Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
freed

30-34ft

Rekommendera Poster

Seglar nf idag, gillar den skarpt men frun vill ha mer komfort. jag visste att det skulle komma....:) 

Bytet blir tidigast till nästa år men man kan ju så smått börja ställa in siktet.

Vad ska man leta efter?

Jag har följande behov och jag har hittat följande båtar som verkar intressanta. Åsikter och synpunkter varmt välkomna!

Behov/egenskaper:

- välseglande
- större innerutrymmen än nf
- två vuxna och två barn, 5 & 6 år
- endast familjesegling dvs måste funka bra shorthanded
- bör funka att segla den själv
- kust/havssegling öresund, östersjön, ingen skärgård så långt ögat når (iofs finns det i södra Danmark men vi är rätt sällan där)
- partialriggad
- separat toalett
- gärna akterruff, det verkar grymt smidigt
- prislapp max 400k men gärna mindre

Har hittat följande, vissa på gränsen prismässigt:
- linjett 32
- omega 30 (ej dinett)
- omega 34
- contrast 33
- maxi 909
- albin alpha
- aphrodite 29
- rassy 312, udda i listan men kanske precis det lok familjen vill ha
- vagabond 31

Drömbåten inom rimliga gränser är nog dehler 29, fast den ligger långt över budget denna gång! Har googlat, kollat på sailguide, kört nån timme på blocket och läst 700 båtar i test :) men nu är jag intresserad av att höra vad ni tycker!

Redigerade inlägget lite så att det går att läsa!

Senast ändrad av freed | 04 juni 2012 | 08:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formateringen blir sådär från paddan, sory...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Albin Nova kan fås med stängbar akterhytt (modeller efter 1986). Välseglande, Lys var 1.15 när vi ägde en (innan SRS). Rymlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mamba 33. Få ute till försäljning men klart ett alternativ utifrån vad du söker. Till o med 2 akterruffar (en mkt liten) om man avstår stuvutrymme. Vi är helnöjda med vår.

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en dröm om att byta båt i framtiden, dock med 100´ kr mindre i budgeten. De båtar jag har spanat in är följande X-102, X-95, Dehler 34/optima, Dehler DB1/2 eller X 3/4. Vi kommer troligtvis söka båt utomlands, t ex Holland/Belgium/England. Drömmen är en X-99... Alla i slutet av 80-talet. Alla båtar verkar vara av erkänd hög kvalitet alla är välseglande.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input, kul att drömma lite och planera inför nästa båtköp. Har insett att ju mer nöjd familjen är med bekvämligheterna desto mer får jag segla.

Bra tips, både Mani och Arcona är båtar jag inte tänkt på. Hur är Mani för familjesegling?

X-båtarna är definitivt drömbåtar, gillar dom skarpt, men frågan är om de är rätt båtar för familjesegling? Drömbåten är enkel att segla och går fort utan fläsk på railen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mani är mycket fina kryssbåtar där konstruktören Ingebrightsen har lyckats till 100%, utefter vattenlinjen från stäven räknat ligger en utbuktning som gör att man kan bättre höjd utan att det stänker vatten över hela båten. Träffade Ingebrightsen förra vintern då vi hade båtarna bredvid varandra på land, blev några diskussioner om detta och annat.

Finns en del synpunkter om båten på sailguide http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=871

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Nova och är nöjd med den. Mycket enkel att segla själv och mycket bra att bo i (vi är 4 personer). Vi har seglat X-102 men den passar inte oss. Jobbigare att segla och man behöver ett halvt fotbollslag på relingen för att den inte ska luta för mycket. Det där med gajer (eller vad det heter) har jag svårt för. Bättre med bakåtsvepta spridare! Det jag ogillar med novan är att toaletten är liten och att det bara finns en stuv i sittbrunnen. Den är stor men det skulle vara bra med en liten extrastuv till autopilot och förtöjningslinor mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Nova och är nöjd med den. Mycket enkel att segla själv och mycket bra att bo i (vi är 4 personer). Vi har seglat X-102 men den passar inte oss. Jobbigare att segla och man behöver ett halvt fotbollslag på relingen för att den inte ska luta för mycket. Det där med gajer (eller vad det heter) har jag svårt för. Bättre med bakåtsvepta spridare! Det jag ogillar med novan är att toaletten är liten och att det bara finns en stuv i sittbrunnen. Den är stor men det skulle vara bra med en liten extrastuv till autopilot och förtöjningslinor mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte sälja min x-102. Den är från 1982 och är hemmahörande i Stockholm. Pm'a vid intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input och tack för alla pm om förslag på båtar till salu. Bytet blir dock först nästa år men fortsätt gärna lista plus och minus för båtar i denna storlek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...