sailorboy 0 Postad 11 Januari , 2005 Hej Har en md 31 1990 , har gått 1900 tim sötvatten kyld. Dock så har den börjat ge i från sig ordentligt med blå rök. framför allt när den är kall. inga start problem eller hög temp. men man får skämmas när man startar upp den. Vad kan detta vara. kassa spridare?? den drar inte mycket olja. någon som vet något?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 11 Januari , 2005 Hej, det borde bli svart rök av oförbränt dieselbränsle. Kan vara spridarna, det är ju det man börjar med när det gäller felsökning. Demontera dem och tag med till en VP-verkstad. Mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seawolf Postad 30 Januari , 2005 Om din motor inte drar speciellt mycket olja, så skulle jag gissa att du har lite slitna ventistyrningar. Detta medför att när motorn är varm och oljan tunn, så rinner det ned lite olja på ventilerna och i förbränningsrummet ovanför kolvarna timmarna efter du stoppar. När du sen startar igen, kommer denna olja att brännas upp med den typiska blå oljeröken som följd. Det är väl som du säger mest ett estetiskt problem. Skulle du vilja åtgärda det så räcker det att ta av topplocket på motorn och be en motorenoveringsfirma byta ventilstyrningarna, samt slipa in ventilerna på nytt. Du behöver inte ta ur motorn ur båten. Om du jämför 1900 drifttimmar med en dieselbil som körs i genomsnitt 100 km/tim, så blir det 19000 mil.På en dieselbil anses detta som 'nyss inkörd', bl.a. eftersom dieseloljan ger snällare kallstarter än bensin. Taxi brukar kunna klämma ut 50-100 tusen mil ur en diesel. Lastbilar flera 100-tusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifS 0 Postad 1 Mars , 2005 jag tror att det är kolven som är sönder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser