Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Gäst Kalman

Backa in mot bryggan - Y bommar

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej.

Pga en fråga om att lägga till i strömt vatten i en annan tråd nyligen så uppstår en ny fråga.

Det var inte tillåtet att lägga till med aktern mot bryggan mellan Y-bommar på den klubben frågan gällde.

Hur jag än vänder och vrider på saken kan jag inte se att det skulle uppstå större belastning eller skador på bommarna jämfört med  om man går in med fören först och när man ligger där med aktern mot bryggan. Då bortser jag från att eventuellt komma mot de snedsträvor som bommarna har mot bryggan. Dem skall man naturligtvis inte slå emot.

Jag har upptäckt att det är mycket lättare för icke viga personer, kanske med stela leder och dålig balans att kliva över till ett brett akterdäck än att klättra över en pulpit och balansera på smala saker. Så jag lägger till med aktern numera om jag bara kan.

Så, vad kan rent tekniskt hindra att jag lägger till med aktern å som får klubben att förbjuda det? Traditioner ger jag katten i i detta fallet.

Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det där låter ju konstigt. I de flesta andra länder (utan allemansrätt) luftar man sina båtar i diverse gästhamnar. Båtarna utanför Sverige har oftast sina ankare/ankarspel i fören - för att de just alltid backar in båtarna. Jag tror inte att våra bryggor är sämre byggda än deras men jag kan ha fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt långsökt kanske, men kan det vara så att man inte vill ha sot från gamla motorer på bryggan? (tror inte på detta själv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att det beror på att en inbackande båt löper mycket högre risk att backa på stagen till ybommarna. Kör man in fören så blir det ju så att säga i princip omöjligt att klippa ett stag.

 

Jag ligger i Y-bom och backar alltid in. Flytbryggor är som gjorda för akterförtöjning med akterpattformens låga höjd. Att istället klättra en meter upp till däckshöjd och sedan över en pullpit verkar besinningslöst när alternativet finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt på det som tills för nån månad sen, var den yttersta pontonbryggan. Har dessutom själv den mest utsatta platsen.

Alla stora båtar på min brygga ligger med aktern in mot bryggan. Dvs med fören mot öster. Min båt är den 4;e största, men jag ligger i regel med aktern mot öster. Har en spestgattad båt. Två av de tre större båtarna ligger i året runt och det borde bli mindre påkänning att ligga med fören mot vind och sjö, de gånger det är skitväder från öster. Akterspegeln på de morderna båtarna är ju bred som en laggårdsvägg

För alla andra vindar är ju hamnen mycket skyddad, så då spelar det ju ingen roll hur man ligger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Det är ju ganska stor skillnad på båt och båt när man pratar om detta. Moderna båtar där man har kanske både dubbla motorer eller proppar, alternativt bogpropeller har väl inga större problem att backa in, men tittar man på snipor till exempel så är det lite svårare. De flesta människor behärskar nog ganska väl att köra framåt med sin båt men långt ifrån alla är lika säkra när det gäller backning och att då jobba med roder och växel i både fram och backläge. Jag tror att det helt enkelt är en säkerhetsåtgärd för att skydda bryggor och bommar med mera från onödigt slitage.

/Wahlis
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodret längst ut i aktern gör det känsligt att backa in, och då får man hoppa vare sig man vill eller inte.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man några pilsner och är lite fumlig gör det mindre ont att sätta fören i bryggan än sätta drevet rakt in betongen.cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okey grabbar...

....några svar men bara en som verkar trolig. man fumlar helt enkelt och kör på bommarna och skadar dem. Kanske.

Men om vi bortser från det då? När man skall ut så går det inte så bra att backa med många båtar och det kan bli påkänningar av y-bommen  lika hårt.

De andra argumenten, jag tänkte inte på, så jag får säga det nu, mitt roder är skyddat, långköl. Propellern likaså. Så jag har absolut inget som kan ta i mot bryggan. Sedan så kan jag gå nästan lika långt upp mot en sluttande strand/klippa med aktern som med fören. Så jag har självklart valt att fortsättningsvis backa in.

Detta var mina förutsättningar. Men vad skulle annars, bortsett från klantighet, få klubben till att förbjuda tillägg med aktern?

En nackdel med fören mot är att peket eller pulpit eller stävstegar blockerar bryggan och folk som går förbi slår i knoppet. Inte så trevligt.

 

PS

glömde säga, segelbåt, typ Fin-Gal för er som inte känner igen mig.



Senast ändrad av Kalman | 05 juni 2012 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att fråga personen i den andra tråden varför man inte får lägga till med aktern mot bryggan i dennes klubb, kan ju vara så att gåtan får en lösning då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att det inte har så mycket med bommarna att göra som med hur det ser ut under vattnet. Om det finns gamla pålar från tidigare generationers bryggor, förtöjningsgods för nuvarande brygga eller liknande vid bryggkanten kan det ju vara skäl för klubben att inte vilja ha roder och propellrar som rör runt för mycket där.

Som sagt, även om man kan slå i snedstagen på bommarna med aktern känns det som att man har bätttre kontroll att undvika ett sånt missöde när man kommer in med rumpan först. Man står så man ser vad man gör och propellern sitter åt rätt håll för att bromsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Kanske det kan bero på att båtar och i synnerhet motorbåtar har betydligt större flytkraft och tyngd i aktern. Y-bommarna är ju ledade och med aktern utåt så blir påfrestningen både i bom och dess infästningar mindre än med aktern (och inget annat)  innåt. 

 

 



Senast ändrad av blondbella | 06 juni 2012 | 17:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vet ännu inte om det är en flytbrygga? Isåfall finns inte problemet du nämner........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo det tror jag nog av flera anledningar.  Men håller med om att effekten blir värre med fast brygga.

Antar också att det skall vara ganska skvalpigt för att det skall ha någon betydelse..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra flesta backar in sina båtar mot bryggan, Sverige är ett utav få land där det är ovanligt. Sen gissar jag att det inte finns allt för många tillverkare av y-bommar i världen, utan det mesta är nog från samma fabrik oavsett om bryggan ligger i Sverige eller Italien, så att y-bommarna inte klarar av det känns inte som ett hållbart resonemang. Varför skulle de gå sönder om jag backar in min båt men inte när grannen lägger till sin tre gånger så tunga båt med fören först liksom?
Att drev och propellrar kan ta skada är naturligtvis en möjlighet, men är den realistisk? De flesta bryggor som är tillräckligt stora för att ha y-bommar brukar också ha tillräckligt med djup under bryggan. Att man skulle behöva hoppa iland ändå stämmer heller inte, de båtar som är byggda för att ha aktern in har alltid en badbrygga som går över drevet, antingen helt eller delvis. På sin höjd kanske det blir ett långt kliv, men det är fortfarande betydligt enklare än att klättra över fören.
Nej, att man i vissa båtklubbar inte får lägga till med aktern mot bryggan beror nog enbart på okunskap och ovilja att ändra på traditioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall man lägga till med aktern mot bryggan? Underbart att sitta en liten bit från folk som går förbi på bryggan...slippa att ha dem inpå sig!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

 

Om det nu skulle vara förbjudet så gäller det väl alla som ligger vid bryggan? Eller har din fiktiva båtgranne dispens ?

Men fakta är att tilläggning med aktern in mot bryggan, om det skvalpar påfrestar framförallt infästningarna oehört mkt mer än tvärtom,  

Tror knappast att det beror på okunskap eller ovilja. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nu börjar det bli intressant.

Flera olika synpunkter samt en del tyckanden. Å en å annan bra förklaring.

 Får jag svara dig tompelompe först.

Jag hoppades och trodde att den person som det var frågan om skulle läsa detta och svar.

Men kanske värt ett försök att gå in på den tråden och hoppas på svar där.

Steffo.... du ha rinte läst ordentligt, jag har förklarat varför jag vill gå in med aktern först. Framför allt slipper personer ombord med dålig balans och stela leder klättra över pulpiten. Jag har ingen staket i aktern. (jo, jag vet det heter pushpit...) Alltså säkrare.

Om man inte står ut med att folk tittar på en så okej. Jag generas inte av det. Tvärtom kan det vara trevligt med en hälsning och en glad blick.

Blonddbella..... lite teknik. Det är naturligtvis alltid infästningen i bryggan som tar stryk. Å påverkan kommer utifrån änden på bommen.

Övrigt. Det som orsakar mest rörelse är svall. Om det är flytbrygga, vilket är vanligast eller fast så är skillnaden inte så stor. Svallet tar båten men inte bryggan.

Det jag vill ha förklaring på varför de vridpåkänningar som ev. orsakas av att båten rör sig och drar längst ut på y-bommen skulle vara större om det är fören som rör sig. Fören vakar ju bättre i sjön än en bred platt akter. Båten är inte knyten i y-bommen utan oftast direkt i bryggan så påfrestnignen kommer ju bara utifrån ändarna på bommen.

Jo, det där med att man kan köra på de snedsrävor som fäster Y-bommen  i sidled mot bryggan, det köper jag ej. Mycket vanligare och lättare att ramma den med vasa fören än med aktern. Min uppfattning är att de som kör in med fören först kan komma med hög fart och braka i. Medan den som vänt båten och backar in har redan låg fart och kryper in. Bättre koll.

Om vi då lägger det där med besvär och roder och stenar mm åt sidan så kvarstår som jag ser ingen annan förklaring är tradition.

Hoppas de som har förbud i sina hamnar läser detta och ger sian synpunkter. Det var lite meningen med att starta tråden.

Hoppas det blir en bra seglar sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det var jag som uttryckte mig oklart, men scenariot var helt fiktivt.

Tänk dig en båtklubb/marina där det inte är tillåtet att lägga till med aktern innåt. Anledningen till detta skulle då vara för stora påfrestningar på infästningen av y-bommarna. Vad jag inte förstår med det resonemanget är att man tillåter betydligt större båtar att lägga till med fören innåt, jag har svårt att se hur de påfrestningarna skulle bli mindre.
Som sagt, att lägga till med aktern innåt fungerar ju ypperligt i resten av världen, är svenska bryggor så mycket sämre än italienska, amerikanska, holländska, austrailiesnka bryggor? Jag tror inte det, utan jag tror det handlar om att så har vi alltid gjort och så tänker vi alltid göra!

Ärligt talat så tror jag inte att infästningarna påverkars mer om man lägger till med aktern innåt, snarare tvärt om. De innre tamparna fäster man oftast direkt i bryggan, och fören är både lättare och bättre på att ta svall än aktern så att ha den fastgjord ute i y-bommarna torde generera lägre krafter.

På större båtar med badbrygga är det betydligt mer praktiskt att lägga till med aktern innåt, och det fugerar i resten av världe så varför inte i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till förbudet gissar jag är att man helt enkelt inte vill ha det så i hamnen och för att officiellt kunna förklara förbudet har man snickrat till en inte helt trovärdig anledning... cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Varför de binder i bryggan när de backar in i övriga Europa kan ju vara att de ofta inte använder sig av Y-bommar iaf i de hamnar jag varit och där båtarna är någorlunda stora. 

I de fall de har funnits något Y-bomsliknande har det inte förtöjts i denna överhuvudtaget utan båtarna har förtöjts i boj och brygga. Vad bommen har använts till vet jag inte kanske för att markera ”parkeringsplatsen”.

Har även varit och fluktat i hamnen och där binder de båtägare som backar in i bommen ofta runt balken som bildar v-et i y-et el i innersta öglan. (hoppas det sista blev begripligt).

Endast ett fåtal förtöjer i bryggan då i fastskruvade ringar men det är mestadels mindre båtar som förtöjer med för in.  Dessutom ser dessa ringar ut att vara ditsatta i efterhand av hyresgästerna.

(Faktum är att så gott jag kan minnas så har ingen av de hamnar där jag haft fast plats haft möjlighet att förtöja i bryggan. självklart avser jag här platser med Y-bommar)

Så mitt resonemang förutsätter naturligtvis att man förtöjer i bommen vilket i mitt närområde verkar vara vanligast.

