fcinf 0 Postad 5 Juni , 2012 Hej, Jag har en mindre segelbåt med två batterier; 1 startbatteri samt en förbrukare (båda vanliga bly-batterier)som är separerade manuellt med en vanlig omkopplare (1, 2, 1 2). Förbrukningsbatteriet dog i vinter och jag funderar på att köpa ett nytt AGM batteri istället, men kommer detta att funka tillsammans med mitt nuvarande startbatteri som är ett vanligt blybatteri? Min tanke var att alltid ha omkopplaren på laddning av startbatteriet när motorn går, och istället ladda AGM batteriet via landström. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 5 Juni , 2012 Är kretsarna helt separerade kommer det såklart inte att kunna bli några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 5 Juni , 2012 Ok, kanske en dum fråga men finns det något enkelt ätt att fastställa om batterierna helt säkert är separerade? Jag tror det men helt säker är jag nog inte, kablaget är delvis dolt så jag har inte följt alla kablar. Kan man mäta sig till detta? Jag ser ju att det är laddspänning på endast det batteriet som är valt ed omkopplaren, är det ett bevis på att de är separerade?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Juni , 2012 Ja det räcker fullt som bevis att ena har laddningsspänning och det andra är i vila. Det är enligt definitionen av ordet separerad i kretssammanhang. Annarsskulle båda ha samma spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 6 Juni , 2012 Ok, tack før svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 6 Juni , 2012 När vi ända är inne på ämnet AGM. Har jag förstått det rätt att man kan ladda ur ett AGM mer än ett vanligt batteri utan att det tar skada? Någon som vet hur mycket? Jag tänker specifikt på Biltemas AGM. Är det då så att man kan räkna med att få ur fler ah ur ett 80ah AGM (per laddcykel) jämfört med ett vanligt bly batteri? Betyder detta också att man inte behöver ladda ett AGM batteri lika ofta, eller tar det också skada av att stå halv-urladdat lite då och då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 6 Juni , 2012 När jag frågat tillverkarna om detta har jag fått ungefär följande svar. Ett AGM kan leverera mer ström utan att bli förstört under förutsättning att det omgående laddas fullt därefter. Dessutom bör man inte ladda ur något batteri mer än 50% av möjlig kapacitet. Så svaret är, ja du kan få ut fler Ah per laddcykel jämfört med ett vanlligt bly/syra (flytande) batteri. Men även, nej du behöver ladda det lika ofta eftersom det förstörs (försämras) av att stå halv-urladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2012 Detta har diskuterats tidigare i flera trådar på MG. Kontentan har då blivit: man får inte dubbel livslängd på ett AGM blybatteri mot ett vanligt blybatteri, det är ju dubbelt så dyrt. Man gråter således dubbelt så länge när man förstör ett AGM mot ett vanligt. Man får inte dubbelt så mycket kapacitet. Man har inte möjlighet att kompensera förlorad syra vid eventuell överladdning. Detta är en bra koll på laddningsgrejerna. Förlorat mycket vatten betyder att man laddat för hårt. Häll på vatten och ta det försiktigare med laddningen. Ett AGM som fått för mycket blir skrot och tårar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser