Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
richard021

Hur mycket ska man pumpa bränsleblåsan?

Rekommendera Poster

Hämtade hem min båt idag 50 hk mariner. Den har precis varit på rep hos verkstad. Stoppade i den i vattnet å pumpa fram Bensin med blåsan. Men den startar ej. Hur mycket ska man pumpa fram och hur ska blåsan kännas? Motorn tände inte alls så känns som den blev sur? Kan man pumpa fram för mycket soppa så att motorn blir sur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tills blåsan är hård, blir motorn sur är det bara o vänta en stund :) testa choka igång den om den inte vill starta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hårda att det typ inte går att trycka ihop den? Är det luftläcka om den inte blir så hård? Kan trycka ihop den helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan skall vara hård, du skall inte kunna trycka ihop den, förutsatt att du inte tar i för kung och fosterland.

Chokar du?

Första året jag hade båt (Mariner 100), drog jag ur hela batteriet  två gånger utan att den startade, uppgiven satt jag och stirrade på reglaget och läste texten vid startnyckeln.

PUSH TO CHOKE, med choke startade den direkt. Utan choke är den omöjlig att få igång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsorna kan nog fungera lite olika, men jag minns en som behövde luta åt rätt håll för att ventilen i den skulle täta. På den behövde jag pumpa bensinen uppåt för att den skulle fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så pilen på blåsan pekar mot motorn. Det kan även vara en trasig backventil i blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar även höra ljudet av bensinen när den når motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte är det omöjligt o få igång, fast min har blivit sån med att man måste choka igång dock blir den ofta sur om jag kör choken för länge fast det skall man ju inte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick igång motorn idag utan att göra Något specielt. Funkade att köra också Men blåsan är fortfarande inte hård men det Verkar funka iaf. Jag trodde 50 hk skulle skicka på hyffsat på en flipper 470 gt men tyckte de va rätt tråkigt. Är iof van att åka hojj å rätt så pigg bil. Säljaren sa iaf att det skulle gå å dra wakeboard Så de kanske duger i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar på med en ny fråga i samma tråd: Båt flipper 470 gt 50 hk La till i hamnen igår och så att dem flesta Motorerna på dem andra båtarna stog helg vågrätt medans Min motor står lite lutandes, ska man ha så på vissa Båtar eller ska jag flytta den där pinnen som motorns Backklir ska gripa tag i? Finns väll typ 5 st hål och nu sitter den typ i hålet längst Bort från aktern. Problem 2 klorna griper inte tag när jag lägger I backen så backar jag för fort åker motorn Upp. Ska jag sätta dit ett gummi eller spännband Istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

backspärren som är trasig då, oftast tags dom bort, så när man backar flyger så motorn upp gör min med har gjort på alla min motorer då förra ägarna har burtit av backspärren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående lutningen, så ska motorn vara så långt ut som möjligt, utan att fören på båten börjar pendla upp och ned i planing/normalfart. Kan behöva ändras beroende på vilken last/fart du har tänkt dig, mot det normala.
Kolla om backhakarna är slitna och om det går att fila till eller svetsa på lite material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående blåsen så bytte ja min igår varpå bensinen i slangen rann ur... Började pumpa på blåsan men hände ingenting... Provade att starta motorn å den starta och blåsan blev hård efter det... Men frågan är varför man ska ha en blåsa då när den inte behöver användas iaf? Den startade ju ändå...

Någon som har någon bra teori? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om slangen är tom och förgasaren/na är tomma tar det lång (för lång) tid att få fram bränslet med bara bränslepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och möjligen klarar inte en tom bensinpump att ens lyfta pelaren med bensin ifall dunken står långt under förgasarens höjdnivå?
Luft i slangen har inte samma egenskaper som vätska, och vissa pumptyper som olje- eller vatten-kugghjulspumpar har ingen luftsugförmåga alls.

Blir ju också ett väldigt ineffektivt och dyrt sätt att pumpa om motorns pump är mekanisk och man därför måste mala runt hela motorn länge med startmotor.
Men ifall motorn skulle råka ha en elektrisk bensinpump som startar med tändnyckeln och samtidigt har bra luftsugförmåga, detta plus liten pumphöjd, så skulle faktiskt blåsan kunna skippas utan minsta problem?

Gör också den reflexionen angående hur hårt man bör klämma på blåsan att man nog kan få en liten ledtråd om detta när motorn går?
Man vill ju naturligtvis aldrig sänka flottörna med överdriven klämstyrka så lagom blir nog bäst som vanligt.
Provklämmer man litet under körning på blåsan så känner man väl dels vikten/mottrycket av bensin-pelarens höjd (blåsans ut-backventil öppnar då men inte in-ventilen) plus motorpumpens övertryck mot flottörerna via nålventilen.

Alltså bara en fundering, men så värst mycket hårdare än så borde nog egentligen blåsan aldrig kännas?



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 juni 2012 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää ... min förhastade fundering ovan funkar knappast, man får ingen ledtråd till hur hårt man bör klämma blåsan för man kan ju ändå inte skilja på pumpflödets- och flottörnålens motstånd.

Går väl iofs att räkna på flottörers flytkraft, nålens area och tryck hit&dit men själva klämmandet sker ju ändå på känn och låter sig inte beskrivas med nån exakthet.

Ta i lagom, får bli mitt helt obrukbara tips. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...