Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Hobbe43

Sönderdragna gängor DP290

Rekommendera Poster

Hej,

Jag var tyvärr lite väl nitisk när jag bytte olja på drevet höromdan och drog oljemätsticken så hårt så att gängorna gick åt pipan i drevet (DP 290).

Jag har löst det provisoriskt med gängtätning/låsning och tror att det ska hålla säsongen ut men vad tror ni om att sätta i en helicoilgänga till nästa säsong?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma groda när jag bytte olja på mitt drev, enda skillnaden var att jag drog sönder gängan i avtappningspluggen.

Löste det genom att helt enkelt gänga upp hålet med en grövre gängtapp (M10), borrade sedan i magnetpinnen i den nya pluggen-passade samtidigt på och bytte pluggen till en med insexhål, ett litet helsike att dra åt och lossa med dessa pluggar med ett vanligt skruvspår i.

Borde gå att göra något liknande med oljestickan.

Var bara noga med att du inte får ner en massa spånor i drevet.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Helicoil eller någon av kvalitetskopiorna gör faktiskt att det blir bättre än innan. Med förebehåll för korrision. Jag har bara bra erfarenheter men har inte direkt hållit på med grejer som sitter i båtmiljö som drev mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heli coil, eller liknande går alldeles utmärkt. Gänginsatsen är rostfri, så det bliringet problem med korrosion. Jag skulle rekommendera att ta loss locket, innan man borrar och gängar. Locket sitter med fyra skruvar. det ligger några shims under locket, som man ska hålla reda på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, det får bli en rostfri Helicoilinssats till nästa säsong.

Trevlig båtsommar!!

/Hobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...