urni 0 Postad 4 Juni , 2012 Nu har jag tröttnat på att ösa båten så i helgen gick jag och köpte min en länspump med inbyggd nivåvakt på Biltema tillsammans med strömbrytare (3-stegs). Provade koppla in den igår men det gick sådär. Jag fick igång pumpen (manuellt) men inte automatiskt så jag behöver lite råd om inkopplingen. Pumpen har 3 kablar, svart (-), röd ( ) och gul ( ) vilket jag har kopplat till strömbrytaren men är osäker på vilken sladd som ska kopplas till vilken del på strömbrytaren. Strömbrytaren är av enkel modell med 3 stift och 3 lägen men det står ingen beskrivning vilket stift som hör ihop med vilken sladd. Har provat att experimentera men tyvärr får jag inte igång den automatiska delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 4 Juni , 2012 Den ena plus går på strömbrytaren, men den andra skall gå på en permanent plus (via säkring...), inte via brytare. Annars funkar liksom inte nivåvakten. Så var det i alla fall på den Rule jag kopplade in i förra båten. Om man lägger gul eller röd på permanent vet jag inte... Fick du inte med en montageanvisning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 4 Juni , 2012 Kan vara så här... Liknande pumpar har en nivåvakt som fungerar så att den kör pumpen någon sekund med ett visst antal minuter emellan. Går pumpen torr, så stannar den direkt men om det finns vatten så fortsätter den gå tills vattnet är tömt. I så fall är det troligtvis så att den ena kör pumpen kontinuerligt och den andra kör pumpen i automatläge. minus är den svarta. Testa att koppla in den som inte ger kontinuerlig gång. Vänta en stund, så kommer du att höra att pumpen startar någon sekund och därefter är tyst någon-några minuter. Om du lägger pumpen i vatten kommer den att starta och pumpa efter en stund. Därefter går den tills du lyfter upp den. /lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2012 Jodå, nog funkar en 3-vägsbrytare (på/av/på) till detta. Problemet eller vad man ska kalla det är att komma ihåg att inte lämna brytaren i läge off när man går hem från båten efter en solig dag utan regn... För manuell manövrering kan man ju sätta brytaren tex i läge 1 uppåt, Läge 2 mitten är ju Av och följakrligen blir då läge 3 på strömbrytaren Auto. Finns ju (fanns?) småpaneler som kostar en slant med just bara en 3-vägsbrytare samt en kontrollampa att använda för detta syfte. Nåja, som svar på TS så är röd kabel plus, som du lägger på vilken som helst av utgående stift på brytaren. Den gula till det andra utgående stiftet samt svart till jord/minus. Plus på batt till ingående stift på brytare. Vet du inte vilket som är vad kan du mäta med multimeter på brytaren för att se vilken anslutning som har kontakt med vilken. Vet att många (om inte alla?) vippströmbrytare från Biltema (eftersom pumpen kommer därifrån ligger det nära till hands att tro att du köpte brytaren där också) har inkommande plus på mittstiftet. Stoppa sen pumpen i en hink med vatten så ser du att det funkar även med autofunktionen samt även ser du vilket läge på brytaren som påverkar vilken funktion (auto resp manuell). En brasklapp dock, när det gäller billiga nivåvakter: Lita inte blint på att dom fungerar, Flottören har en förmåga att hänga sig, så lämna inte båten att sköta sig själv i månader i stöten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 4 Juni , 2012 Det står på kabeln vad som är vad. Skruvade in en likadan för ett par veckor sedan, och jag har för mig att det var 12V på den röda (för automatläge via nivåbrytaren) och 12V MAN på den gula för att köra den manuellt. Svarta är såklart jord. Jag kopplade den röda via en separat säkring direkt till batteriet, inte via huvudbrytaren. Den gula går till en brytare på instrumentpanelen (som sedan går via huvudbrytaren som det mesta annat), samma brytare styr också en annan helmanuell länspump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 4 Juni , 2012 På min Rule hade det manuella läget inte fungerat om den kopplats via en trestegsbrytare (on-off-on), det krävdes ström i båda plus för att den skulle fungera som tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
urni 0 Postad 7 Juni , 2012 Tack för informationen. Jag hade helt enkelt kopplat fel på strömbrytaren så nu fungerar den automatiska delen också :-). Är det någon som har varit med om att länspumpen hänger sig så att batteriet töms? Nivåvakten är av typ flytkork som känner av vattennivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 7 Juni , 2012 På biltemas pump är det en flottör och en brytare. Det är möjligt att den till slut skulle kunna fastna, eller kanske att det flyter in nåt skräp och lägger sig under flottören. Men den har ju en sil i botten, och de rörliga delarna verkar vara av plast som förhoppningsvis inte rostar ihop. Det finns andra länspumpar (eller lösa brytare) som har nån sorts elektrisk avkänning av vatten, utan rörliga delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 7 Juni , 2012 Finns det risk för att skäp hamnar i båten, och att skäpet kan nå fram till givaren så kommer den hänga sig förr eller senare. Dock brukar pumpen inte tåla att gå torrt, så den går oftast sönder innan batteriet tömts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser