Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Jan--

Måla friborden med Biltemas tvåkomponent

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av Biltemas tvåkomponent? 
Tänkte måla fribord och reling på min styrpulpetare. Den är målad av tidigare ägare med någon tvåkomponentsfärg. Vad är bästa arbetsordning, tänkte först tvätta med avfettning och sedan slipa lätt och sedan torka av med T-röd eller tvätta igen med avfettning efter slipning.
Behövs någon grundfärg, båten är ljus och ska målas benvit. Kanske ett lager med Biltemas Epoxiprimer kan göra jobbet som grundfärg och få färgen att fästa bättre.
Några andra förslag till rimlig kostnad? Kanske vanlig enkomponents lackfärg duger lika bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1A:
Vad är den målad med för färg idag?
Är det 1K-färg kan du inte måla över den med 2K-färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte färg från blå till röd på min F18 förra våren. Använde då
Biltemas 2- komponents polyuretan. Resultatet blev bättre än
tidigare, men inget som direkt imponerade (se min båt).
Praktiskt båtägande har en artikel om målning med Biltemas färg:

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20101123

/budgetmalning-for-liten-bat/?page=1

I stället för den skumgummiroller som användes i artikeln så
skickade jag efter utbytesroller från Hjertmans art. nr. 4568-3
Det blev en del rinningar men dessa slipade jag ner efter torkning
och bättrade på med ny färg. Du måste också använda Biltemas
speciella förtunning innan ommålning.
Sammantaget så får man även i detta fall vad man betalar för.
För mindre än en tusenlapp har båten fått en ny färg som ser bra
ut (på håll).
Svårare att tycka något om ev grundfärg men det lär inte vara
något problem med fästet om du slipat och torkat av ordentligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lackade förra året med Biltemas 2-komponent och grundade med epoxyprimern. Sprutlackade och jag är nöjd. Det var inte färgen det var fel på när det inte blev helt bra.

post-10000408-1394237107,1225_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar 1A: Som jag skrev i frågan har tidigare ägare har målat med tvåkomponent, vet ej av vilket märke.

Tack för länken till artikeln där beskrivs det hela på ett enkelt sätt. Tycker era resultat ser fina ut. Någon utställningsbåt är det inte precis fråga omsmiley Att undvika att färgen rinner verkar vara det knepigast när man rullar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis målat om min båt med biltemas färg. Körde först med biltemas skumroller men bytte snabbt upp mig till bättre rollrar. Efterströk med en svindyr lackpensel, jobbet krävde 2 man och resultatet är jag nöjd med.

Båten är från -72 och var full av skador så för mig blev det verkligen ett lyft. Jag struntade i grundfärg eftersom båten skulle gå från vit till vit. Krävde 2 strykningar för att täcka den gamla färgen helt. Slipade både före och imellan målningen med våtslippapper och sedan scothbride som jag köpte av en lokal lackfirma.

Övning ger färdighet så räkna med att första sidan blir sämre än andra men det kan du fixa till innan andra målningen. Det svåraste var att måla däcket vilket kräver planering för att inte kliva i färgen eller missa något. Jag rev bort allt från rutor till relingslist och håller nu på att återmontera allt.

Tror jag gjort av med ca 4-5 liter på min 7,6 meter albin 25.

Jag körde med avfettning och sedan aceton och sedan klibbduk som jag sedan ersatte med siliconskrapa och vatten. gjorde jobbet i mitt båthus och vattnade marken innan jag började. Välj en dag utan vind och en dag då inget damm yr. En av mina båtgrannar började tvätta sitt skrov med högtryck mitt under min målning vilket ledde till en mindre dispyt, men med lite förståelse väntade han med tvätteriet till nästa dag.

Lycka till, själv ska jag våtslipa mina fribord till nästa år och se om man kan få bort lite penseldrag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...