att titta på - och förhandla om - några båtar du inte så gärna vill ha så att du får en känsla för hur det funkar i Holland. Holländare är generellt slipade affärsmän, det är affärer som byggt upp landet genom århundraden.

Kolla denna tråd www.maringuiden.se/forum/;thread=447331, men du kan ju glömma det som gäller att ni ska vara goda vänner efteråt om du vill. Ni kommer troligen aldrig att träffas mer. För den sakens skull kan det ju löna sig att vara trevlig och hitta win-win-situationer. Det lönar sig ofta för båda parter. Det jag egentligen menar är att om du pressar köparen så långt att han säljer billigare än han hade trott att han skulle behöva göra eller om du kommer med några fula knep eller skambud så gör det ju inte så mycket om säljaren blir sur på dig.

Berätta gärna hur det gick.
Lycka till!
Mackey

PS
Tycker fortfarande att du ska planera en trevlig semestertripp hem med båten, även om det blir längt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte en utländsk båt som annonserats i Sverige? Såvitt jag förstått kan det i så fall vara ett exemplar som skadats svårt och därför är svårtsålt på hemmaplan. Som ovanstående skrev finns ingen ångervecka på den sortens distansköp, inga garantier heller.

I Tyskland kan du köpa ny båt och de kommer hit två gånger per säsong och gör garanti-åtaganden, men det är en annan sak än begagnat. Gäller Bavaria, kanske andra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla också vilken konsumenträtt som finns inom europa, jag tror att lagstiftnigngen börjar harmoniera ganska bra så att man har liknande rättigheter och skyldigheter inom hela EU.

Det kan ju vara en fördel att köra omkring lite i närheten av säljaren så att du har möjlighet att ta dig tillbaks lite lätt för att få upptäckta fel åtgärdade på plats direkt. Det är troligen inte lika lätt att få felen åtgärdade i Sverige, men kolla som sagt lagstiftningen. Konsumentverket kan kanske svara eller så vet de vem som kan svara på detta.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta men blev lite nyfiken..en Tresfjord från 79 som det är värt att åka till Holland för att hämta hem till Sverige...kan du berätta lite mer..modell? Motor ?, pris? Finn ju hur mång Tresfjordar som helst till salu här hemma med behov av att byta motor vilket kostar strax under 200.000:-... Har väldigt svårt att se din kalkyl framför mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla goda råd! Bra länk om att pruta snyggt ! Tackar för det! Båten Tresfjord 28, är bra i planlösningen, på inredningen och dessutom har vi redan ny motor som passar. Men visst kan det finnas bra även på svenska marknaden, men de ligger högre i pris...

Vi väntar med att pruta till på plats eller efter vi sett båten o är väl hemma igen...

// Hengesmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det där med kalkylen och att jämföra priser fick min fru att tänka till, hon hittade flera liknande båtar i norge, och faktiskt till relativt bra pris, när man nu får se till även transportkostnaden... Inredningen är dock inte som vi önskar, men det går väl att ordna! Kanske styr vi kosan till Norge istället för att titta på några av dem.

Norge är förstås inget EU land... tillkommer avgifter tro? Någon som vet?

// Henge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tillkommer om jag inte missminner mig 1-2% i tullavgift och 25% moms, köper man av en privatperson och tar sjövägen hem är väl dessa avgifter mera en samvetsfrågablush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tull och moms betalas endast om du importeraren båt som är utanför EU.  Men du skall se till att du får papper på att momsen är betald i Holland. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...