Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
T-Beam

Batterier, nybörjarfrågor

Rekommendera Poster

Hej alla trevliga och hjälpsamma båtmänniskor

Jag har läst massor av era frågor, svar och tips till andra med stort nöje och nu vill jag också ställa en första fråga och hoppas på svar.

Jag har läst en massa inlägg om batterikopplingar, mer och ännu mer avancerade, och försökt lära mig samt förstå hur jag själv ska tänka på min Maxi77:a (1975) som jag köpte förra året. Jag hade då två batterier monterade i förpiken (86 92 Ah) marinbatterier. Jag landströmsladdade dem med en lite klen laddare under sommaren och fick aldrig dem riktigt laddad trots veckolång laddning. Jag kollade även batterierna med enkel batteritestare från Biltema och enligt den så var batterierna ok.

Men i höstas när jag tog upp båten så tog jag batterierna till en bilmek. och han dömde ut dem bägge (det ena något bättre än det andra). Jag vet inte om jag har förstört dem under sommaren pga klen laddning eller om de helt enkelt var dåliga när jag köpte båten. Vad tror ni?

Nu till min huvudfråga... senare under hösten så köpte jag mig (som jag tyckte) en bra laddare, nya batterier hade jag insett att jag behöver ändå. Det är en Ctek Zafir 100 med specifikationer som Charging Current: 7A, Charging Voltage:14,4V/14,7V/15,7V. Battery Capacity: 14-150Ah. Betyder det att jag max kan ha batterier med sammanlagt 150Ah?? Eller tar det bara längre tid att få dem fulladdade??

Andra detaljer som kan vara intressanta och av betydelse för era svar. Jag har en Honda 9.9 fyrtaktsutombordare med elstart och laddning (med det blir ju inte några längre stunder med segelbåt). Elbehovet är kylskåp (osäker på förbrukning), kajutabelysning, lanternor ibland, minipc/surfplatta till sjökort, ev. bilstereo och ladda mobil samt elstart av utombordaren (men det funkar bra att snöra igång den också). Jag funderar också på solpanel i framtiden.

Tacksam för svar /Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också en 7A laddare till 240Ah batteri coh det funkar bra. Det är sällan den laddaren går numera då vi också har väldigt bra generator och 130W solceller. Vi hade tidigare en fläktlös laddare som gick sönder och gick inte att laga pga brist på kopplingsschema. Hade sen en 12A laddare med fläkt och den gick turligtvis också sönder. Jag vill ha tyst när jag sover om det går och hittade en fläktlös som nu alltså gör tjänst. Det behövs ju ofta inte mer än 50 Ah laddning över natten och det fixar en 7A lätt. Solcell är lösningen. Köpte ikväll en 130W panel som jag hoppas få plats med. 260W är inte fel när hamnavgiften tenderar bli nåt för rikemännen alenast. Då ankrar vi, jollar till affärn och låter solen skina fram strömmarna i tråden till batteriet. Ström är det alltid gott att ha i överflöd. Vattenkokare och elplatta brännner överskottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ... detta svar gör mig ju lite glad... då jag skulle vilja shoppa två st 100Ah-batterier. Men vad betyder då laddarens märkning 14-150 Ah?? Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga tillverkaren. Det kan vara en rimlig laddtid brukar räknas som tio timmar vilket blir ett halvladdat 150 Ah batteri. Kan också ha att göra med de olika laddcyklerna som moderna laddare ståtar med. Bulkladdning batterikokning och underhållsladdning. Det blir väl lite galet då om batteriet är för långt utanför den tänkta batteristorleken. Huvudsaken är att batteriet alltid laddas fullt så snabbt det går. Annars blir det nya batterier varje sommar. Solceller är bra att gneta på när båten ligger vid bryggan och batterier som är toppladdade hela tiden får bra livslängd. Vilket jag tycker fem sex år är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt som Forgus säger, moderna laddare har små datorer i sig som kollar hur laddningen går och om en sekvens tar för lång tid tycker laddaren att det är fel på batteriet. Om man då har en liten laddare på 7A och en stor batteribank hinner det bli time out innan man fått i tillräckligt med ström. 178 Ah och en 7A laddare förefaller något klent. Jag hade valt en nyare 10A laddare till den batteribanken. Men du kan köpa en till på 7A och koppla parallellt, det fungerar det med. Ctek har en uppsjö av laddare och det kommer mer och mer intelligens i dom så numera klarar en 10A laddare (MXS10) upp till 200Ah för laddning och 300Ah för underhållsladdning.

