Figo 31 Postad 4 Juni , 2012 hej, Nån som testat denna till android? Kostar bara 199kr www.sjokortsplotter.se //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mpyx 0 Postad 5 Juni , 2012 Hej, har inte testat deras Manual som de säljer, däremot använder jag OruxMaps som de verkar basera sin Sjökortsplotter på. Det är en gratisapp (eller om man vill kan man donera 17SEK till utvecklaren) som använder BSB sjökort rätt av som du köper från tex Soltek. Sjökorten tankar man bara ner i rätt bibliotek på plattan/telefonen och så funkar det bara. OruxMaps funkar bra tycker jag. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmaps&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5vcnV4Lm9ydXhtYXBzIl0. I OruxMaps kan man även ställa in olika profiler för land eller hav för visning av km/h eller knop tex om man använder den på land också, jag har en platta med sjökort till sjöss och en telefon med gröna kartan på land (och med sjökort som backup till plattan eftersom telefonen ändå är med på sjön). Manualen kan man ju köpa om man inte lyckas med den enkla installationen, eller fråga här på forumet... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 5 Juni , 2012 Svintufft! Mycket bra tips, skall absolut testas! I övrigt kan jag rekommendera att köpa sjökort från Soltek i BSB-format. Mycket smidigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 5 Juni , 2012 Har laddat ner appen och den verkar OK. Hur gjorde du med sjökort? Har kollat på Soltek hemsida men där är det bara BSB kort för PC. Tog du ner dom i en pc först eller? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 5 Juni , 2012 Digitala bsb-kort passar på alla datorer, oavsett du köper dem hos soltek eller annorstädes. Använder dem själv till OpenCPN på Linux, men de fungerar efter konvertering även till sjökortsprogram (Pathaway) för en gammal SonyEricsson-telefon. Senast ändrad av breckan | 05 juni 2012 | 23:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mpyx 0 Postad 5 Juni , 2012 Hmm, jag hade glömt att det var några steg extra... Man behöver ta ner ett program som heter Oruxmapsdesktop, och ett som heter bsb2png.exe. Med bsb2png gör man om .KAP filerna till .png filer med en batchfil som börjar tex: bsb2png.exe 611 arholma_1.KAP 611 arholma_1.png bsb2png.exe 611 kapellsk_1.KAP 611 kapellsk_1.png bsb2png.exe 611 norrtalj_1.KAP 611 norrtalj_1.png osv Sen gör man i Oruxmapsdesktop om dessa till Oruxkartor, finns en batch conversion flik där man bara pekar på foldern där .kap och .png filerna ligger och anger en folder för resultatfilerna i oruxformat som man till sist lägger in på plattan... Här finns en beskrivning: http://www.oruxmaps.com/oruxmaps_kap.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
urbla 0 Postad 6 Juni , 2012 > Breckan skrev : Använder dem själv till OpenCPN Använder Seaclear själv idag, men är intresserad av OpenCPN och Linux är inget hinder. Vet något om vilka fördelar OpenCPN har gentemot Seaclear? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juni , 2012 Går Seaclear att använda i en android läsplatta? Har kört Seaclear i min laptop i snart 10 år, så det hade ju varit bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 6 Juni , 2012 saxat Tänkte bara dela med mig. Sitter med en HTC Desire och nyköpt båt. Har sjävlklart inplastade sjökort också men blev grymt imponerad av enkelheten att få in sjökort GPS plottter på Desiren, som komplement. zoomnivåerna 12-15 1. Installerade oruxmaps appen på telefonen. 2. Installerade Mobile Atlas Creator på PC:en. 3. Skapade kartor i Mobile Atlas Creator. Där fanns Eniros sjökartor för Norden redan! Bara att välja vilket område man ville skapa karta för och vilka zoom nivåer man behöver. inga behov av att kalibrera kartor längre. 4. Flyttade över de skapade kartorna till telefonen mha USB kabel. KLART för att gå till sjöss - med egna offline kartor av god kvalitet! Allt som allt tog det nog 20 minuter för mig innan jag hade Blekinge kusten i min Desire. Allt gratis och helt ärligt. Kul att se Android och open source initiativ som gör så här avancerade saker tillgängliga för allmänheten - gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 6 Juni , 2012 Var bara noga med att ladda ner rätt version 1.8 av Mobile Atlas Creator. I tidigare versioner finns inte möjligheten att skapa Orux Maps kartor och i senare versioner finns inte Eniros sjökort med. /Robin Senast ändrad av Riro | 07 juni 2012 | 08:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 7 Juni , 2012 Vilka zoomnivåer borde man välja? 15 är ju väldigt detaljerat och 9 övergripande, men hur många steg är vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 7 Juni , 2012 Nja, jag har valt det bara. Seaclears enda nackdel är väl att man rullar musrullen åt fel håll för att zooma och zooma ut. OpenCPN:s fördel är att det fungerar på flera olika operativsystem. För Android finns även Pathaway, men det kostar 200 kr. Ett exempel då det är bra att ha dubbla gps:er är Askimsfjorden där jag seglar. Mitt i fjorden finns en grupp öar och grynnor som är svåra att segla genom, men om 1. den fasta gps:en 2. Pathaway på den gamla SonyEricsson-mobilen 3. pappersjökorten och 4. ekolodet visar på samma ställe, då kan man känna sig rätt trygg med att man är rätt. Som kompisen och jag konstaterade; före gps:ens tid kunde/vågade man aldrig segla där. Aldrig. Senast ändrad av breckan | 07 juni 2012 | 14:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Juni , 2012 Hur bär man sig åt för att installera Seaclear på en android läsplatta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 8 Juni , 2012 Seaclear är ett windows-program. Android är ett system med Linux-kärnan i botten. Många windows-program går att köra i Linux-system med programvaran Wine, men jag tror inte Wine än så länge har anpassats för Android. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 8 Juni , 2012 Är läsplattorna verkligen ett alternativ till plotter?? Har själv en platta en Galaxy Tab 10.1 och läser mycket böcker på den. Provade för ett tag sen att lägga mig i solstolen på altanen en solig dag för att slappa och läsa men trots att det är svart text på vit bakrund och full ljusstyrka så gick det inte... Visst kunde jag skönja orden men det var långt ifrån bra. Kan inte tänka mig att det skulle funka i praktiken att köra sjökort som dessutom är mer färglada och mindre kontrast än boken med sitt svart/vitt en solig sommardag om man inte alltid är garanterad skugga över plattan. Dessutom är plattans yta blank och vilket speglar rätt mycket! Är det någon som har mer erfarenhet om detta så hojta till om jag har fel! /Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 8 Juni , 2012 Well, det är ju inte direkt så att min plotter är helt okänslig för solreflexer den heller. Jag skulle ju inte vilja läsa en bok på den i solsken... :-) Förmodligen är plattans matris helt avgörande för hur bra den klarar solreflexer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 8 Juni , 2012 Har en Lowrance HDS-5 och den är ju klockren i direkt solljus och har inge som helst problem att se kartorna då!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Juni , 2012 Jag uppfattade det så som att urbla använde Seaclear på sin platta, men jag kanske missförstod!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Juni , 2012 I mitt fall har jag en motorseglare med invändig styrplats. I förra båten har jag använt laptoppen med Seaclear som plotter och hade den placerad så att jag kunde se den från sittbrunnen. I den nuvarande har jag en plotter i sittbrunnen, men datorn får inte plats framför ratten vid inre styrplatsen. Däremot hade en läsplatta fått plats och Telia sålde en android till skapligt pris. För min del som komplement till plotter, dator och pappersjökort tror jag det är perfekt inne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Juni , 2012 Ett tips är att eniro har en gratisapp för sjökort. Så vitt jag kan se ser det ut som sjöfartsverkets variant. Finns både för android och iphone. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2012 Fungerar inte på läsplattor!? http://www.eniroblogg.se/eniro-pa-sjon-–-nu-aven-till-android/?replytocom=16056#respond hr skriver: 8 juni, 2012 kl 12:03 Appen fungerar tydligen INTE till android-plattor.Och det framgår ingenstans heller.Kommer den även till plattor för oss som vill ha lite större skärm? Svara Admin skriver: 8 juni, 2012 kl 03:40 Hej HR, vi har inga planer just nu på att släppa appen till android-plattor. //Jon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Juni , 2012 Funkar i min Xperia P i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2012 Då är det bara att prova då. Kan man ladda ner sjökorten till plattan, så man slipper va uppkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Juni , 2012 Jag upplever samma sak. Pc, tv, nalle och det digitala fönstret på VP mätarna är i många ljus helt omöjliga att se. Plottern ser jag nästan alltid oberoende på inkommande ljus. Här ett klipp med min nalle vs. plottern gjort i skugga varför man ser båda skärmarna men man ser att nallen är så mycket ljussvagare fast den står på max ljusstyrka. http://www.youtube.com/watch?v=0GY11tlYsBE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Juni , 2012 Tyvärr verkar den fungera så att den laddar vartefter man scrollar. Jag ser den inte som ett alternativ till en fast monterad plotter. Däremot, bra backup om både plottern och papperssjökortet gått åt tjottahejti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2012 Då är ju inte eniros sjökort något alternativ. Jag har visserligen ett trådlöst nätverk från Net 1 i båten så det ärju täckning på hela Skagerack, men sjökorten bör ju finnas i apparaten, annars är det ganska meningslöst även om det är gratis. Det är nog bättre att köpa ett riktigt navigationsprogram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Juni , 2012 Varför inte testa OruxMaps på andriodplattan? Då går det att ladda ner eniros sjökort och spara i plattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2012 Kan man lägga in BSB-kort i plattan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Juni , 2012 Korten måste vara i OruxMaps format, vet inte om det går att konvertara från BSB, har bara provat att ladda ner eniros kort med Mobile Atlas Creator 1.8 och då blir korten i rätt format. Det är bara att kopiera in dom i map mappen i OruxMaps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2012 En gammal stofil som jag skulle nog inte hålla på med såna nymodiga inovationer. Dessutom är dom beroendeframkallande ich jag har nog med problem ändå. Jut nu håller jag på att kila upp en rörgrav ur urberget. Det är betydligt enklare att begripa hur det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser