Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
patrikholmqvist

Bensinlukt utanför båten.

Rekommendera Poster

Hejsan vänner.

Har en lite fråga, det är så att jag fått feedback på att det har luktat bensin utanför båten.
Nu är det så att det behöver inte till 100% vara min båt men möjligheten finns så en fråga. Som ni ser på bilden nedan så har jag ett luft utsläpp ovanför där tanken är. Kan det va den som gör denna odör ibland.

Jag kännde inge lukt nu och jag kännde ingen lukt inne i ruffen där tanken sitter så för min del så läcker det inte iaf. Men igår natt så blåste det en del kan det va så att ångerna kommer för den saken skull???

Bör man ändra plasering av luftventil???

Självklart så tror jag inte det är nå större problem då bensin ALDRIG kan brinna ner i tanken och bli till en explostion det är ju inte etanol jag har, för mig att ångerna är aldeles för tunga för det eller var det nu var. Tex på en ,mack skulle det börja brinna när du tankar  vid tanklocket så är det bara lungt och försiktigt ta bort munstycket och kväva branden med något för den kommer aldrig ner till tanken. jaja skit samma. :))

För min del så var det mer att man vill ju inte ha denna odör doftandes när man är i båten. Så kan det vara min luftventil och några ideer hur jag åtgärdar detta bra o billigt :-)

// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är ju att man har tankventilationen genom bordläggningen. 

Precis som du skriver så är bensinångor tyngre än luft (det är därför det är viktigt att ha motorrumsfläktens inlopp så djupt man kan i motorrummet) och har man då ventilationen på däcket kan det samlas ångor innan de rinner över kanten.

Har man ventilationen genom skrovsidan rinner ångorna rakt ned på vattenytan och skingras.

Kan du flytta ventilationen till skrovsidan istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tycka att som jag har mitt luft utsläpp så borde ju ångerna åka ner till vattnet endå?

Det finns ju inga direkta fickor där ångerna kan samlas.

Men det är ju någon man kan tänka på i framtiden.

Men det där med motorrumsfläkt är något som jag måste ta till mig. jag har ingen slang utan bara en  fläkt höst upp till. Måste fixas.

Men man kan kanske sätta utloppet högst upp under religslisten sen kanske?

Kanske kanske? :-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tankventilationen är inte jätteviktigt var den sitter, så länge det är utanför båten. 

Motorrumsventilationen är dock väldigt viktig att den är korrekt utförd. Om du bara har en fläkt uppe i hörnet så kommer dra in-luften kortaste vägen vilket gör att den drar direkt från ventilerna till utblåset. Då har du en luftmassa som aldrig påverkas av fläkten, den som är längst ned i båten och det är just där bensinångor samlas...precis runt motorn där största riskerna för gnistor finns.

Köp ett par meter spiralslang och dra fast den på lämpligt sätt med buntband så att inloppet är så långt ned som möjligt. Då dras frisk luft in via ventilerna och den sjuka luften byts ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ska försöka fixa det imorgon.

Måste endå fixa ny septitslang.

Hitta en 25mm i förådet men jag måste ha 38mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...