Black-pearl 0 Postad 5 Juni , 2012 Ska nu ladda batterierna inför säsongen men upptäcker att det ena batteriet har 9,3v och det andra 10,2 Det är 12volt och 100a Batterierna har stått svalt och mörkt i vinter. Är dom slut eller vad har hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Juni , 2012 Du kan ju alltid göra ett försök att ladda dem, men har svårt att tro att du kommer att kunna använda dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 5 Juni , 2012 Svalt, som i fryskallt? Batterier mår bra av underhållsladdning. Om du skall försöka dig på att ladda dem så tänk att en tyristorladdare inte klarar att ladda ett helt tomt batteri utan påhängd last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Juni , 2012 Lämna dom gamla på återvinningstationen eller där du köper nya. Ett batteri som man laddar fullt på hösten klarar en hel vinter utan att underhållsladdas. Spänningen skall bara sjunka marginellt. I varje fall inte under 12,3 volt. Sjunker dom så mycket som dina har gjort så är dom slut. Välkommen till MG förresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 Juni , 2012 Jag var själv och köpte batteri igår och skaffade mig lite mer kunskap om batterier. Vilospänningen på ett 12V batteri skall ligga på 12,7V, när batteriet lagras obelastat kan man räkna med att vilospänningen sjunker c:a 0,1V/månad. Med detta i beaktande så låter det om om dina batterier är i mycket dåligt skick, men det breror ju också på hur dom var laddade när du ställde undan dom till vinterförvaring. Min högs okvalficerade gissning är att ditt ena batteri tappat 2 celler och det andra 1 cell. Men som flera andra har föreslagit, ta med dom till en bra batterifirma och be om hjälp, dom vet hur man kollar. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Juni , 2012 Dom batterierna behöver man väl inte lägga ner nått jobb på att kolla. Även om det går att ladda upp dem har de förlorat det mesta av sin kapacitet. Återvinningscentralen. Köp nya som du laddar fullt det sista du gör innan vintern. Ett fulladdat batteri skall klara sig över vintern. De är naturligtvis inte fel att underhållsladda det nån gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser