Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
ericsanden

Flödesmätare på motor med retur!?

Rekommendera Poster

tjenare allihopa!

 

jag har en ski nautique med en direktinsprutad 5.8l v8 och installerade precis ett Garmin flödessystem. det fungerar kanon och jag har inget dålig att säga om detta. lätt att installera och bara att köra igång, grymt. 

Men... motorn slurpade i sig 170L i timman på tomgång. visade sig att det gick mer i retur till tanken än vad jag hade anat.

Hur kan jag få en korrekt flödesinformation på en sådanhär motor? går det att koppla in en Diesel givare? för de har ju samma problem på dieselmotorerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja Du måste ha en flödesmätare på returen och så räknas detta sen bort av mjukvaran (om det klarar dubbla flödesgivare). Men det kanske är det Du menar med dieselgivare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG. Du får försöka låta mindre positiv, ordna till åskliknande anletsdrag och dänga flödesmätaren i disken och säga att den är alltför livaktig. 170 l/h är en kraftig felmätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E du säker på att returen går till tanken och inte till pumpen?

 

Annars kan det funka att montera mätaren innan pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en kontroll av returen efter detta, vilket jag igentligen borde gjort innan jag installerade hela kittet. Kopplade loss returslangen från tanken och la den i en hink, startade sedan motorn och lät den gå på tomgång. fyllde upp ca 2.5L på minuten.

Jag har googlat runt lite och det finns ju givare för diesel som fungrar så att det sitter en mätare på returen också så räknar mjukvaran bara bort det värdet från det första, easy peasy. Men finns det för Bensinare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Fick ett tips att det kan fungera om man kopplar returen till bränslefiltret och sätter givaren mellan tank och filter. Alltså tank-filter-motor-filter. Sätt då ett extra filter mellan tank och givare. Några påstår att det fungerar andra säger att bränslet blir varmt av att ligga och cirkulera och att det kan bildas luftbubblor som gör att motorn går orent. Möjligen värt att prova.

Finns system för bensin med returgivare typ. lösningen som Maretron, Flowscan och andra har men då får man hosta upp 15-20.000:- och ska förmodligen vara lite nördig för att tycka det är värt det för att trimma någon liter/timme. Diesel givare ska tydligen inte fungera för dom billigare alternativen (Garmin, Navman Fuel3100, Northstar etc) men har inte fått det bekräftat.

Skriv gärna om Du hittar en annan lösning. Har haft flödesmätare tidigare den slog fel på 6 liter när jag tankade 450 liter. Det är få vanliga tankmätare som slår det. Sen har man god koll på förbrukningen vid olika farter. Det är inte alls som man tror kan jag säga. Helt klart ett måste instrument med inte för 15-20.000:-.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på dessa sensorer FT-210 respektive FT-110 och Emco.nu som har ett system som klarar motorer med returledning, det handlar i alla falll inte om dom pengarna, men det kostar ju ändå en bra slant innan man har allting som behövs. Har själv detta system till en aqad40 dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...