Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Henkee

Spänning batteri

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett splirans nytt 75ah batteri i båten. Det har aldrig varit några problem men när jag kopplade in nya plottern så kunde jag se spänningen.. Den visade 12,5 volt när jag inte hade någon annan förbrukare igång.. När jag aktiverade laternor och instrument belysning så gick den ner till 12,3 volt. När jag kör med motorn så visar den nått på 14 volt. Jag tänkte att det var ju rätt klena kablar fram så jag har nu bytt all el fram till förbrukarna.. Jag har ingen huvudbrytare men det enda som är på när båten inte används är defa larmet på motorn. Min fråga är nu: Ska det vara så låg spänning? jag menar 11,8v är ju urladdat batteri (har jag för mig). Jag har ju aldrig haft nått problem med att starta eller så och jag hade nog aldrig sett det om jag inte bytt plotter.. Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid belastning går spänningen ned några tiondels volt. 

Ett fullt batteri reagerar ungefär som ditt. Att det går upp till 14V vid laddning betyder att det kan vara ganska fullt.  

Det går lite olika snabbt upp mot 14V beroende på generator eller laddare.

Du ska nog ändå ladda batteriet om det är nytt. Det har nog stått oladdat då i några månader och man underhållsladdar sällan i butikerna numera. Snabb leverans från fabriken är det som gäller men batterier ska hela vägen från Kina och det tar sin tid. Hela tiden laddar det ur och behöver alltså en uppfräschning när det väl är sålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en voltmeter direkt på batteriet, kanske visar plottern fel spänning. Jag vet att Garmins plotter 188 visade 0,7 volt fel. Det satt en diod i spänningsmatningen för att man inte skulle förstöra instrumentet om man kopplade polariteten fel och denna drog ner spänningen ca 0,7 volt. Deras senare modeller visar mera rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Antar att Du har laddning bara vid motorgång och då en generator behöver tid på sig för att toppladda det den klarar så tycker jag Din spänningsnivå låter helt OK

Fulladdat är ju ca 12.6-12.9 så Du ligger sån ca på 80-90%. Bara tuta och kör Du laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12.7 v 100% 12,5 v. 75% 12,3 v. 50% 12v 25% 11,7. Tomt. Detta är vad jag läst nånstans....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller vid batteri i vila.

Jag tycker värdena som frågeställaren redovisar verkar helt normala men håller med att en laddning av ett nytt batteri aldrig är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik (vilket stämmer ganska bra med vad Stafanius skrev);

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok
11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

12,3 V är helt ok för ett batteri man tar ut ström ur.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Då behöver jag inte fundera mer på det. Ha en bra båtsommar!! Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd visserligen men bra underlag för vidare funderingar. Hur ska man tolka uppmätt värde vid samtidig laddnig och förbrukning? Om jag på polerna mäter upp 12,3 V med sedan minst 12 timmar tilbaks inkopplad kompressorkylbox(kompressorn går) och solcellsregulatorn indikerar att laddning pågår? Laddningen borde ju ge ett högre värde men samtidig så har ju boxen dragit ur batterirna över natten så det kanske är ok? Eller borde det alltid vara runt 14 V om laddning pågår, oavsett batteriernas aktuella status?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att regulatorn visar att panelen ger ström. Inte att batterierna får laddning då detta bara kan utläsas med hjälp av en batteritankmätare där allt som går såväl in som ut ur batteribanken registreras av instrumentet.

Visst finns det också regulatorer som kan göra samma jobb men då måste man koppla rätt.

Sen finns det ju både pwm och mppt regulatorer. Om batteriet är urladdat ger ingen av typerna 14V mätt på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik (vilket stämmer ganska bra med vad Stafanius skrev);

12,7 V = Fullt

12,3 V = 1/2

12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.

11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok

11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)

11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)

10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

12,3 V är helt ok för ett batteri man tar ut ström ur.

Mackey

 

om jag tolkar dig rätt så kan 11.5 volt vara en lämplig nivå att sätta spänningslarmet på? vid normal användning iaf för mig så är det ju väldigt sällan man läser av volttalet under vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att regulatorn visar att panelen ger ström. Inte att batterierna får laddning då detta bara kan utläsas med hjälp av en batteritankmätare där allt som går såväl in som ut ur batteribanken registreras av instrumentet.

Visst finns det också regulatorer som kan göra samma jobb men då måste man koppla rätt.

Sen finns det ju både pwm och mppt regulatorer. Om batteriet är urladdat ger ingen av typerna 14V mätt på batterierna.

Säkert rätt, regulatorn (enkel modell från biltema)säger nog bara att den får ström från panelen. Vet dock att den laddar, vid fulla batterier och ingen förbrukning har jag mätt över 14(14.4?) V. Så det finns mao bra chanser att allt är som det ska, men att jag med min nuvarande utrustning( enkelt mätinstrument) får svårt att mäta upp det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...