Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Petter10

Teknik vid tilläggning medström/medvind med stel axel!

Rekommendera Poster

Hej rutinerade båtägare?

Jag har en båtplats där jag får 2-3 knops medström i aktern vid tilläggning. Jag har precis bytt till en större motorbåt med stel axel. När det dessutom är medvind blir det helt klart äventyrligt att lägga till. Hittills har det gått ok (mest tur tror jag!).  För att kunna hålla båten rak krävs det helt klart fart och att vara beredd på att kasta in backen... Är det någon av er rutinerad som har lite bra knep och tips?

Soliga båthälsningar,

MVh Pe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd båten och lägg till i motvind/ström. Hur svårt kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken otrevlig ton du har. Tycker du att det är ett lämpligt sätt att välkomna nya medlemmar?

Till TS:

Tyvärr har jag inga tips att komma med annat än att glida på deplacementet, dvs lägg ur växel i god tid och manövrera med små roderkorrigeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa in har faktiskt många fördelar och är inte speciellt krångligt!

Upplever du det fortfarande som riskabelt så kanske det är läge att investera i en bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har 2-3 knop ström mot dig kan du ju köra sakta framåt (relativt vattnet) och ändå åka bakåt (relativt land). Har bara gjort så med en liten styrpulpet men i stark ström, man kan få förvånansvärt bra precision om strömmen är jämn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips tycker jag, men jag håller med om att tonen är lite väl personlig till någon man inte alls känner.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en segelbåt med rak axel så möjligen gäller inte detta resonemang andra farkoster, men för min del så går det alldeles utmärkt att backa om man bara har lång anloppssträcka så att propellerkraften hinner strömma något vatten över rodret. Första sekundrarna är litet spännande när aktern vandrar mer och mer styrbord... Men efter ett kraftigt påslag på gasen samtidigt som jag stöttar så gott det går med rodret brukar man känna att man gör fgv bakåt och då kan man dra av på varvet. när man väl har styrfart är det som att köra truck. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det senaste tipset! Som en liten kommentar till ngn ovanstående kan nämnas att jag inte skulle skulle ha önskat något tips om jag hade haft valet att lägga till motströms. Min båtplats ligger på fel sida bryggan så att säga. (Strömriktningen är konstant) Att lägga till med aktern mot bryggan är ej tillåtet på vår båtklubb då slitaget ökat på y-bommarna (kortare bommar). Jag kör på, som tur är känner jag ingen ågren utan glädje att få vara på sjön igen efter många torra somrar, jag får slipa tekniken på ett sommarlångt träningsläger så att säga!

Ha det gott på sjön!

Mvh P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du i en å?

Inte det lättaste att lägga till på i medvind/ström. Provat att lägga till i sidström i Nissan och där försvann ena Y-bommen när båten pressade ned den. Ploppade upp när vi lagt ut tampar och fått båten uppströms den andra bommen. I Nissan var strömmen 2 knop ungefär.

Det gäller att träna och åter träna så båtens rörelser kan förutses. Akterns rörelse i sidled blir då ett sätt att styra. Drar aktern åt styrbord på back får man både broms men även aktern åt styrbord så det gäller att ligga lite åt babord strax innan spiltan. Öva på lämpligt ställe, t.ex brygga utan bommar eller breda spiltor. Tyvärr har jag inga univeraslknep men just att aktern brukar dra åt ett håll bestämt av prop. vridning med eller motsols. Vanligast kanske att den brukar dra åt SB.

Låg en gång i en å med 4 knops ström sidledes brygga och det var ju väldigt enkelt när båten vändes och styrdes uppströms. Med 4 knops fart låg båten helt stilla och det var bara för Kalle att knyta fast. Inga fendrar behövdes när rodret fästes och fick dra ut båten från bryggan ett par dm. En natt med lite sämre sömn blev det dock med ljudet från forsande vatten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört ett antal olika båtar genom åren och det enda tipset jag kan ge är träna, träna och träna. Ge dig gärna ut i skitväder och träna mot en boj eller liknande.

I strömmande vatten kan det ju bli så jäkligt att naturlagarna råder över den skickligaste och då får man ta till tekniska lösningar såsom bogpropeller eller i värsta fall byta båt eller båtplats.

Tekniken du beskriver med att kasta in backen funkar ofta med lite träning men kolla så att din drivlina pallar det. Pentas tidiga 2003T serie gillar det inte...

Lycka till

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker att båten svänger med aktern och inte med framändan som en bil blir det enkelt

Ha koll på motorns rotaionsriktning, antag att det går i högervarv när du backar;

Antag du har bryggan om styrbord.

Glid in mot bryggan i ca 40 grader  med rodret i mitten och växel i friläge, När du är nästan framme med stäven mot bryggan lägger du rodret lite mot styrbord lägger i back och vips glider rumpan mot land.  Och så ligger du dikt an mot bryggan.

(tänk på att puffa med växeln och inte använda gasen, Du kan både styra, gasa och bromsa med växeln.

Det känns lite scary första gångerna men när du fixar det kommer du impa på alla. Min fru talar fortfarande med beundran i rösten om hur jag la till hennes mors båt första gången vi var ute på sjön tillsammans.

- men som sagt det är ju enklare att vända och lägga till motströms



Senast ändrad av Marrexxx | 04 juni 2012 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...