Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
toggen

Hjälp!!!! Tänkt mig bygga båt

Rekommendera Poster

Hej på er... Jag har funderingar på att bygga mig en båt, då jag tycker det hör till att göra det.. Jag har tänkt mig nått i stil med en landstigningseka på ca 5 meter fast med sol/fiskedeck de första 180 cm i fören och med styrpulpet. Den ska vara i trä.. Men nu kommer vi till det att jag har aldrig gjort nått liknande förut så jag skulle gärna ta emot tips om hur jag ska gå till väga... Det är meningen att det ska få plats 6 personer varav 4 barn just nu, men de växer ju med tiden... Vilken typ av plyfa ska jag använda? Vad ska jag tänka på? Ska det vara helt röst botten eller lite bilar?? Snälla hjälp mig!!! Vill verkligen ge mig på detta.... /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG. Ska du bygga en båt själv med avsikt att sätta hela familjen i blir många av oss tveksamma. Det ligger en risk i att ge sig in i ett sånt projekt så du måste börja i rätt ände. Har du sjövana? Har du inte det är det bra att börja där. Skaffa en båt av nåt slag och skjut upp bygget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför hör det till att bygga båt?

Vad är en landstigningseka?

Tommy

Som inte gjort nåt annat än byggt och fixat med båtar på amatörnivå de senaste 50 åren.surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, ingen jättesjövana har jag väl om ärligheten ska fram. Det är dock ingen jättekul jag ska ha båten i till att börja med.. Hur menar du med att ni blir så tveksamma?? båten är inte tänkt att vara mer än 5 meter så det är ingen yacht precis:-) ... Vill bara veta då jag verkligen vill detta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att jag är byggd så att jag tycker att man ska tillverka det man själv vill ha för att få det så som jag vill ha det å ingen annan har nått som är identiskt... Jag hittade nått som hette landstigningseka/militäreka på blocket som jag inspirerade av i mitt huvud tillsammans med hur jag sett att fiskebåtar ser ut i olika typer av fiskeprogram..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som är tillräckligt urholkat flyter och det var det första sättet att transportera större gods. Historien har förbättrar farkosterna efter alla byggmisstag och kantringar. Dessa kunskaper finns med i de båtar som vi använder. Antingen bygger du en så nära kopia som möjligt eller efter ritning.

Bygger du nåt eget utan ritningar är det en hel del som du ska ta hänsyn till. Sånt tror jag du inte får så mycket hjälp här. Detaljlösningar kan du få en hel del tips med tror jag. 

Googlar du så heter Plyfa (varumärke) även i folkmun plywood eller den svenska benämningen kryssfanér.

Försök hitta en ritning som du sen kan modifiera med egna påbyggnader.  

googla t.ex: plywood båt ritning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips, så som jag har gjort det.

Jag byggde upp min båt ifrån grunden.

Jag köpte ett skrov som jag sen byggde ihopp, Det blir aldeles för stort jobb om du ska gjuta en ny form mm mm. Eller svetsa en alu båt. För min del så hade detta bara blivigt en vision och inte verklighet..

Hitta en båt som du känner är en bra grund och så slår du till på ettt objekt, renoverings objekt mm mm. Blocket is you frend.

Har du räknat med att ha hela familjen så skulle jag titta på en stål båt på en 11m eller där om kring. Kan du nog göra mycket mycket roligt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en sjö i dalarna som heter Ljustern eller så lägger jag den hos morsan i sjön Storsjön i Gästrikland..

Men skulle behöva en ritning som jag kan modifiera till det jag vill ha...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag förstår ditt tillvägagångssett men jag är mer för att göra saker från grundem själv... 

Sen har jag inte tänkt mig att göra en båt för att för att övernatta i eller vara ute på sjön i flera dagar/veckor, utan mer en fiskebåt/badbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver ju inte göra en form för att bygga one off. Sven Yrvind bygger sina båtar i divinycell som plastas utvändigt och invändigt. Det är många one off.båtar som byggts på det sättet. Finns ju andra material som kan användas till kärna i sandwichkonstruktioner

Plyfa är ett utmärkt matrial att bygga enklare båtar i. Min första båt var en plywoodbåt som jag byggde hemma i min morfars källare vintern 1967-68

Tror inte det är frågan om en övernattningsbar båt utan en båt för dagsturer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis... Men måste man kapsla in plyfa eller kan man använda den direkt mot vattnet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån form av ytbehandling måste det ju till. Impregnering, grundmålning, nån form av marin lackfärg.

Idag är det ju poppulärt med nåt lager epoxylaminat plus färg. 

Det finns ju böcker att låna på biblioteket om att bygga båtar i olika matrial.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min egenbyggda plyfabåt efter en ritning av Per Brohäll. Ritningen såldes av tidningen Teknik för alla har jag för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det nån som har en ritning för en militär landstigningseka?? Eller vart man kan få tag på en sådan??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser jättefin ut... Hur lång tid tog det att bygga den??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick på yrkesskolan i Mölndal och byggde den i min morfars garage i Kungshamn, så det blev båtbyggande varje helg under 9 - 10 månader. Under jullovet byggdes skrovet klart, grundmålades , togs ut och vändes. Även på påsklovet användes varje ledig stund för båtbyggande. Om båten var färdig när sommarlovet började kommer jag inte ihåg, eller om jag gjorde det sista före midsommar. Seglade i varje fall mycket den sommaren.

Personligen är jag inte så imponerad av en flatbottnad båt med tanke på sjöegenskaperna. Borde va mer V-bottnad om man skall lägga ner tid och pengar på att bygga en dylik. Bara matrialkostnaden ligger nog runt 10 000 kr om den skall byggas i plywood. Divinycell och glasfiberlaminat är inte gratis det heller även om man bygger i polyester.

Om du helt har snöat in på den typen av båt - varför förstår jag inte - lätt att bygga!? så är det ju bättre att köpa den utannonserade. Bjud max  1 000 kr, slipa den trären, lägg på ett par lager epoxylaminat och byt relingen.

Sen skall det ju till en fungerande motor - om du inte älskar att ro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur menar du att sjöegenskarepna på en flatbottnad bot är i motsats till en mer v-formad botten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BÅTBYGGAR SKOLAN PÅ INGMARSÖ eller NÅGOT ANNAT VARV som är redo att HJÄLPA DIG,

Likaså om din båt skall ha flatbotten ,en ÖKA heter den då.

I vilket material , trä plast eller Alu? Alla skrov måste då ha bottenlister av EK!

Kolla en Amerikansk Tidning ,WOODENBOAT ´ s , finns i alla Tidningskiosker.

Leta oxå på Bibliotek,Loppisar,Antikvariat.

Varven VET vad som funkar bäst!

LYCKA TILL!

post-10022667-1394237156,2152_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...