För att förtydliga; När man förtöjer aktern använder man oftast betydligt kortare tampar dessutom tightare för att undvika att båten åker in i bommen och ännu mer så om man backar in pga. av v-delen i bommarna minskar bredden ytterligare.  Detta gör att det blir väldigt lite flex som kan tas upp av tampar slack etc.  Dessutom binder man i den delen där bommen har minst möjlighet att flexa. Detta gäller både i Xoch Y  led.  I x-led i princip 0. 

Detta i kombination med vikten och flytkraften i aktern gör att påfrestningen blir större. Det gäller även flytbryggor men i mindre omfattning. Något hårdraget, förutsatt att sektionerna inte är helt separata och har samma bredd som båten och att endast en båt är förtöjd i varje sektion. (el tom att bryggan endast är förtöjd i båten…)wink

Eftersom bommen i sig är flexibel och man har sina kära båtgrannars båtar som tar upp och motverkar krafterna tror jag inte att huvud problemet ligger där utan mer enl mina påståenden ovan.

Det går att räkna på detta men det blir oerhört komplext då variablerna är om inte oändliga så i alla fall nästan och varje fall unikt.

Ang ”Trissjolles” fiktiva exempel så är det ju fiktivt..så praktiken finns det nog andra begränsningar som faller in. Men i det fallet med generellt förbud så kanske anledningen är en annan el ev. enklaste lösningen istället för en differentiering baserad på storlek.

Men om detta är ett reellt problem är en helt annan femma. I en lugn hamn inomskärs är det obefintligt enl. min mening. I andra kanske större. 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så krävs en del skvalp för att det skall vara så. Och det är mkt möjligt att det är andra orsaker till ett ev. förbud.

Förövrigt är det tillåtet i min hemmahamn och jag kan inte se något problem i det. Själv förtöjer jag med fören in men endast pga. att det blir mer ostört på det viset, dessutom är vyn vackrare.

Obs! allt ovan skrivet gäller motorbåtar. Segelbåtarbåtar är ngt annat.

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blondbella, jag förstår inte riktigt ditt resonemang om krafterna. Aktern är tyngre, tamparna kortare och det ger större påfrestning så långt är jag med. Men tamparna är ju lika korta även om aktern ligger utåt, och jag har alltid trott att hävstångsprincipen fungerar åt andra hållet så att säga, men jag ska pröva att hålla längre in på spettet nästa gång jag ska flytta en sten, om det går enklare än att hålla längst ut så lovar jag att aldrig mer förespråka aktern innåt. wink
Krafterna i y-led borde väl heller inte bli katastrofiskt mycket större? Båten vakar ju bättre med sjö kommandes mot fören, och det borde således bli mindre ryck i tampar och y-bommar. Men jag ska testa att backa mot sjön nästa gång jag är ute och åker i lite vågor och se om det går bättre, gör det det så lovar jag att aldrig mer förespråka aktern innåt. wink
 

Mitt fiktiva exempel var som sagt bara ett fiktivt exempel, men gäller ett förbud så gäller det ju för alla tycker jag (så verkar det ju vara i tråden som inspirerade den här tråden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sent och jag känner mig lite trött och dum. Av denna anledning kanske jag inte borde ge mig in i diskussionen?!? Men, påpeka gärna dumheten i min dumma fråga, om man förutsätts förtöja i bryggan (och fördela den stora kraftkomposanten till bryggan) måste då inte båten vara kortare än y-bommen (dvs. Ganska liten båt)? En normalstor båt borde väll ha akterförtöjningen föröver och förtöjningen i fören mot aktern för att inte ränna in i bryggan? (ligger vid y-bom kanske 0,32 ggr/år så ursekta min orutinerade fråga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med att tillverka bryggor och y-delar  en y-del är ju byggd för att du ska komma in med fören först. om du lägger till med aktern till och det blir lite sjö finns det välldigt stor risk om det blir lite sjö att båten slås sönder vilket man inte vill där för tror jag båtklubbar och annat folk inte vill att man lägger till med akten först. men y-delen och bommer klarar det utan vidare om du vill backa in och lägga till så där ser jag inga problem. det är nog bara din båt dom tänker på så att den inte blir förstörd. ha en trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man - som jag - har en båt med kosterskrov. Dvs den är spetsig i bägge ändar så faller ju det problemet bort.

Men jag läger mig helst med fören in mot bryggan.

I gästhamnar vill jag ha sittbrunnen så långt bort från bryggan som möjligt - folkskygg wink

På min permanenta plats blir det lite grann lättare att lägga till - lat indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ligger i Y-bommar på vår hemmabrygga och backar alltid in. Då bommarna mycket riktigt är kortare än riktigt små båtar (<7 meter sådär) drar vi bomnockens tamp akterut till midskepps halkip där den åter vänder föröver. Det är den tampen som hindrar båten från att åka in i bryggan.

Akterut (mot bryggan) hänger vi också i y-bommarna för att slippa snubbeltråd när man kliver ombord.

Fast det kanske inte var det som du undrade? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

 

Jo då jag känner till hävstångseffekten. Nu bygger mitt resonemang på att man normalt sett har såpass stort möjlighet till rörelse dels pga. av glapp i x-led vid bommen infästning och bommens egen flexibilitet att kraften aldrig når bommens infästning i ngn större omfattning. Dessutom har man hjälp av sina båtgrannars båtar som håller emot ev. rörelser.

Jovisst självklart vakar fören bättre än aktern men din teori bygger isåfall på att ev svall alltid kommer rakt mot fören. Min erfarenhet är att så inte är fallet. Visst svallet från de båtar som skall lägga till innanför på samma brygga och sida skapar ett svall som åtminstånde kommer snett framifrån (med fören från bryggan).

Men om det rent hypotetiskt skulle vara så, så måste ju grannen rakt över förtöja sin båt med fören inåt. Är medveten om att svallet är mindre när det passerat genom bryggan men dock inte så mkt som man skulle kunna tro då många brygg konstruktioner är designade för att kunna låta vattnet passera så smidigt som möjligt.

Men enligt min erfarenhet så brukar ev. svall komma mer eller mindre från sidan vilket gör att båten börjar att vicka och rörelserna sker också då nästan uteslutande i Y-led och eftersom bommens gångjärn verkar i den riktningen blir påfrestningen från rörelser i änden av bommen små. Men ju närmare bryggan du förtöjer desto större blir påfrestningen i infästningen.

Om vi spinner vidare på ditt spett exempel så kan man likna förtöjningarna vid mothållet som behövs för att utnyttja hävstångs effekten. ( Om jag skall vara lika rolig som du; så kan du ju testa att lägga mothållet längst ut från spettets spets närmast händerna och se hur bra det funkar).
Fast i detta fall pressas mothållet uppåt och skall först lyfta båt och bom och i extremen båtgrannars båtar (beroende på hur tight de är förtöjda, får nog vara väldigt tight) innan man får ngn effekt av gångjärnet .

Teoretiskt ex. 10m bom innersta förtöjning 1m från infästning/gångjärn. En våg  som lyfter båten  30cm vid den inre infästningen kommer indirekt att lyfta bommens yttre ände 3m. I praktiken kommer det inte att ske utan vad som händer är att infästningen av Y-bommen måste hantera kraften som krävs för att hålla båten nere. 
Naturligtvis är principen detsamma med fören inåt men krafterna betydligt mindre pga. av skillnaden i flytkraft mellan för och akter. 

Om du inte förtsår efter detta så ger jag upp.. sedan om du vill backa i motsjö så är det upp till dig .. men snälla be mig inte om ngn förklaring om det stampar eller du förliser..wink


 



Senast ändrad av blondbella | 14 juni 2012 | 23:37



Senast ändrad av blondbella | 14 juni 2012 | 23:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den enda anledningen till att det är förbjudet i din båtklubb är det estetiskt rena med att alla båtar tittar åt samma håll.

att ingen säkert reflekterat över regeln sen båtklubbens stadgar skrevs men styrelse och hamnkapten följer reglerna utan att reflektera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...