Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Anders67

polera eller våtslipa

Rekommendera Poster

Hejsan.

Om man vill försöka få båten ( plastmotorbåt) så lättdriven i vattnet som möjligt.

Ska man. 

A= Polera med polermedel och sen vaxa upp den så den blir riktigt blank och hal.

B= våtslipa den med typ 1200 papper det sista.

?.

Någon som har ett bra svar till en undrande.

Mvh. Anders

Senast ändrad av Anders67 | 05 juni 2012 | 22:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur matt/oxiderad båten är.

Kan räcka med att köra polermaskin och använda ett steg rubbing, sedan en polish och avsluta med ett vax.

Våtslipning skulle jag enbart köra om gelcoaten/lacken är mycket sliten eller oxiderad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodar att det är en ganska snabb båt och du vinna någon knop till ?

För att öka farten det där lilla extrs så slipa den del av botten som är blöt  när du åker max-fart med vattenslip 400 k i båtens riktning och lägg på några lager med Snappy marin polisch..

Lätt testat ! tag vatten på din hand och känn skilnaden i friktion på slipat och waxat , i vaxet fastnar du nästan.

Vad för båt & motor ?   mvh ingen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. 

Tackar för svar.

Ja jag är ute efter att få den att plana lite lättare/ släppa ur vattnet, vid lägre hastighet helst om det går. Samt få upp maxfarten liiite till. Och den lär väl inte dra mindre bensin om den glider lättare genom vattnet.

Båten är en Sugar Sand Mirage vattenjet. Gör runt 36-38 knop i max. Mercury 120XR tvåtaktare på en 135 hk. ung. efter lite fintrim. Jetpumpen ok och inloppsgrinden öppnad lite och polerad så alla gjutkanter borta.

Jag vet att seglarna förr våtslipade det sista med typ våtpapper nr1200. Därav frågan. Men det finns väl bättre grejer i dag.

Får se om jag kan hitta det där polermedlet och prova. 

Mvh. Anders 

Senast ändrad av Anders67 | 06 juni 2012 | 09:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga faktiskt.

Att seglarna slipar sina bottnar med fint våtslippapper beror ju på att det som har lägst friktion i vatten är just, vatten. Alltså vill man släpa med sig en tunn hinna med vatten.

Men på en planande motorbåt där så lite som möjligt av skrovet ska befinna sig i vattnet borde det vara bättre med en så blank och vattenavstötande yta som möjligt?

En slipad yta blir om inte annat en perfekt yta för havstulpaner och annat att fästa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant läsning i ämnet;

http://samst.se/?p=43

Har själv jämnat av en ojämn yta på en Bavaria Sport 34 och fick högre toppfart och lägre förbrukning. Nu håller vi på och säljer båten iofs men det är inte svårare att sälja en båt som drar mindre :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havstulpaner och annat skit får jädrans svårt att fästa på en yta som behandlats med Snappy marin polisch !, samtidigt tillsammans med vattenslipad yta vinner du fart . behöver bara slipa den yta som är blöt vid Max-fart. !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst gör det skillnad !, och det behövs bara slipas på en liten yta ! ;-))

post-15969-1394237108,509_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger en bild där man kan se den matta ytan som är våtslipad med 400 korn.

Senast ändrad av Ingen | 06 juni 2012 | 20:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden kom inte med ,,, provar igen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tackar för all input.  400 låter grovt, men ni vet bättre än jag. 600-800 hade jag  kunnat tänkt.

Vi testar, inget o förlora har en lös GPS så det gå o mäta båten. Jetgaten gjorde en 3-5 km ung. När jag polerade upp den i insugskanalerna. Samt att den slutade kavitera när man skickar på fullt i motorn och skickar iväg båten,  från stillastående. Går jämnare.

Snappy hittat o beställt.

Mvh. Anders 

Senast ändrad av Anders67 | 06 juni 2012 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...