Anne-Marie 0 Postad 5 Juni , 2012 skrev nyligen om mina försök att ställa in dubbla strömberg 50CD på min b20. Har nu fått kläm på hur munstycket i botten är konstruerat. Har gjort grundinställning enl instruktionsbok. motorn startar men går för fett. Stiften blir våta och det ryker väldeliga från avgaerna. Symptomen kvarstår trots att jag minskar bränsletillförsln genom att skruva in munstycket. Är det någon som kan guida mig ? kan det vara tändningen som står fel ? För sent kanske? funderar på att lossa fördelaren och prova.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 Juni , 2012 Jag tycker inte att du skall röra tändningen i nuläget. Går alla cyl fett, dvs båda f-gasarna. Kolla membranen och att det finns dämpolja. Skulle vara ATF på Volvo Amazonen gissar att det är detsamma med båtmotorerna. Om det fins tillräckligt med olja skall dänpkolven gå trögt på slutet om du lossar den svarta plastratten lyfter upp och sedan trycker med. Membran fins nog t.om. på B-tema för en spottstyver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 5 Juni , 2012 Tändningen kontrollerar du lätt med en stroboskoplampa, men det förorsakar knappast våta stift vid tomgång. Kontrollera att någon av förgasarna inte flödar över i flottörhuset, då går den fett oavsett hur mycket du skruvar på munstyckena. Ventilerna som flottören stänger kan vara slitna eller ha fastnat eller flottören kanske inte kan röra sig fritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anne-Marie 0 Postad 9 Juni , 2012 Hej martinX ! Tändningen är nu ställd med lampa och det har blivit bättre. mkt mindre rök från avgaserna och stiften mindre våta. Har skruvat och skruvat på munstyckena (har t o m ) stängt dem helt, men stiften blev våta ändå. har nu öppet ca 1/2 varv. Mkt mindre än det skall vara, men den går bäst då. Motorn går bra från 1500 varv o uppåt, men stiften blir ngt våta även då. På tomgången blir det snabbt ojämn gång pga våta stift. Det kanske lutar åt ventilerna som du föreslog. År det svårt att byta dem ? Senast ändrad av Anne-Marie | 10 juni 2012 | 00:01 Senast ändrad av Anne-Marie | 10 juni 2012 | 00:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2012 Hej, Hittade en beskrivning som nog stämmer? I sällsynta fall kan flottörer läcka och bli för tunga. Brukar kunna finnas noggranna viktuppgifter för kontroll.http://www.msvcr.com/e107_plug_ins/content/content.php?content.8 Mvh Thomas Edit tillägg: Temperaturkompensatorn eller beriknings-anordningen skulle möjligen kunna vara andra tänkbara felkällor?? Senast ändrad av Thomas-1 | 10 juni 2012 | 09:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 Juni , 2012 Att byta nålventilerna är lätt bara att skruva bort och skruva dit nya, man måste ta loss flottörhuset på undersidan och ta bort flottören för att komma åt, det är lite pilligt och det är känsliga prylar och om man gör fel eller böjer något kan bränslenivån påverkas i fottörhuset. Jag skulle börja med att ta loss förgasarna och öppna dom och inspektera, ser det skitigt eller oxiderat ut kan man lika gärna ta isär allt och göra en grundlig rengörning och inspektion. Beroende på vad man hittar får man kanske köpa lite nya delar och dom är ganska dyra, Misab har delar du kan kolla på hemsidan vad detr kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser