Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Beeenny

Hjälp med Jerry båt.. För kort rigg?

Rekommendera Poster

Jag har en Jerrybåt med en 9,9hk motor..köpte båten för ca en månad sen..åker hem,sjö sätter båten..allt går bra..tills den planar.. så tappar propellern fästet hur jag än vinklar motorn..motorns rigg är 44cm akterspegeln 47cm alltså är riggen 3-4cm för kort ?..kan jag göra nå eller är de bara byta motor :(, har även bytt propp till högre stigning.

Det skumma är ju att ägarn innan sa att de funka perfekt för dom och när ja köpte den va även motorn upphöjd 3cm från akterspegeln..Ljuger ägarn innan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan det bero på eventuell viktskillnad på vem som kör båten? om de haft ett mindre barn innan, typ.

Annars borde ett mått runt 50cm innebära lång rigg, och runt 40cm kort. Hur mycket över båtbotten ligger motorns kavitationsplatta på din båt?

Mvh

Senast ändrad av Knoparn | 05 juni 2012 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om personen innan var lättare borde de väl ha varit ännu värre förut ? eftersom båten kommer ännu längre upp ur vattnet ? eller tänker jag fel ? anti kavitations plattan är ca 3-4 cm ovanför botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan ju vissligen testa och flytta fram tanken och ha den vid fötterna..de är ju ändå 20kg onödig vikt på aktern

Senast ändrad av Beeenny | 05 juni 2012 | 22:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju riktigt skumt. Man brukar säga att den ska ligga några cm under eller max jäms med botten på båten. Låter ju som om båten behöver en långriggad motor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...