Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Ockelbo-Ht-16

Problem med Johnson 70hp -80

Rekommendera Poster

Hej alla kloka båtskruvare!

Ja har köpt mig en båt med en Johnson 70 hästare på. första provturen gick den som en klocka, svara bra vid gaspådrag å plana som en dröm :) Överlyckig över mitt klipp gjorde jag klart det sista å la i den i sjön ja ska ha båten i. Packa i fika familj å hund å skulle dra iväg på en mysdag på sjön.

Då kom problemet! Den svarade inte alls på gasen, Men efter ett tag på tomgång så började den gå bättre å tillslut gick den som den gjorde vid första provturen. den blev nog bara sur tänkte ja.

men nästa tur var det likadant å nästa oxå. Det ja har märkt nu är att om man kör på tomgång å puttrar fram ett tag så kommer den tillslut, Även om den inte går helt ok då heller. 

Vad kan detta nu bero på, funderar på att den suger luft någonstans så ja ska byta blåsa å prova mig fram, Men om det inte blir bättre vart ska man börja leta då?

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du missat att choka? Kanske är självklart men lika bra att kolla det först :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ett måste för att den ska starta överhuvudtaget har ja märkt. Har även prövat att choka under färd om den inte fick nog med bensin men då dog den helt ist...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att ja läst flera andra trådar med motorproblem, Men inget som verkar likna mitt.

de flesta man läser om får problem när motorn blir varm, Men i mitt fall verkar det nästan som det är tvärt om... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinslangen ligger inte ikläm? eller har du tryck fast anslutningen till motorn ordentligt? eller är det hål på slang eller bränsle filter nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den biten ja håller på att kolla mig fram på nu... Det konstiga tycker ja att den börjar gå som den ska efter ett tag när man puttrat fram på typ tomgång. Om den suger luft så borde den väl aldrig riktigt gå på full varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade väldigt liknande problem på min johnson 140 hk -86..

Blev faan tokig till slut!

Bifogar min tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=446241

Bytte stift lite annat skoj och allt var löst!

Nu återstår det att se om det håller i sig..

Hoppas att det löser sig för dig me.

Vh

T



Senast ändrad av fralito | 06 juni 2012 | 00:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkade vara liknande problem... Men stiften är nya å köpt på båtfirma till just den motorn (svindyra) å ja tycker den går på alla tre cylindrar oxå, Å som sagt... det konstiga är att den kommer efter 5-10 minuter puttrande på tomgång...

Men ska åka å greja nu med bränsleledningen... Bara morgon kaffet är nere :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haloj..

Enligt en mekaniker som Jag har talat med så finns det 2 olika tändsystem..!

Ett för lågfart och ett för högfart..

Finns iaf på min motor..

Sen så kan ju membranet för vacumet på bensinpumpen gått sönder..

Detta märker du enklast genom att ta bort slangen från pumpen och pumpa upp bensin med blåsan.

Kommer det bensin från vacumfästningen så är det den som strular för dig..

Du kollar givetvis slangen då du ändå håller på, kan ju vara ett hål i den..

Du kan även prova startgas..

Vet inte riktigt hur det går till, andra kunniga vet nog..

Vh

T



Senast ändrad av fralito | 06 juni 2012 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det upp till bevis om det funkar i vattnet oxå när det blir motstånd... Efter att ha bytt blåsan, tagit bort snabbkopplingen på motorn å dragit slangen direkt till bränslepumpen, skaffat lite nya slangklämmor så gick den iaf på land med en spolmuff...

Så nu ska jag bara bygga om kärran innan det blir iläggning igen :)

Håller tummarna :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om någon nu är intresserad så har ja äntligen vart ute å provat båten igen... Lite svårstartad å rök som en London dimma när den starta men sen verkade det som den gick som den skulle... Så nu blir det ju upp till bevis när man kommer ut nästa gång... eller om det blir som sist att den bara krångla... Funderar ändå på att byta bränslepump... Om den inte är för dyr... Men det får man kolla upp före :)

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag när vi var ute var den likadan... Fast ja har ny tank och nya slangar och blåsa... Men kom och tänka på en sak idag, 

kan det vara så att när ja pumpar på blåsan så trycker det in för mycket bensin så motorn blir sur? För kör man å puttrar på tomgång ett tag så går den ju som en klocka sen... 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har separatsmörjning så koppla bort den.Och blanda direkt i bensinen så ska du se att den går riktigt.

Mh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter som samma symptom som jag har på min motor. Startar och går bra när den är kall men när man startar den varm så vill den ofta inte ta gas utan dör istället. Jag startar då motorn på primern en gång varpå den dör på nytt, efter det kan man starta och motorn går som en klocka. Vet inte vad det beror på men min motor har varit så här i flera år och det funkar jämt att prima en gång och sedan starta på nytt.

Kan tillägga att det är samma motor, Evinrude 70hk ifrån 79. Kolla gärna om din fungerar likadant...

Kan tillägga att även min motor brukar komma igång efter ett tags tomgångskörning.



Senast ändrad av Knoparn | 28 juni 2012 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen sån VRO pump eller vad dom heter så ja måste blanda oljan i bensinet så det är det inte som är fel.

Nja, Min är mer när den är kall som den int går, Startar gör den å varvar ur på handgasen men när man lägger i växeln å ska gasa på så bara dör den. Men om man som sagt puttrar en 5-10 minuter på tomgång med växen i så kommer den efter en stund och går som en klocka.

Sen rycker det som London dimman bakom när man startar den första gången för dagen, Så det är ju nästan som den får för mycket å blir sur.

Tack för alla svar också :)

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, min går bra kall och ryker inte speciellt mycket. Går också bra att gasa med handgasen men med vxl i så dör den.

Går den på alla tre cylindrar när det inträffar?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör den, Tror som sagt (eller hoppas) kanske man ska säga att det är så att det blir för mycket bensin när ja pumpar så att den blir sur... Så nästa tur ska ja prova att inte pumpa alls å se hur den beter sig...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen expert men när min gräsklippare började gå ryckigt och ojämt och som även gav ifrån sig mycket rök så bytte jag membranet i förgasaren som ligger och flexar fram och tillbaka och drar fram bränsle till förgasaren. Jag bytte membranet och den var som en helt ny gräsklippare, gick jämt och fint och starkt och inte någon rök överhuvudtaget. Kanske är memrbanet i din bränslepump som är för gammal och sliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja... är även inne på att byta bränslepump om det inte blir bättre... 

tack för tipset :)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu kan man skämmas lite, Hade min far å en kompis med ut idag å vi kom nog fram till att den inte tänder på alla tre cylindrar i början... Men den kommer igång efter puttrandet på tomgång... surprise Konstigt nog... 

Är det någon som vet hur eller om man kan mäta upp tändspolarna? Å i så fall hur...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade något liknande fel på en mariner 20hk en gång i tiden. På den var CDI enheten paj... Troligen någon lödning eller liknande som inte fungerade vid kall motor, efter att man puttrat en stund så hoppade det till i motorn och så började den fungera.

Vill minnas att tändspolar har behandlats tidigare. Om du ser vilken cylinder som ej tänder(kolla ex. stiften) så kan du flytta om spolarna och se om det felet flyttas. Då kan du kanske komma fram till vilken spole som ger fel signal. Sök lite i forumet på äldra trådar.



Senast ändrad av Knoparn | 02 juli 2012 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är precis så då min också... Denm möpar vid gas å åker man på tomgång så hör man hur den tänder till en gång på alla sen möpar den igen åsså kanske den tänder 2 gånger i rad på alla... Smäller nästan till... Sen helt plötsligt så går den som aldrig förr... 

Var ute å fiskade igår å låg still på ett ställe i kanske 3 timmar, men efter den nerkylningen så gick den direkt...

Läste någonstan på forumet här att man kunde kolla hur lång gnista det blev med en skruv... får nog ta å leta efter den å kolla vad det står...

Tack alla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett nytt tips idag angående mitt problem... Å skriver det här ifall någon har ett liknande problem...

Att ena tändspolen är sprucken så det kommer in fukt å kortsluter... När sen motorn blir varm så torkar det upp å den börjar gå på alla 3 cylindrar... Kan det vara nått kanske... Ska åka å kolla upp det imorgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN!!! Hoppas ja... Idag när vi prova den på land med spolmuff gick den bara på 2 så den tände inte på mitten cylindern... Å det var ju nartuligtvis igen gnista...

MEN när vi hade värmt tändspolen till mitten stiftet så blev det gnista igen... Därav det konstiga att den kom igång efter en stund på tomgångs puttring...

Men är det någon klok som kan förklara hur det kan bli så eller är det bara att gilla läget å skaffa en ny tändspole å köra på...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*PUUSSSSTTTT* Bytte tändspole igår å den var ändå likadan!!!! Ja blir F-N inte klok på vad det är för fel... Är det någon som har någon mer bra idé vad det kan vara för nu ger ja snart upp indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ha kommit in vatten i den felande cylindern?

Det har nämligen jag råkat ut för på en tvåcylindrig motor.

Vi tog ur tändstiften när motorn var kall och körde runt med startmotorn. Då såg vi hur det kom ut vattenstänk ur den ena cylindern.

Symptomen var som ni beskriver. Det blev till att byta toppackning.

En numera pensionerad båtmotormekaniker sa att  det kan  visa sig på detta vis om vatten kommer in i en cylinder. Det ventileras bort efter en stund när granncylindern har fått jobba lite och värmt upp motorn samt det har kommit in lite bränsle istället för vattet. Då kan den felande cylindern gå igång.



Senast ändrad av cinc | 19 juli 2012 | 12:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att fukt kan vara orsaken.
Också att kondenserad luftfuktighet har en jäkla förmåga att samlas och sugas långt in i smala mikrosprickor p.g.a. kapillärverkan.

Har du provat att torka även CDI:n med hårtork* eller liknande?
Kanske värmdes den rent av oavsiktligt då du värmde tändspolen, därav det falska sambandet som pekade på spolen??

Reservdelsskiss finns här;
(kretsmässigt sett så finns bara 45.time base assy och 8.stator assy före CDI:n. Tror f.ö. inte på någon av dessa som felkälla, särskilt inte den sistnämnda som servar alla tändstift likvärdigt) ... http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1980/J70ELCSA/IGNITION SYSTEM/parts.html

*) Hade en krånglande kapslad krets i min gamla vhf-radio som inte kunde bytas eftersom kretstypen inte längre tillverkas. Särskilt vid övernattning krånglade radion rätt regelmässigt till långt fram på eftermiddan, blev nog litet extra fuktigt av utandningsluften.
Haha, blev att jag buntade fast en 10W-glödlampa emot kretsen inne i radion, funkade hyfsat för sen tog det max en timme med värmning innan den funkade.
(Slutet på den historien blev f.ö. att servicekillarna på Lafayette förbarmade sig och släppte till en av  sitt lagers dyrgripar. Gillade kanske min beklagande liknelse med gamla rör-radiostationers  uppvärmning, vad vet jag? Men efter mitt kretsbyte funkar vhf-en numera sen länge finfint igen. :) 
Men under en motorkåpa är ju futtiga tio watts värme inte mycket, så upptorkning kan nog gå betydligt fortare vid t.ex. några minuters tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej och tack för svar! Men vilket nummer på skissen är CDI boxen? Är det samma som power-pack? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, just power pack.
Var den sitter på motorn har jag ingen aning om, kollar ju bara reservdelsskisser och har inombordare själv. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja idag prova vi å värma CDI boxen med spolmuff å visst gjorde det skillnad... Så nu blir det att beställa en ny box å hålla tummarna på att det hjälper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...