Ctek Zafir är en något enklare version av Cteks laddare som inte är marinanpassade, de har inte samma fuktskydd och säljs alltså till ett något lägre pris av de stora kedjorna, Clas Ohlsson och Jula.



Senast ändrad av Paliswe | 05 juni 2012 | 07:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ni bägge för svar... jag ska kolla upp med Ctek. Jag kommer ha tillgång till att ladda jämt när den ligger i hemmahamn. Jag har inga planer på långturer utan det blir dagsturer, några helgturer kanske och nån något längre. Men då räknar jag med att kunna ladda i hamn. Vad jag förstår så är dessa nya laddare bättre på att kunna ligga på med laddning hela tiden. Men om jag skaffar en till, måste den ha samma strömvärde-ut-värde? Behöver jag någon speciell koppling eller räcker det at bara lägga parallellt?

Ett par småfrågor till när jag ändå är i farten (och självklart vill jag gärna ha mer synpunkter på min grundfråga): Använder ni batteriboxar till era batterier? Det fanns ingen sån i när jag köpte båten, men funderar om man kanske behöver det? Den andra frågan är om man kan låta laddningsklämmorna sitta på efter avslutad laddning och man seglar (och nyttjar batterierna)? Det skulle underlätta hanteringen betydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en till mindre Ctek-laddare kan du ansluta den hur som helst, bara det blir plus till plus och minus till minus. Man kan ansluta olika stora ctek-laddare parallellt, men om du köper en större Ctek behöver du inte den mindre. Alla Ctek kan du ha på hela tiden.

Ctek har också en batteriindikator med inbyggd anslutningskontakt, dels sådan som kan sättas i något skott eller sådan som bara hänger på en sladd. Det är en fördel om laddsladden är ansluten hela tiden till batteriet, det blir då enklare att använda laddaren. Det följer med 2 st laddsladdar, en för tillfällig anslutning och en för fast anslutning. Den på bilden får man köpa separat.

Batteribox använder du om du vill, inget nödvändigt.



Senast ändrad av Paliswe | 05 juni 2012 | 09:43

post-10017613-1394237107,481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar... jag provar mig fram och köper 2 st 100Ah batterier med den befintliga laddaren så får vi se hur det funkar... annars kompletterar jag ev. med en till eller tidigarelägger solcellstanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag: Gör en förbrukningstabell! Ta reda på hur mkt dina prylar drar i Ampere, samt hur många timmar per dag du har dom igång. Slå ihop detta och du har din dygnsförbrukning.

Ta sedan din (tilltänkta) batteritank, dela den med hälften (vanliga batterier ska inte laddas ur mer än så) och dela dessa 50% med din dygnsförbrukning. Då ser du hur många dygn du kan vara ute utan att behöva ladda batterierna.

En batteriladdare bör (i mitt tycke) vara så kraftig att den kan (nästintill) fulladda din batteribank över en natt när man uppsöker gästhamn med elstolpe. Jag köpte en CTEK M200. Den funkar kanonbra.

En batterimätare är fantastisk att ha, jag ångrar inte en sekund att jag la ut pengarna på en Nasa BM-1!!

Jag har också en Maxi 77a, köpte nya batterier i våras och det blev 2*115Ah. Detta i kombination med en 50W solcell gör att jag kan vara ute max 5 dagar utan att behöva uppsöka landström. Kika gärna in på min blog, adressen ser du i min signatur.



Senast ändrad av bran82 | 08 juni 2012 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...