Xerxes 0 Postad 11 Januari , 2005 Kolla skyltarna med fartbegränsningar till sjöss i Finland, och på Åland: Farten anges i km/h , ja just det kilometer per timme, och inte alls i knop! Så går det när man tillsätter en god vän i (land-)trafikverket till motsvarande jobb i sjöfartsverket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 11 Januari , 2005 jo det stämmer nog att det är km/h som gäller i finland, svårt att komma ihåg ibland... :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 11 Januari , 2005 Bra att veta! Vi skall till Åland på sommaren så det får jag komma ihåg, verkligen!! En annan vettig sak är att deras alkoholregler är mycket hårda, tänk på det ni som känner er träffade... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xerxes 0 Postad 11 Januari , 2005 Du säger...En annan vettig sak är att... Hoppas att det var bara ett litet slarvfel, för du menar väl inte att det är vettigt att ange fart till sjöss i km/h? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 12 Januari , 2005 jo jag fattar inte varför de har fartbegränsningar i km/h här, försökte fråga sjöfartsverket med de vågade inte svara på det heller.alko.begränsningen här är 1 promillie, men är man i sådant skick att man inte är kapabel till att framföra båten på ett vettigt sätt så kan man bli bötfälld eller hamna i fängelset fast man har under 1promillie. vad har ni för alko.begränsning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 12 Januari , 2005 Verkar som att vi har samma alkhollagstiftning. För oss gäller >1 promille = grovt sjöfylleri Men samtidigt kan man dömas för sjöfylleri vid promillehalter under 1 promille om man inte framfört fartyget med gott sjömansskap oftast blir detta i praktiken endast då olycka inträffat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 12 Januari , 2005 :-) ...människor är unika eftersom de är förstående för andras fel... Personligen bryr inte jag mig för vilka enhet det är som gäller. Jag är lite modern av mig och håller mig till elektroniken, tyvärr... Samtidigt så vet jag hur ett sjökort fungerar och där är det mycket bekvämt med nm/h... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 12 Januari , 2005 Jag tycker det är kanon. Man slipper ligga å slököra. Bara bränna på i 20 knop i kanalerna =) Iof skadar det mer än det är roligt. Men ser man inte km/h så gör man inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 12 Januari , 2005 Det där blev korkat... Det jag menar är, för min del spelar enheterna ingen roll, bara det är angivet och synns tydligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser